samodzielny pododdział kontrterrorystyczny
policji w krakowie
Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji to pododdziały antyterrorystyczne działające pod nadzorem Komendanta Głównego Policji.
Do kwietnia 2019 roku SPKP nosiło nazwę Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji w skrócie SPAP.
Do zadań SPKP należy:
- fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze,
- prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych,
- wykonywanie innych działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania,
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów pododdziału.
Policjanci pełniący służbę w SPKP biorą udział w akcjach o najwyższym stopniu ryzyka, dlatego też muszą być doskonale przygotowani. W czasie żmudnych treningów policjanci do perfekcji opanowują taktykę działań, sztuki walki wręcz, strzelanie, nurkowanie, skoki spadochronowe, ratownictwo wysokościowe, ochronę osób, działania z materiałami wybuchowymi i IED.
Nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, także pod okiem specjalistów amerykańskich, angielskich, francuskich, izraelskich i innych.
toyota hilux 6x6 - rampa szturmowa c2
Podwozie: Toyota Hilux
Napęd: 6x6
Silnik: 150 KM
DMC: 5619 kg
Ilość trapów: 2
Szerokość trapów: 850 mm
Wysokość operacyjna: ok 7 m
Wyposażenie m.in.:
- drabiny szturmowe 2 metry oraz 4 metry,
- dodatkowe schody,
-wysięgnik linowy z liną fast-rope,
- gniazda osprzętu,
- tarcze balistyczne.
Na pickupie została zamontowana rampa szturmowa, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.
Koszt pojazdu to p onad 1,6 mln złotych.
Toyoty Hilux została zakupiona w ramach unijnego projektu "Skuteczni razem - SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym".
Celem projektu było zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego, czy radiologicznego, służby powinny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany.
lekki transporter opancerzony tur vi/lto
Podwozie: MAN TGM
Napęd: 4x4
Silnik: 326 KM
DMC: 15 000 kg
Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi.
Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojskaWersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.
Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.
Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.
Koszt pojazdu to prawie 3 mln złotych.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 517
Nieoznakowany ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter.
Wyposażony w silnik diesla o mocy 170 koni mechanicznych, automatyczną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, wyciągarkę, kamerę cofania, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.
Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia do realizacji zadań w zakresie neutralizacji materiałów minersko-pirotechnicznych jaki podejmuje podczas służby Sekcja Minersko-Pirotechniczna SPKP Kraków.
Zabudowę specjalistyczną wykonała firma AMZ-KUTNO. To spod jej skrzydeł wyszły takie pojazdy jak radiowozy w wersji wypadowej "W" Mercedes-Benz Sprinter użytkowane przez OPP/SPPP w całym kraju, Volkswagen Crafter w wersji ARPD/ETDiE dla ruchu drogowego czy LTO - Lekki Transporter Opancerzony "TUR-VI", który jest użytkowany również przez krakowskich kontrterrorystów.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 517 CDI
Zabudowa: AMZ-KUTNO
Napęd: 4x4
Silnik: 170 KM (125 kW)
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 4
Układ miejsc: 1+2+1
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 10x lampa kierunkowa Federal Signal Vama NanoLED
- 1x lampa pojedyncza LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320
W tylnej części pojazdu zamontowany został w rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota. Dodatkowo na wyposażeniu znajdują się cztery magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu.
Wyżej wspomniane urządzenie zrobotyzowane jakie znajduję się na wyposażeniu tego pojazdu to robot IBIS produkcji PIAP. Przeznaczony jest do działań pirotechnicznych i prowadzenia rozpoznania. Po zamontowaniu dodatkowych urządzeń może być wykorzystywany do neutralizacji niebezpiecznych ładunków, rozpoznania chemicznego i działań ratowniczych.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 519
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 519 BlueTec
Napęd: 4x4
Silnik: 190 KM
Rocznik: 2016
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 8x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal AS
Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPKP Kraków.
Pojazd posiada klimatyzacje postojową, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota a także zamontowano oświetlenie robocze - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu.
Pojazd został zakupiony w 2016 roku przed organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i zastąpił wysłużonego Mercedesa Sprintera 616 zabudowanego przez firmę Szczęśniak.
Przyczepa z Pojemnikiem gazoszczelny "ola"
Marka przyczepy: BORO
Zabudowa: JAKUSZ
Numery rejestracyjne: HPG B329
Sygnalizacja świetlna:
- 6x lampa kierunkowa LED NIEBIESKIE
- 1x lampa pojedyncza POMARAŃCZOWA
Specjalistyczna dwuosiowa przyczepa z pojemnikiem gazoszczelny OLA jaka znajduje się na wyposażeniu krakowskiego SPKP jest przeznaczona do ochrony ludzi i otoczenia przed działaniem wszystkich skutków wybuchu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych mogących znajdować się w bagażach, przesyłkach lub innych przedmiotach niebezpiecznych.
Specjalistyczny pojemnik umożliwia wielokrotny, bezpieczny transport podejrzanych ładunków poza strefę przebywania ludzi oraz pobieranie próbek gazów powybuchowych w razie zaistnienia eksplozji.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI/PS Szczęśniak
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Samochód służył do przewozu specjalistycznego robota, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPAP Kraków. Po zastąpieniu go nowszym pojazdem, Sprinter został przerobiony na lawetę KWP Kraków.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 616 CDI
Zabudowa: PS Szczęśniak
DMC: 5990 kg
Pojemność skokowa: 2685 ccm
Moc: 156 KM (115 kW)
Napęd: 4x2
Rocznik: 2004
Numery rejestracyjne: HPG A687
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 6x lampa kierunkowa LED
- 2x lampy kierunkowe Wesem
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120
Pojazd posiadał klimatyzacje postojową w zabudowie, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd robota z pojazdu, oświetlenie robocze oraz maszt oświetleniowy pola pracy.
Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 313
Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Pierwotnie pojazd był oznakowany, jeździł w Sekcji Lotnictwa KWP Kraków. Posiadał numer taktyczny G-003. Następnie pojazd roznakowano i przekazano do SPAPu gdzie wykorzystywany był gównie przez Sekcję Minersko-Pirotechniczną SPAP Kraków. Wykorzystywany był do transportu specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez funkcjonariuszy a także do ich transportu na miejsce działań. Następnie pojazd trafił do Wydziału Techniki Kryminalistyki i został zdemontowany "kangur" z przodu auta.
Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 313 CDI
Moc: 130 KM
Napęd: 4x4
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 4x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120