WYDZIAŁ TECHNIKI KRYMINALISTYCZNEJ

 

KMP WTK 0

Zakresem działania Wydział Techniki Kryminalistycznej obejmuje:

- udział w oględzinach miejsc zdarzeń w ramach zespołów oględzinowych,
- udział w razie potrzeby w oględzinach rzeczy i osób prowadzonych przez organy procesowe,
- udział w innych czynnościach procesowych z inicjatywy lub na polecenie uprawnionych podmiotów (przeszukania, eksperymenty procesowe, okazania, konfrontacje, wizje lokalne, rozprawy sądowe i inne),
- udział w czynnościach operacyjnych w zakresie i na zasadach określonych przepisami szczegółowymi (np. przygotowywanie pułapek kryminalistycznych, niejawne uzyskiwanie odcisków linii papilarnych od osób podejrzanych itp.),
- udział w razie potrzeby w czynnościach identyfikacyjno poszukiwawczych w zakresie dokumentowania wyglądu NN osoby i należących do niej rzeczy,
- w przypadkach uzasadnionych daktyloskopowanie NN zwłok wspólnie z policjantem prowadzącym czynności w sprawie ustalenia tożsamości osoby,
- realizacja zleceń w zakresie prac fotograficznych obejmujących wykonanie zdjęć sygnalitycznych, zdjęć osób, dokumentów i rzeczy niezbędnych do zrealizowania czynności prowadzonych przez Policję,
- realizacja zleceń w zakresie dokumentowania przebiegu czynności wyglądu miejsc, osób i rzeczy technikami specjalnymi tj. filmowania oraz fotografowania w standardach analogowych i cyfrowych,

KMP WTK 1
- obróbka i przetwarzanie materiałów fotograficznych i filmowych na zlecenie uprawnionych podmiotów,
- nadzorowanie przebiegu rejestracji daktyloskopijnej, sygnalitycznej oraz danych genetycznych osób,
- udział w czynnościach pobierania materiałów porównawczych do badań kryminalistycznych o ile metodyka ich pobierania tego wymaga,
- krótkoterminowe przechowywanie materiałów dowodowych zabezpieczonych w toku realizowanych czynności,
- wdrażanie nowych metod ujawniania, wizualizacji i zabezpieczania śladów kryminalistycznych,
- opracowywanie i wdrażanie wszelkich rozwiązań wpływających na wzrost jakości i efektywności podejmowanych działań,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej, metodyki prowadzenia oględzin oraz sposobu dokumentowania ich wyników dla policjantów komórek i jednostek organizacyjnych KMP w Krakowie,
- udział w działaniach profilaktycznych i prewencyjnych, w szczególności w zakresie formułowania wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw oraz opisujących metody działania sprawców,
- doskonalenie zasad współdziałania i aktywna współpraca z laboratorium kryminalistycznym KWP w Krakowie, Wydziałem Sztab Policji KMP w Krakowie oraz służbami kryminalnymi i prewencji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie,
- realizacja innych zadań wynikających z uprawnień nadanych przez dyrektora CLK KGP w Warszawie lub inne uprawnione podmioty.

Wydział Techniki Kryminalistycznej KMP w Krakowie po za normalnymi radiowozami posiada również pojazdy typu furgon którymi transportowany jest sprzęt wykorzystywany do oględzin itp. 

KMP WTK 2

 

Poniżej pojazdy, które w ubiegłych latach służyły "krakowskim kryminalistykom".

KMP WTK 3

KMP WTK 4


 

 samodzielny pododdział kontrterrorystyczny
policji w krakowie

 SPKP Krakow 9

Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji to pododdziały antyterrorystyczne działające pod nadzorem Komendanta Głównego Policji.  

Do kwietnia 2019 roku SPKP nosiło nazwę Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji w skrócie SPAP.

SPKP Krakow 6

SPKP Krakow 5

Do zadań SPKP należy:
- fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze,
- prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych,
- wykonywanie innych działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania,
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów pododdziału.

