ochotnicza Straż Pożarna "muzeum ratownictwA" w Krakowie  



logoMR

Kraków ul. Rzemieślinicza 10

http://www.muzeumratownictwa.pl

 

W 2005 roku zrodził się pomysł utworzenia Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Założyła go grupa pasjonatów - jest prowadzone przez Ochotniczą Straż Pożarną "Muzeum Ratownictwa" w Krakowie, a działa na podstawie Regulaminu uzgodnionego z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Muzeum Ratownictwa, jako jedyne w Polsce, gromadzi eksponaty związane z różnymi dziedzinami ratownictwa, np. takimi jak: medycznego, lotniczego, górskiego, morskiego, drogowego oraz szeroko  pojętym ratownictwem pożarniczym, a także historią policji. W zbiorach MR znajduje się wiele pojazdów i są to takie pojazdy jak m.in.: radiowóz Policji - FSO Polonez czy "papieski" UAZ, karetka pogotowia - "eRka" Nysa czy gaśniczy Star 20, ponadto wyposażenie i stare umundurowanie.
 
Polecamy:

Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem - Prezesem Zarządu Ochotniczej Straży Pożarnej Muzeum Ratownictwa w Krakowie

 
muzeum1

  eksponaty - muzeum ratownictwa w krakowie

 
FSO Radiowóz FSO Polonez Caro Plus 1,6 GSI

Polonez caro 
Rok produkcji: 1999
Numer taktyczny: G-224
Ilość miejsc:  5
 
Sygnalizacja:
Świetlna - Belka - Elektra LZ 2OGW 
Dźwiękowa - Elfir Zura PS100R
 
W ubiegłej dekadzie masowo spotykany radiowóz w wersji Ochronno-Konwojowej (OK) umożliwiający przewóz pięciu osób. Samochód wyposażony w pleksę oddzielającą I klasę, w której siedzi załoga radiowozu(kierowca, dysponent) od II klasy, w której przewożeni byli zatrzymani. Polonezy z 1999 roku w Policji można było zobaczyć w dwóch wersjach malowania: pierwsza - radiowóz koloru granatowego z białymi pasami po bokach i napisem POLICJA oraz druga wersja - granatowy radiowóz z białymi pasami po bokach oraz malowanymi białymi drzwiami. Na przednich drzwiach napis POLICJA a na tylnich oznaczenie pionu prewencji literką "P". W Policji również można było spotkać m.in. Polonezy Caro Plus kombi, a także Polonezy Truck czy też nie oznakowane wersje dla pionów kryminalnych(które posiadały sygnalizację dźwiękową Horn Elektronik oraz specjalnie robiona wtyczka do zapalniczki była umieszczona z prawej strony).

Samochód lekki operacyjny (SLOp) FSO Polonez Caro Plus

pp 389 97 

Rok produkcji: 1998
Numer operacyjny/kryptonim MF: 389-97
Oznaczenie: SLOp
Marka podwozia: Polonez
Model podwozia: Polonez Caro Plus GLI 1.6
Zabudowa: FSO 
Ilość miejsc: 5
Napęd: 4x2
 
Sygnalizacja:
Świetlna: Belka - Elektra - LZ 2OGW 
Dźwiękowa: Elfir Zura PS100R
 
Lekki samochód operacyjny będący niegdyś na wyposażeniu KP PSP w Siedlcach skąd potem trafił do OSP Zbuczyn nieopodal Siedlec (woj. Mazowieckie). W 2014 roku samochód trafił do zbiorów Muzeum Ratownictwa w Krakowie. SLOpy głównie służą do przemieszczenia dowódców oraz większej kadry strażaków na miejsce działań. Również dzisiaj w Państwowej Straży Pożarnej można znaleźć jeszcze Polonezy w roli SLOp.

Karetka NYSA 522 "REANIMACJA"

DSCN1719 

Zabudowa: FSD Nysa
Rok produkcji: 1992
Ilość miejsc: 4 + 1(nosze)
 
Samochód służył zespołowi "R" w oświęcimskim Pogotowiu Ratunkowym. Pojazd wyposażony m.in.: w radiotelefon oraz sprzęt niezbędny do ratowania życia i zdrowia.

Sanitarka NYSA 522S

DSCN1765 

Zabudowa: FSD Nysa
Rok produkcji: 1988
Ilość miejsc: 4 + 1(nosze)
Sygnalizacja dźwiękowa: Tesla 
 
Samochód znajdował się na wyposażeniu Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Lubiążu.

Sanitarka Żuk A18H

DSCN1746 

Jedyny na świecie egzemplarz sanitarki Pogotowia Ratunkowego na podwoziu Żuka A18H. Samochód wykorzystywany był przez Szpital Powiatowy w Limanowej. Pojazd jest przystosowany do przewozu czterech osób załogi oraz poszkodowanego na noszach. Rok produkcji pojazdu to rok 1995.

Samochód lekki ratownictwa technicznego FSO Polonez Truck/Fire Car

"Ratownictwo Drogowe"
 
DSCN1817  
Rok produkcji: 1992
Zabudowa: FSD Nysa/ Fire Car
Liczba miejsc: 2
 
Początkowo pojazd był użytkowany przez JRG w Zawierciu gdzie pełnił rolę "technika" skąd pojazd trafił do OSP Ogrodzieniec.
 
Egzemplarz ten został wyprodukowany w 1992 roku w specjalistycznej wersji dla jednostek Ratownictwa technicznego. Jest to efekt współpracy FSD Nysa produkującej Poloneza Truck i firmy FireCar, oraz potrzeby zaprojektowania małego szybkiego samochodu dla jednostek straży pożarnej, mogącego zabrać sprzęt hydrauliczny do rozcinania samochodów, sprzęt ratownictwa medycznego itp. Szybko jednak okazało się, że dwuosobowa załoga dysponująca pojazdem bez zbiornika z wodą lub środkiem gaśniczym nie jest w stanie skutecznie nieść pomocy poszkodowanym w wypadkach. Polonezy z Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej zostały przekazane do mniej wymagających jednostek ochotniczych - OSP. Taki los spotkał również muzealny egzemplarz, przekazany przez JRG Zawiercie do OSP w Ogrodzieńcu, gdzie służył do końca 2010 r.


Radiowóz UAZ 496B "Papieski"

DSCN1776 
Rok produkcji: 1990
Liczba miejsc: 5
Napęd: 4x4
Radiowóz przekazany przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie. Samochód zwany "Papieskim"służył do obsługi i zabezpieczenia pielgrzymek Papieża Jana Pawła II do Krakowa i Małopolski.

wystawy - dwór tomaszowice

 
logoMR
 
Wystawa Muzeum Ratownictwa w Krakowie zlokalizowana w Dwór w Tomaszowicach - "Polskie barwy w ratownictwie na przestrzeni wieków" oraz "130 lat pogotowia ratunkowego w Małopolsce".
 
Na wystawach można podziwiać pojazdy ratownicze z różnych epok, a także śmigłowce Mi-2 oraz PZL KANIA.
 
Rodzynkami z dziedziny pożarnictwa jest Tatra 148 GCPr 6000, która niegdyś stacjonowała w SOPiRG ArcelorMittal Polska, a także Jelcz 315M zabudowany przez firmę Total, który służył w ZSP Kraków od 1972 roku. Pojazd ten zabezpieczał lądowisko śmigłowca papieskiego na krakowskich Błoniach i Solvay-u.
 
Wystawy można odwiedzać w godzinach otwarcia Dwór w Tomaszowicach.