samodzielny pododdział kontrterrorystyczny
policji w krakowie
Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji to pododdziały antyterrorystyczne działające pod nadzorem Komendanta Głównego Policji.
Do kwietnia 2019 roku SPKP nosiło nazwę Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji w skrócie SPAP.
Do zadań SPKP należy:
- fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze,
- prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych,
- wykonywanie innych działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania,
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów pododdziału.
Policjanci pełniący służbę w SPKP biorą udział w akcjach o najwyższym stopniu ryzyka, dlatego też muszą być doskonale przygotowani. W czasie żmudnych treningów policjanci do perfekcji opanowują taktykę działań, sztuki walki wręcz, strzelanie, nurkowanie, skoki spadochronowe, ratownictwo wysokościowe, ochronę osób, działania z materiałami wybuchowymi i IED.
Nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, także pod okiem specjalistów amerykańskich, angielskich, francuskich, izraelskich i innych.
toyota hilux 6x6 - rampa szturmowa c2
Podwozie: Toyota Hilux
Napęd: 6x6
Silnik: 150 KM
DMC: 5619 kg
Ilość trapów: 2
Szerokość trapów: 850 mm
Wysokość operacyjna: ok 7 m
Wyposażenie m.in.:
- drabiny szturmowe 2 metry oraz 4 metry,
- dodatkowe schody,
-wysięgnik linowy z liną fast-rope,
- gniazda osprzętu,
- tarcze balistyczne.
Na pickupie została zamontowana rampa szturmowa, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.
Koszt pojazdu to p onad 1,6 mln złotych.
Toyoty Hilux została zakupiona w ramach unijnego projektu "Skuteczni razem - SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym".
Celem projektu było zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego, czy radiologicznego, służby powinny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany.
lekki transporter opancerzony tur vi / lto
Podwozie: MAN TGM
Napęd: 4x4
Silnik: 326 KM
DMC: 15 000 kg
Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi.
Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojskaWersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.
Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.
Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.
Koszt pojazdu to prawie 3 mln złotych.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 517
Nieoznakowany ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter.
Wyposażony w silnik diesla o mocy 170 koni mechanicznych, automatyczną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, wyciągarkę, kamerę cofania, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.
Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia do realizacji zadań w zakresie neutralizacji materiałów minersko-pirotechnicznych jaki podejmuje podczas służby Sekcja Minersko-Pirotechniczna SPKP Kraków.
Zabudowę specjalistyczną wykonała firma AMZ-KUTNO. To spod jej skrzydeł wyszły takie pojazdy jak radiowozy w wersji wypadowej "W" Mercedes-Benz Sprinter użytkowane przez OPP/SPPP w całym kraju, Volkswagen Crafter w wersji ARPD/ETDiE dla ruchu drogowego czy LTO - Lekki Transporter Opancerzony "TUR-VI", który jest użytkowany również przez krakowskich kontrterrorystów.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 517 CDI
Zabudowa: AMZ-KUTNO
Napęd: 4x4
Silnik: 170 KM (125 kW)
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 4
Układ miejsc: 1+2+1
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 10x lampa kierunkowa Federal Signal Vama NanoLED
- 1x lampa pojedyncza LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320
W tylnej części pojazdu zamontowany został w rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota. Dodatkowo na wyposażeniu znajdują się cztery magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu.
Wyżej wspomniane urządzenie zrobotyzowane jakie znajduję się na wyposażeniu tego pojazdu to robot IBIS produkcji PIAP. Przeznaczony jest do działań pirotechnicznych i prowadzenia rozpoznania. Po zamontowaniu dodatkowych urządzeń może być wykorzystywany do neutralizacji niebezpiecznych ładunków, rozpoznania chemicznego i działań ratowniczych.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 519
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 519 BlueTec
Napęd: 4x4
Silnik: 190 KM
Rocznik: 2016
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 8x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal AS
Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPKP Kraków.
Pojazd posiada klimatyzacje postojową, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota a także zamontowano oświetlenie robocze - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu.
Pojazd został zakupiony w 2016 roku przed organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i zastąpił wysłużonego Mercedesa Sprintera 616 zabudowanego przez firmę Szczęśniak.
Przyczepa z Pojemnikiem gazoszczelny "ola"
Marka przyczepy: BORO
Zabudowa: JAKUSZ
Numery rejestracyjne: HPG B329
Sygnalizacja świetlna:
- 6x lampa kierunkowa LED NIEBIESKIE
- 1x lampa pojedyncza POMARAŃCZOWA
Specjalistyczna dwuosiowa przyczepa z pojemnikiem gazoszczelny OLA jaka znajduje się na wyposażeniu krakowskiego SPKP jest przeznaczona do ochrony ludzi i otoczenia przed działaniem wszystkich skutków wybuchu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych mogących znajdować się w bagażach, przesyłkach lub innych przedmiotach niebezpiecznych.
Specjalistyczny pojemnik umożliwia wielokrotny, bezpieczny transport podejrzanych ładunków poza strefę przebywania ludzi oraz pobieranie próbek gazów powybuchowych w razie zaistnienia eksplozji.