SPKP Krakow 1

SPKP Krakow 2

SPKP Krakow 3

SPKP Krakow 4

Policjanci pełniący służbę w SPKP biorą udział w akcjach o najwyższym stopniu ryzyka, dlatego też muszą być doskonale przygotowani. W czasie żmudnych treningów policjanci do perfekcji opanowują taktykę działań, sztuki walki wręcz, strzelanie, nurkowanie, skoki spadochronowe, ratownictwo wysokościowe, ochronę osób, działania z materiałami wybuchowymi i IED.

Nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, także pod okiem specjalistów amerykańskich, angielskich, francuskich, izraelskich i innych. 

SPKP Krakow 7

SPKP Krakow 8


toyota hilux 6x6 - rampa szturmowa c2

Podwozie: Toyota Hilux 
Napęd: 6x6 
Silnik: 150 KM
DMC: 5619 kg

Ilość trapów: 2
Szerokość trapów: 850 mm
Wysokość operacyjna: ok 7 m

Wyposażenie m.in.: 
- drabiny szturmowe 2 metry oraz 4 metry,
- dodatkowe schody,
-wysięgnik linowy z liną fast-rope,
- gniazda osprzętu,
- tarcze balistyczne.

Na pickupie została zamontowana rampa szturmowa, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.

Koszt pojazdu to p onad 1,6 mln złotych. 

Toyoty Hilux została zakupiona w ramach unijnego projektu "Skuteczni razem - SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym".

Celem projektu było zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego, czy radiologicznego, służby powinny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany.


lekki transporter opancerzony tur vi/lto

Podwozie: MAN TGM 
Napęd: 4x4
Silnik: 326 KM 
DMC: 15 000 kg

Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi.

Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojskaWersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.

Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem  według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.

Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.

Koszt pojazdu to prawie 3 mln złotych.


Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 517

Nieoznakowany ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter.

Wyposażony w silnik diesla o mocy 170 koni mechanicznych, automatyczną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, wyciągarkę, kamerę cofania, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.

Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia do realizacji zadań w zakresie neutralizacji materiałów minersko-pirotechnicznych jaki podejmuje podczas służby Sekcja Minersko-Pirotechniczna SPKP Kraków. 

Zabudowę specjalistyczną wykonała firma AMZ-KUTNO. To spod jej skrzydeł wyszły takie pojazdy jak radiowozy w wersji wypadowej "W" Mercedes-Benz Sprinter użytkowane przez OPP/SPPP w całym kraju, Volkswagen Crafter w wersji ARPD/ETDiE dla ruchu drogowego czy LTO - Lekki Transporter Opancerzony "TUR-VI", który jest użytkowany również przez krakowskich kontrterrorystów.

Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 517 CDI
Zabudowa: AMZ-KUTNO
Napęd: 4x4
Silnik: 170 KM (125 kW) 
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 4
Układ miejsc: 1+2+1

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 10x lampa kierunkowa Federal Signal Vama NanoLED
- 1x lampa pojedyncza LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320

W tylnej części pojazdu zamontowany został w rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota. Dodatkowo na wyposażeniu znajdują się cztery magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu. 

Wyżej wspomniane urządzenie zrobotyzowane jakie znajduję się na wyposażeniu tego pojazdu to robot IBIS produkcji PIAP.  Przeznaczony jest do działań pirotechnicznych i prowadzenia rozpoznania. Po zamontowaniu dodatkowych urządzeń może być wykorzystywany do neutralizacji niebezpiecznych ładunków, rozpoznania chemicznego i działań ratowniczych.



Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 519

Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 519 BlueTec
Napęd: 4x4
Silnik: 190 KM
Rocznik: 2016


Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 8x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Federal Signal AS

Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPKP Kraków. 
Pojazd posiada klimatyzacje postojową, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota a także zamontowano oświetlenie robocze - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu. 

Pojazd został zakupiony w 2016 roku przed organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i zastąpił wysłużonego Mercedesa Sprintera 616 zabudowanego przez firmę Szczęśniak. 


