wydział sztab policji KMP Kraków
Zakres działań m.in:
- Prowadzenie analiz oraz bieżących prognoz sztabowych w zakresie potencjalnych zagrożeń ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
- Organizowanie i koordynowanie działań policyjnych związanych z prowadzeniem zabezpieczeń,
- Realizowanie funkcji kierowania w zakresie określonym dla służb dyżurnych Komendy przy wykorzystaniu Systemu Wspomagania Dowodzenia, a także nadzorowanie i koordynacja pracy ogniw dyżurnych w komisariatach podległych Komendzie Miejskiej Policji,
- Kierowanie, nadzorowanie i koordynacja pracy służb patrolowo - interwencyjnych działających w Systemie Wspomagania Dowodzenia na terenie Krakowa.
Od 2011 roku w strukturach WSzP KMP Kraków istnieje Referat Wywiadowczo-Patrolowy, którego głównym zadaniem jest zwalczanie i zatrzymywanie sprawców najbardziej uciążliwych społecznie przestępstw oraz wykroczeń do których dochodzi na terenie Krakowa.
W 2013 roku w krakowskim garnizonie Policji oddzielono służbę patrolową od interwencyjnej. W KMP utworzone zostały Referaty Interwencyjne, które zajmują się realizacją interwencji zleconych przez dyżurnego. Z kolei na każdym z ośmiu komisariatów powstały Referaty Wywiadowczo-Patrolowe, które zajmują się głównie patrolowaniem. Wywiadowcy i Przewodnicy ze Sztabu stanowią jeden z skutecznych i niezastąpionych trzonów w zabezpieczeniu miasta Krakowa oraz w wsparciu pozostałych ogniw i wydziałów krakowskiej policji.
Struktura WSzP KMP Kraków - tworzy ją 11 ogniw, które liczą ponad 320 policjantów oraz 31 psów służbowych.
- 4 Referaty Interwencyjne,
- Referat Wywiadowczo-Patrolowy
- Ogniwo Przewodników Psów Służbowych
Służba w policji jako przewodnik psa służbowego:
Każdy policjant rozpoczynając pracę jako przewodnik psa służbowego przechodzi wraz z psem szkolenie służbowe w Zakładzie Kynologii Policyjnej w Sułkowicach. Szkolenie zawiera elementy dotyczące anatomii psa, jego zachowań, tresury, sposobu pielęgnacji i żywienia zwierząt.
Zajęcia praktyczne o charakterze patrolowo-tropiącym: przewodnicy i czworonogi ćwiczą posłuszeństwo, pokonywanie przeszkód, obronę przewodnika, pościgi za pozorantem, przeszukiwanie terenu i pomieszczeń oraz tropienie śladów ludzkich. Zanim jednak to wszystko się stanie, każdy pies musi przejść kwalifikację, wykazać się nienagannym zdrowiem, nie bać się huków z wystrzału broni. Po 6 miesięcznym szkoleniu odbywa się egzamin sprawdzający umiejętności przewodnika oraz psa. Co roku odbywa się atestacja psa czyli egzamin sprawdzający umiejętności psa zdobyte podczas szkolenia, by pies nie zapomniał tego, czego się uczył na szkole, przynajmniej raz w tygodniu powinno odbywać się szkolenie psa.
Psy specjalne są szkolone metodą smakołyków i wyróżnienia. Pies za pozytywne znalezienie jest nagradzany smakołykiem lub ulubionym aportem oraz chwalony głosem przez swojego przewodnika.
Zakres zadań pododdziału Przewodników Psów Służbowych:
Wykonywanie całodobowej służby patrolowej z psami służbowymi na terenie podległym KMP Kraków, używanie psów służbowych do:
- Tropienia śladów pozostawionych przez sprawców na miejscu przestępstwa,
- Poszukiwania osób zaginionych, wyszukiwania przedmiotów mających związek lub utraconych w wyniku przestępstwa, wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych, doskonalenie sprawności użytkowej psów poprzez prowadzenie systematycznych szkoleń,
- Odpierania czynnej napaści,
- Pokonywania czynnego oporu,
- Pościgu za osobą podejrzaną o popełnienie przestępstwa,
- Zabezpieczenia różnych imprez masowych ( m.in meczy piłkarskich, hokejowych, koncertów, marszów, zgromadzeń). Pies służbowy jest jednym z środków przymusu bezpośredniego. 24 godzinny na dobę dyżuruje przewodnik z psem tropiącym gotowym w każdej chwili do wyjazdu na zdarzenie w rejonie podległym Komendzie Miejskiej Policji w Krakowie, ale i również poza rejon działania w/w jednostki.