Ambulans Mercedes-Benz Sprinter 419 CDI / Auto Form
Nowoczesny ambulans na podwoziu Mercedesa Sprintera należący do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, a użytkowany przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie. Pojazdem poruszają się funkcjonariusze SPKP - medycy,
Samochód wyposażony w silnik o pojemności 1950 cm3 i mocy 190 koni mechanicznych oraz napędzie 4x4. Zwiększony został prześwit pojazdu co sprawia, że może on się poruszać po trudnym terenie.
Mercedes-Benz Sprinter zabudowany został przez firmę Auto Form. Podzielony został na trzy przedziały:
- Pierwszy przedział to kabina kierowcy i dysponenta wyposażona w: klimatyzację, zestaw multimedialny, kamerę cofania, oświetlenie robacze, zestaw cyfrowej łączności , panel sterowania funkcjami przedziału medycznego oraz panel sterowania sygnalizacją świetlno-dźwiękową.
- Drugi przedział to medyczna część wyposażona w: dwa miejsca siedzące dla ratowników oraz nosze dla osoby poszkodowanej i sprzęt medyczny wykorzystywany do ratowania życia i zdrowia osób.
- Trzeci przedział to magazynowa część wyposażona w: krzesełko kardiologiczne, materac próżniowy, szyny Kramera, butle tlenowe czy też przedłużacz zwinięty na bąble.
Wyposażenie medyczne jakie znajduje się wewnątrz ambulansu nie różni się wiele od wyposażenia montowanego na karetkach funkcjonujących w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. W skład wyposażenia wchodzi między innymi: defibrator LifePak 15, respirator ParaPac Pro+, pompa infuzyjna Medima, ssak elektryczny, zestaw tlenowy, termobox oraz lodówka. Dodatkowym sprzętem odróżniającym ambulans Policyjny od systemowego są nosze rolowane SKED wykorzystywane do ewakuacji z trudno dostępnego miejsca z wykorzystaniem technik alpinistycznych lub z wykorzystaniem śmigłowca oraz zestaw do wyznaczania lądowiska dla śmigłowca.
Marka: Mercedes-Benz.
Model: Sprinter 419
Zabudowa: Auto Form
Napęd: 4x4
Silnik: 190 KM (140 kW)
Rocznik: 2024
Ilość miejsc: 4 + 1 osoba na noszach
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 2x belka sygnalizacyjna LED
- 8x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal AS
Polska Policja w 2024 roku zakupiła na teren całego kraju 14 sztuk takiego ambulansu, które rozlokowane zostały po garnizonach policji. Pojazdy zostały zakupione ze środków budżetowych Komendy Głównej Policji a koszt całościowy zakupu wyniósł 16,5 mln.
Ambulanse wykorzystywane są do zabezpieczenia medycznego podczas akcji i operacji policyjnych, realizacji na rzecz SPKP oraz CBŚP, strzelań i szkoleń prowadzonych w jednostkach Policji.
Pojazd zastąpił wysłużonego Volkswagena Craftera, który przekazany został do innego garnizonu policji na terenie kraju.
Ambulans Volkswagen Crafter / WAS
Ambulans na podwoziu Volkswagena Craftera należący niegdyś do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie, wcześniej przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. W 2025 roku przekazany do innego garnizonu policji w Polsce.
Marka: Volkswagen
Model: Crafter 35
Zabudowa: W.A.S. Wietmarscher Polska
Silnik: 2.0 TDi
Moc: 140 KM
Napęd: 4x2
Rocznik: 2011
Ilość miejsc: 4 + 1 osoba na noszach
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
Sygnalizacja ostrzegawcza:
- świetlna: Gamet - 8 szt. Makroled LL8 oraz 2 szt. Gamet Makroled LL4
- dźwiękowa: Gamet - Modulator GAM150 E oraz głośnik GAM150
Wyposażenie medyczne jakie znajdowało się wewnątrz ambulansu to respirator, defibrylator automatyczny, pulsoxymetr, deska ortopedyczna, instalacja tlenowa, nosze MEDIROL czy też krzesełko kardiologiczne.
Ambulans marki Volkswagen Crafter zakupiono w grudniu 2011 roku, na kilka miesięcy przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI / PS Szczęśniak
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Samochód służył do przewozu specjalistycznego robota, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPAP Kraków. Po zastąpieniu go nowszym pojazdem, Sprinter został przerobiony na lawetę KWP Kraków.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 616 CDI
Zabudowa: PS Szczęśniak
DMC: 5990 kg
Pojemność skokowa: 2685 ccm
Moc: 156 KM (115 kW)
Napęd: 4x2
Rocznik: 2004
Numery rejestracyjne: HPG A687
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 6x lampa kierunkowa LED
- 2x lampy kierunkowe Wesem
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120
Pojazd posiadał klimatyzacje postojową w zabudowie, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd robota z pojazdu, oświetlenie robocze oraz maszt oświetleniowy pola pracy.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 313
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Pierwotnie pojazd był oznakowany, jeździł w Sekcji Lotnictwa KWP Kraków. Posiadał numer taktyczny G-003. Następnie pojazd roznakowano i przekazano do SPAPu gdzie wykorzystywany był gównie przez Sekcję Minersko-Pirotechniczną SPAP Kraków. Wykorzystywany był do transportu specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez funkcjonariuszy a także do ich transportu na miejsce działań. Następnie pojazd trafił do Wydziału Techniki Kryminalistyki i został zdemontowany "kangur" z przodu auta.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 313 CDI
Moc: 130 KM
Napęd: 4x4
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 4x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120