Przyczepa z Pojemnikiem gazoszczelny "ola"

Marka przyczepy: BORO
Zabudowa: JAKUSZ
Numery rejestracyjne: HPG B329

Sygnalizacja świetlna: 
- 6x lampa kierunkowa LED NIEBIESKIE
- 1x lampa pojedyncza POMARAŃCZOWA

Specjalistyczna dwuosiowa przyczepa z pojemnikiem gazoszczelny OLA jaka znajduje się na wyposażeniu krakowskiego SPKP jest przeznaczona do ochrony ludzi i otoczenia przed działaniem wszystkich skutków wybuchu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych mogących znajdować się w bagażach, przesyłkach lub innych przedmiotach niebezpiecznych.

Specjalistyczny pojemnik umożliwia wielokrotny, bezpieczny transport podejrzanych ładunków poza strefę przebywania ludzi oraz pobieranie próbek gazów powybuchowych w razie zaistnienia eksplozji.


 Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI/PS Szczęśniak

Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Samochód służył do przewozu specjalistycznego robota, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPAP Kraków. Po zastąpieniu go nowszym pojazdem, Sprinter został przerobiony na lawetę KWP Kraków.

Marka: Mercedes-Benz
Model: 
Sprinter 616 CDI
Zabudowa: PS Szczęśniak
DMC: 5990 kg
Pojemność skokowa: 2685 ccm
Moc: 156 KM (115 kW)
Napęd: 4x2
Rocznik: 2004
Numery rejestracyjne: HPG A687

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 6x lampa kierunkowa LED
- 2x lampy kierunkowe Wesem 
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120

Pojazd posiadał klimatyzacje postojową w zabudowie, rozkładany najazd który umożliwia wjazd/wyjazd robota z pojazdu, oświetlenie robocze oraz maszt oświetleniowy pola pracy. 


Ambulans Pirotechniczny Mercedes-Benz Sprinter 313

Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez jeszcze wówczas Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji KWP Kraków. Pierwotnie pojazd był oznakowany, jeździł w Sekcji Lotnictwa KWP Kraków. Posiadał numer taktyczny G-003. Następnie pojazd roznakowano i przekazano do SPAPu gdzie wykorzystywany był gównie przez Sekcję Minersko-Pirotechniczną SPAP Kraków. Wykorzystywany był do transportu specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez funkcjonariuszy a także do ich transportu na miejsce działań. Następnie pojazd trafił do Wydziału Techniki Kryminalistyki  i został zdemontowany "kangur" z przodu auta.

Marka: Mercedes-Benz
Model: 
Sprinter 313 CDI
Moc: 130 KM
Napęd: 4x4

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 4x lampa kierunkowa LED
- Modulator dźwiękowy Elfir Zura 1120


Wydział Sztab Policji KMP Kraków

wydział sztab policji KMP Kraków

 
WSzP KMP Krakow

Zakres działań m.in:
- Prowadzenie analiz oraz bieżących prognoz sztabowych w zakresie potencjalnych zagrożeń ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
- Organizowanie i koordynowanie działań policyjnych związanych z prowadzeniem zabezpieczeń,
- Realizowanie funkcji kierowania w zakresie określonym dla służb dyżurnych Komendy przy wykorzystaniu Systemu Wspomagania Dowodzenia, a także nadzorowanie i koordynacja pracy ogniw dyżurnych w komisariatach podległych Komendzie Miejskiej Policji,
- Kierowanie, nadzorowanie i koordynacja pracy służb patrolowo - interwencyjnych działających w Systemie Wspomagania Dowodzenia na terenie Krakowa.

Od 2011 roku w strukturach WSzP KMP Kraków istnieje Referat Wywiadowczo-Patrolowy, którego głównym zadaniem jest zwalczanie i zatrzymywanie sprawców najbardziej uciążliwych społecznie przestępstw oraz wykroczeń do których dochodzi na terenie Krakowa.

sztab1

W 2013 roku w krakowskim garnizonie Policji oddzielono służbę patrolową od interwencyjnej. W KMP utworzone zostały Referaty Interwencyjne, które zajmują się realizacją interwencji zleconych przez dyżurnego. Z kolei na każdym z ośmiu komisariatów powstały Referaty Wywiadowczo-Patrolowe, które zajmują się głównie patrolowaniem. Wywiadowcy i Przewodnicy ze Sztabu stanowią jeden z skutecznych i niezastąpionych trzonów w zabezpieczeniu miasta Krakowa oraz w wsparciu pozostałych ogniw i wydziałów krakowskiej policji.