Psy Służbowe dzielimy na:
- patrolowo-tropiące;
- do wyszukiwania zapachów narkotyków;
- do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych;
- do wyszukiwania zapachów zwłok ludzkich;
- psy osmologiczne.
Psy służbowe mogą pracować w temperaturze od minus 15 do plus 25 stopni Celsjusza.
Czytaj więcej - Krakowski wywiadowca o swojej służbie
Czytaj więcej - Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
radiowóz Volkswagen transporter
Radiowozy dla Ogniwa Przewodników Psów Służbowych Wydziału Sztab Policji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
Nieoznakowane radiowozy na podwoziu Volkswagena Transportera wyposażone są w dwulitrowy silnik diesla o mocy 150 koni mechanicznych, sześciobiegową manualną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe. Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy oraz dwa psy służbowe.
W samochodzie zostały zamontowane specjalne półki na sprzęt "P-Z" wykorzystany podczas zabezpieczeń.
W przestrzeni bagażowej, czyli z tyłu pojazdu, zabudowane zostały specjalne klatki dla psów policyjnych, które posiadają dodatkowy system wentylacji. Każda klatka ma swój panel sterujący temperaturą, dzięki czemu w klatkach może być ona ustawiona na różne wartości. Pod klatkami zabudowane zostały skrytki na sprzęt wykorzystywany w służbie z psami oraz rozsuwany podest, na którym mogą odpoczywać czworonogi.
Marka: Volkswagen
Model: Transporter
Napęd: 4x4
Silnik: 150 KM
Rocznik: 2022
Ilość miejsc: 4 + 2 psy
Układ miejsc: 1+1+1+1
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
-4x lampa pojedyncza LED - dwie koloru czerwonego i dwie koloru niebieskiego
- 2x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320
Radiowóz wyposażony jest w dwa magnetyczne napisy "POLICJA".
Koszt zakupu jednego radiowozu to ponad 380 tysięcy. Małopolska Policja otrzymała 4 takie pojazdy - dwa pozostałe trafiły do Zespołów Przewodników Psów Służbowych KMP w Tarnowie oraz w Nowym Sączu.
Mobilne centrum monitoringu Ford transit / GRUAU
MOBILNE CENTRUM MONITORINGU (MCM) - to samochód obserwacyjny z systemem kamer i monitorów wykorzystywany w głównej mierze do nadzoru przy różnego rodzaju zabezpieczeń takich jak: zgromadzenia publiczne, zorganizowane przemarsze i manifestacje, mecze piłki nożnej, wydarzenia o charakterze państwowym, kulturalnym oraz religijnym.
Wykorzystywany jest też jako sprzęt wspomagający w działaniach Policji kryminalnej czy funkcjonariuszy ruchu drogowego.
W dużej mierze w zakresie ruchu drogowego za pomocą MCM operator rejestruje na monitoringu zarejestrowane przez uczestników ruchu drogowego popełnione przez nich wykroczenia, a następnie drogą radiową przekazuje je do policjantów, którzy nieopodal dalej dokonują kontroli drogowej tudzież interwencji wobec takiej osoby, która dopuściła się wykroczenia.
MCM na podwoziu Forda Transit został wyprodukowany w 2023 roku, wyposażony jest w dwulitrowy silnik diesla o mocy 135 koni mechanicznych, napęd 4x2, automatyczną skrzynię biegów, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.
Zabudowę pojazdu wykonała firma "GRUAU POLSKA" , która oferuje także zabudowy specjalne dla Policji i innych podmiotów mundurowych. Mowa tutaj między innymi o policyjnych Ambulansach Pogotowia Ruchu Drogowego czy radiowozach w wersji Ochronno-Konwojowej (OK) dla Straży Miejskiej czy Żandarmerii Wojskowej.