Struktura WSzP KMP Kraków - tworzy ją 11 ogniw, które liczą ponad 320 policjantów oraz 31 psów służbowych.

- 4 Referaty Interwencyjne,
- Referat Wywiadowczo-Patrolowy
- Ogniwo Przewodników Psów Służbowych

sztab2

Służba w policji jako przewodnik psa służbowego:

Każdy policjant rozpoczynając pracę jako przewodnik psa służbowego przechodzi wraz z psem szkolenie służbowe w Zakładzie Kynologii Policyjnej w Sułkowicach. Szkolenie zawiera elementy dotyczące anatomii psa, jego zachowań, tresury, sposobu pielęgnacji i żywienia zwierząt.
Zajęcia praktyczne o charakterze patrolowo-tropiącym: przewodnicy i czworonogi ćwiczą posłuszeństwo, pokonywanie przeszkód, obronę przewodnika, pościgi za pozorantem, przeszukiwanie terenu i pomieszczeń oraz tropienie śladów ludzkich. Zanim jednak to wszystko się stanie, każdy pies musi przejść kwalifikację, wykazać się nienagannym zdrowiem, nie bać się huków z wystrzału broni. Po 6 miesięcznym szkoleniu odbywa się egzamin sprawdzający umiejętności przewodnika oraz psa. Co roku odbywa się atestacja psa czyli egzamin sprawdzający umiejętności psa zdobyte podczas szkolenia, by pies nie zapomniał tego, czego się uczył na szkole, przynajmniej raz w tygodniu powinno odbywać się szkolenie psa.

Psy specjalne są szkolone metodą smakołyków i wyróżnienia. Pies za pozytywne znalezienie jest nagradzany smakołykiem lub ulubionym aportem oraz chwalony głosem przez swojego przewodnika.

sztab3

Zakres zadań pododdziału Przewodników Psów Służbowych: 

Wykonywanie całodobowej służby patrolowej z psami służbowymi na terenie podległym KMP Kraków, używanie psów służbowych do:
- Tropienia śladów pozostawionych przez sprawców na miejscu przestępstwa,
- Poszukiwania osób zaginionych, wyszukiwania przedmiotów mających związek lub utraconych w wyniku przestępstwa, wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych, doskonalenie sprawności użytkowej psów poprzez prowadzenie systematycznych szkoleń,
- Odpierania czynnej napaści,
- Pokonywania czynnego oporu,
- Pościgu za osobą podejrzaną o popełnienie przestępstwa,
- Zabezpieczenia różnych imprez masowych ( m.in meczy piłkarskich, hokejowych, koncertów, marszów, zgromadzeń). Pies służbowy jest jednym z środków przymusu bezpośredniego. 24 godzinny na dobę dyżuruje przewodnik z psem tropiącym gotowym w każdej chwili do wyjazdu na zdarzenie w rejonie podległym Komendzie Miejskiej Policji w Krakowie, ale i również poza rejon działania w/w jednostki.

sztab4
Psy Służbowe dzielimy na:

- patrolowo-tropiące;
- do wyszukiwania zapachów narkotyków;
- do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych;
- do wyszukiwania zapachów zwłok ludzkich;
- psy osmologiczne.

Psy służbowe mogą pracować w temperaturze od minus 15 do plus 25 stopni Celsjusza.

WSzP Kalendarz
 

radiowóz renault trafic / GRUAU

Nowy furgon KMP

Policjanci z ogniw Referatów Interwencyjnych Wydziału Sztab Policji KMP w Krakowie od pierwszych dni stycznia 2025 roku, użytkują fabrycznie nowy radiowóz.

Jest to furgon Renault Trafic wyposażony w silnik o mocy 150 koni mechanicznych, który zasilany jest olejem napędowym, automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem 4x2.

Zabudowę Renault wykonała łódzka firma "GRUAU", która specjalizuje się w zabudowach pojazdów między innymi dla służb mundurowych.

Prezentowany samochód przystosowano do przewozu 7 osób - 5 funkcjonariuszy w przedziale I i II, a także 2 osób w tzw. "III klasie", czyli przystosowanym do tego odizolowanym przedziale zabezpieczonym kratami, posiadającym wywietrznik powietrza w dachu. Przedziały pojazdu zostały wyposażone w system klimatyzacji oraz ogrzewania postojowego. 

W radiowozie zamontowano sygnalizację świetlno-dźwiękową firmy Federal Signal Vama oraz został oklejony folią fluorescencyjną, którą po raz pierwszy zastosowano w tej grupie pojazdów w Polskiej Policji, co zwiększa ich widoczność na drodze, szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności.

Zabudowa nowego Trafica przeszła rygorystyczne badania oraz była testowana przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji i Ośrodek Konstrukcyjno-Badawczy. Dzięki temu zapewniono najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz zgodność z wymogami stawianymi pojazdom patrolowym.

Dane pojazdu: 
Marka: Renault 
Model: Traffic
Zabudowa: Gruau Polska 
Napęd: 4x2
Rocznik: 2024
Ilość miejsc: 5+2 
Układ miejsc: 1+1+3+2
DMC: 3500 kg
Moc: 150 KM 

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa Federal Signal Vama:
- Manipulator dźwiękowy - BCT 500RB PL10,
- Generator dźwiękowy AS-320 CB P5,
- Głośnik - AS124,
- Lampa zespolona (belka) dual-color Federal Singal Vama Kaifrost,
- Dwie lampy pojedyncze - FSV Geminis LED,
- Cztery lampy kierunkowe - FSV Nanoled.

Łącznie dziewięć furgonów patrolowych na Renault Trafic trafiło do małopolskiego garnizonu policji: 
- Komenda Miejska Policji w Krakowie - 1 szt.
- Komenda Miejska Policji w Nowym Sączu - 1 szt.
- Komenda Powiatowa Policji w Bochni - 2 szt.
- Komenda Powiatowa Policji w Chrzanowie - 1 szt.
- Komenda Powiatowa Policji w Oświęcimiu - 1 szt.
- Komenda Powiatowa Policjiw Wadowicach - 1 szt.
- Komenda Powiatowa Policji w Wieliczce - 1 szt.
- Komenda Powiatowa Policji w Zakopanem - 1 szt. 

 


radiowóz Volkswagen transporter 

Radiowozy dla Ogniwa Przewodników Psów Służbowych Wydziału Sztab Policji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Nieoznakowane radiowozy na podwoziu Volkswagena Transportera wyposażone są w dwulitrowy silnik diesla o mocy 150 koni mechanicznych, sześciobiegową manualną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe. Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy oraz dwa psy służbowe.

W samochodzie zostały zamontowane specjalne półki na sprzęt "P-Z" wykorzystany podczas zabezpieczeń. 

W przestrzeni bagażowej, czyli z tyłu pojazdu, zabudowane zostały specjalne klatki dla psów policyjnych, które posiadają dodatkowy system wentylacji. Każda klatka ma swój panel sterujący temperaturą, dzięki czemu w klatkach może być ona ustawiona na różne wartości. Pod klatkami zabudowane zostały skrytki na sprzęt wykorzystywany w służbie z psami oraz rozsuwany podest, na którym mogą odpoczywać czworonogi.

Marka: Volkswagen
Model: Transporter
Napęd: 4x4
Silnik: 150 KM
Rocznik: 2022
Ilość miejsc: 4 + 2 psy
Układ miejsc: 1+1+1+1

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
-4x lampa pojedyncza LED - dwie koloru czerwonego i dwie koloru niebieskiego
- 2x lampa kierunkowa LED 
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320

Radiowóz wyposażony jest w dwa magnetyczne napisy "POLICJA".

Koszt zakupu jednego radiowozu to ponad 380 tysięcy. Małopolska Policja otrzymała 4 takie pojazdy - dwa pozostałe trafiły do Zespołów Przewodników Psów Służbowych KMP w Tarnowie oraz w Nowym Sączu.