Całkowity koszt samochodu wyniósł blisko 700 tysięcy złotych. A jego zakup był możliwy dzięki środkom pochodzącym z programu "Bezpieczny Kraków" przekazanych przez Gminę Miejską Kraków.
I przedział przeznaczony jest dla kierowcy oraz dysponenta. Znajdują się tu urządzenia łączności oraz sygnalizacji świetlno-dźwiękowej.
II przedział to przestrzeń biurowa - wyposażona w sprzęt do obserwacji, łączności i bieżącego przetwarzania danych wyposażona w komputery. Znajdują się tam trzy stanowiska, z których obsługuje się kamery.
III przedział to miejsce na wyposażenie specjalistyczne wykorzystywane przez funkcjonariuszy podczas działań, w tym drabina teleskopowa, kącik sanitarny, agregat prądotwórczy czy magnetyczne napisy "POLICJA".
W części dachowej pojazdu zamontowano dwie kamery obrotowe firmy Dahua, które w czasie prowadzonych czynności przez funkcjonariuszy wysuwają się z dachu oraz jedną kamerę kopułową również firmy Dahua. Na MCM zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu.
Marka: Ford
Model: Transit
Zabudowa: Gruau
Napęd: 4x2
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 5
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
DMC: 3500 kg
Moc: 135 KM
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 10x lampa kierunkowa Gamet SLIM LED - barwa niebieska
- Modulator dźwiękowy Gamet GAM-150E
Pojazd należy do Wydziału Transportu KWP w Krakowie. Natomiast przypisany został do Wydziału Sztab Policji KMP w Krakowie.
[archiwum] - mobilne centrum monitoringu Mercedes-Benz Sprinter
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez WSzP KMP Kraków.
MCM na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter wyposażony był w silnik diesla o mocy 185 koni mechanicznych, napęd 4x2 oraz sprzęt do rejestracji dźwięku i obrazu, który zamontowany został na dachu pojazdu. Wnętrze pojazdu skrywało zaplecze biurowo-sanitarne wykorzystywane przez funkcjonariuszy do monitorowania wszelkich działań. Na wyposażeniu MCM znajdowały się również magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy.
Standardowo w pojeździe pracowało trzech funkcjonariuszy - kierowca i dwóch operatorów.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 318 CDI
Napęd: 4x2
Silnik: 185 KM
Ilość miejsc: 5
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 4x lampa kierunkowa LED barwy niebieskiej
- Modulator dźwiękowy Elektra GES 110
[archiwum] - mobilne centrum monitoringu volkswagen LT 35
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez WSzP KMP Kraków.
Mobilne Centrum Monitoringu na podwoziu Volkswagen LT35. Samochód wyposażony był w dwie kamery zamontowane na pneumatycznie wysuwanym maszcie, zaplecze biurowe, gdzie znajdował się sprzęt do obsługi kamer, rejestracji obrazu i prowadzenia działań przez funkcjonariuszy. Na dachu zamontowano również klimatyzacje postojową.
W ubiegłych latach pojazd intensywnie użytkowany przez Sztab KMP Kraków podczas różnego rodzaju zabezpieczeń imprez masowych. Po zakupie nowego MCM na podwoziu MercedesaSprinter 318, VW LT nie był już tak często wykorzystywany.
Następnie pojazd wykorzystywany był w działaniach Wydziału Ruchu Drogowego. Przy skrzyżowaniach, czy przejściach dla pieszych, gdzie dochodziło do notorycznych wykroczeń drogowych, które miały wpływ na bezpieczeństwo ustawiano Mobilne Centrum Monitoringu. Za pomocą kamer zamontowanych na samochodzie rejestrowano wykroczenia kierowców, a osoby obsługujące monitoring przez radiotelefony przekazywały informację o danym wykroczeniu do policjantów, którzy w odległości kilkuset metrów od miejsca działania MCM przeprowadzali kontrolę drogową kierowców popełniających wykroczenia. W każdym przypadku kierowcy, którzy nie zgadzali się z opinią policjantów mieli możliwość obejrzenia nagrania zarejestrowanego przez kamery z MCM.
Marka: Volkswagen
Model: LT 35
Napęd: 4x2
Silnik: 109 KM
Liczba miejsc: 3
Układ miejsc: 1+1+1