Mobilne centrum monitoringu Ford transit / GRUAU

MOBILNE CENTRUM MONITORINGU (MCM) - to samochód obserwacyjny z systemem kamer i monitorów wykorzystywany w głównej mierze do nadzoru przy różnego rodzaju zabezpieczeń takich jak: zgromadzenia publiczne, zorganizowane przemarsze i manifestacje, mecze piłki nożnej, wydarzenia o charakterze państwowym, kulturalnym oraz religijnym.

Wykorzystywany jest też jako sprzęt wspomagający w działaniach Policji kryminalnej czy funkcjonariuszy ruchu drogowego.

W dużej mierze w zakresie ruchu drogowego za pomocą MCM operator rejestruje na monitoringu zarejestrowane przez uczestników ruchu drogowego popełnione przez nich wykroczenia, a następnie drogą radiową przekazuje je do policjantów, którzy nieopodal dalej dokonują kontroli drogowej tudzież interwencji wobec takiej osoby, która dopuściła się wykroczenia.

MCM na podwoziu Forda Transit został wyprodukowany w 2023 roku, wyposażony jest w dwulitrowy silnik diesla o mocy 135 koni mechanicznych, napęd 4x2, automatyczną skrzynię biegów, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe.

Zabudowę pojazdu wykonała firma "GRUAU POLSKA" , która oferuje także zabudowy specjalne dla Policji i innych podmiotów mundurowych. Mowa tutaj między innymi o policyjnych Ambulansach Pogotowia Ruchu Drogowego czy radiowozach w wersji Ochronno-Konwojowej (OK) dla Straży Miejskiej czy Żandarmerii Wojskowej.

Całkowity koszt samochodu wyniósł blisko 700 tysięcy złotych. A jego zakup był możliwy dzięki środkom pochodzącym z programu "Bezpieczny Kraków" przekazanych przez Gminę Miejską Kraków.

I przedział przeznaczony jest dla kierowcy oraz dysponenta. Znajdują się tu urządzenia łączności oraz sygnalizacji świetlno-dźwiękowej.

II przedział to przestrzeń biurowa - wyposażona w sprzęt do obserwacji, łączności i bieżącego przetwarzania danych wyposażona w komputery. Znajdują się tam trzy stanowiska, z których obsługuje się kamery.

III przedział to miejsce na wyposażenie specjalistyczne wykorzystywane przez funkcjonariuszy podczas działań, w tym drabina teleskopowa, kącik sanitarny, agregat prądotwórczy czy magnetyczne napisy "POLICJA".

W części dachowej pojazdu zamontowano dwie kamery obrotowe firmy Dahua, które w czasie prowadzonych czynności przez funkcjonariuszy wysuwają się z dachu oraz jedną kamerę kopułową również firmy Dahua. Na MCM zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy LED na bokach oraz dwie lapy LED z tyłu pojazdu.

Marka: Ford
Model: Transit
Zabudowa: Gruau
Napęd: 4x2
Rocznik: 2023
Ilość miejsc: 5
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
DMC: 3500 kg
Moc: 135 KM 

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
- 10x lampa kierunkowa Gamet SLIM LED - barwa niebieska
- Modulator dźwiękowy Gamet GAM-150E

Pojazd należy do Wydziału Transportu KWP w Krakowie. Natomiast przypisany został do Wydziału Sztab Policji KMP w Krakowie. 

 


[archiwum] - mobilne centrum monitoringu Mercedes-Benz Sprinter


Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez WSzP KMP Kraków.
MCM na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter wyposażony był w silnik diesla o mocy 185 koni mechanicznych, napęd 4x2 oraz sprzęt do rejestracji dźwięku i obrazu, który zamontowany został na dachu pojazdu. Wnętrze pojazdu skrywało zaplecze biurowo-sanitarne wykorzystywane przez funkcjonariuszy do  monitorowania wszelkich działań. Na wyposażeniu MCM znajdowały się również magnetyczne napisy "POLICJA", a także zamontowano oświetlenie robocze pola pracy. 

Standardowo w pojeździe pracowało trzech funkcjonariuszy -  kierowca i dwóch operatorów.

Marka: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 318 CDI
Napęd: 4x2
Silnik: 185 KM
Ilość miejsc:
Układ miejsc: 1+1+1+1+1

Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa: 
- 4x lampa kierunkowa LED barwy niebieskiej
- Modulator dźwiękowy Elektra GES 110 


[archiwum] - mobilne centrum monitoringu volkswagen LT 35


Pojazd niegdyś należał do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany był przez WSzP KMP Kraków.
Mobilne Centrum Monitoringu na podwoziu Volkswagen LT35. Samochód wyposażony był w dwie kamery zamontowane na pneumatycznie wysuwanym maszcie, zaplecze biurowe, gdzie znajdował się sprzęt do obsługi kamer, rejestracji obrazu i prowadzenia działań przez funkcjonariuszy. Na dachu zamontowano również klimatyzacje postojową. 

W ubiegłych latach pojazd intensywnie użytkowany przez Sztab KMP Kraków podczas różnego rodzaju zabezpieczeń imprez masowych. Po zakupie nowego MCM na podwoziu MercedesaSprinter 318, VW LT nie był już tak często wykorzystywany.

Następnie pojazd wykorzystywany był w działaniach Wydziału Ruchu Drogowego. Przy skrzyżowaniach, czy przejściach dla pieszych, gdzie dochodziło do notorycznych wykroczeń drogowych, które miały wpływ na bezpieczeństwo ustawiano Mobilne Centrum Monitoringu. Za pomocą kamer zamontowanych na samochodzie rejestrowano wykroczenia kierowców, a osoby obsługujące monitoring przez radiotelefony przekazywały informację o danym wykroczeniu do policjantów, którzy w odległości kilkuset metrów od miejsca działania MCM przeprowadzali kontrolę drogową kierowców popełniających wykroczenia. W każdym przypadku kierowcy, którzy nie zgadzali się z opinią policjantów mieli możliwość obejrzenia nagrania zarejestrowanego przez kamery z MCM.

Marka: Volkswagen
Model: LT 35
Napęd: 4x2
Silnik: 109 KM 
Liczba miejsc:
Układ miejsc: 1+1+1


 

Wydział Ruchu Drogowego KMP Kraków

wydział ruchu drogowego KMP Kraków

 

WRD KMP 2
 
Zakresem działań Wydziału Ruchu Drogowego obejmuje:

- analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku na drogach publicznych, badanie przyczyn i okoliczności powstawania zdarzeń drogowych,

- organizowanie i sprawowanie nadzoru nad ruchem na podstawowej sieci dróg miasta, w tym prowadzenie,

- wykonawstwo czynności na miejscach zdarzeń drogowych oraz prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia zaistniałe na drogach publicznych,

- organizowanie działalności profilaktyczno - wychowawczej w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz współpracę w tym zakresie z placówkami oświatowymi i lokalnymi środkami masowego przekazu,

- zabezpieczenia delegacji krajowych i zagranicznych oraz imprez i zawodów sportowych organizowanych na drogach publicznych,

- rejestrowanie naruszeń przepisów ruchu drogowego, orzeczeń organów uprawnionych do nakładania kar w postępowaniu administracyjnym oraz kierowanie na badania lekarskie i psychologiczne kierujących pojazdami,

- współpracę z organami i instytucjami w zakresie inżynierii drogowej,

- współdziałanie z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w sprawach,

- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi parkingi strzeżone i Urzędami Skarbowymi w zakresie przetrzymywania na parkingach pojazdów zabezpieczonych przez policjantów WRD oraz przekazywania ich na rzecz skarbu państwa,

- współpracę z Urzędem Miasta Krakowa, Urzędem Marszałkowskim oraz z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie organizacji i kierowania ruchem drogowym oraz w zakresie kontroli transportu drogowego. 

WRD KMP 2
WRD KMP 2
WRD KMP 2

ambulans pogotowia ruchu drogowego

 WRD KMP 3

Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie na podwoziu Volkswagena.

Pojazdy zakupiono w ramach przedsięwzięcia KGP "Bezpieczniej na drogach - Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego dla Policji" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Marka: Volkswagen
Model: Crafter 2.0 TDI
Moc silnika: 177 KM
Zabudowa: AMZ
Rocznik: 2021

Sygnalizacja świetlna:
- Belka LED Federal Signal Vama Kairos P5000
- 4x lampy kierunkowe LED Federal Signal Vama Nanoled
- 2x lampy pojedyncze LED Federal Signal Vama Geminis

Sygnalizacja dźwiękowa:
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320
- Głośnik Federal Signal AS124

Wyposażenie m.in.:
- komputer,
- drukarkę,
- agregat prądotwórczy,
- maszt świetlny,
- tablica świetlna wyświetlająca znak "UWAGA WYPADEK",
- sprzęt do obsługi zdarzeń drogowych: zestaw znaków drogowych, lampy i dyski świetlne, pachołki drogowe, drogomierz, parawan, aparat fotograficzny i inne.

Dwa pojazdy APRD trafiły do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie, po jednym samochodzie otrzymały: Komendy Miejskie w Tarnowie i Nowym Sączu oraz Komendy Powiatowe w Krakowie, Myślenicach, Nowym Targu, Oświęcimiu i Wadowicach a także Komisariat Autostradowy Policji.


Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego na podwoziu Renault Master niegdyś służący w WRD KMP Kraków. Pojazd po wielu latach służby zastąpiony został nowymi pojazdami na podwoziu Volkswagena Craftera. Marka: Renault. Pojazdy w zabudowie firmy Gruau posiadały silnik o mocy 145 KM i napęd 4x2.

Marka: Renault 
Model: Master 
Moc silnika: 145 KM
Zabudowa: Gruau
Napęd: 4x2

Sygnalizacja świetlna: 
- 1x belka zespolona Elektra 
- 2x lampy pojedyncze Elektra 
- 2x lampy kierunkowe 

Sygnalizacja dźwiękowa: 
- Modulator dźwiękowy Elektra GES 110

Wyposażenie jakie znajdowało się w pojeździe to między innymi agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy, pachołki drogowe, drabinka, gaśnica, umywalka, sprzęt pomiarowy czy znaki ostrzegawcze. Na dachu pojazdu umieszczono również podnoszony oraz podświetlany znak ostrzegawczy. Zamontowano również oświetlenie robocze pola pracy - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu. 



Motocykle BMW R1250RT

 

Motocykle BMW R 1250 RT.

Motocykle BMW R1250 RT posiadają dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1254 cm3 generujący moc 136 KM i moment obrotowy 143 Nm. Pojazdy rozpędzają się do prędkości 100 km/h w 3 sekundy. 

Oznakowanie motocykli jest zgodnie z nowym wzorem oraz wyposażone w liczne odblaski i ledowe światła uprzywilejowania.

Fabryczne wyposażenie nowo zakupionych motocykli obejmuje m.in.:
- wyświetlacz TFT o przekątnej 10,25-cala,
- przednie reflektory LED,
- regulowaną szybę,
- wiele różnych systemów poprawiających komfort i bezpieczeństwo kierującego,
- podgrzewane siedzenie i manetki.

Motocykle są jednoosobowe, a na miejscu pasażera znajduje się zintegrowany kufer z centralą radiową.

Koszt jednej maszyny to blisko 128 tysięcy złotych.


ETDie - ekipa techniki drogowej i ekologi

 

Radiowozy Ekipy Techniki Drogowej i Ekologii przygotowane są do kontroli stanu technicznego pojazdów w warunkach drogowych. Zadaniem policjantów ruchu drogowego wykorzystujących pojazdy ETDiE jest eliminowanie z ruchu pojazdów niespełniających norm ekologicznych i będących w złym stanie technicznym.

Marka: Volkswagen
Model: Crafter 2.0 TDI
Moc silnika: 177 KM
Zabudowa: AMZ-Kutno
Rocznik: 2023
Numer taktyczny: GG180

Sygnalizacja świetlna:
- 1x belka LED Federal Signal Vama Kairos P5000
- 4x lampy kierunkowe LED Federal Signal Vama Nanoled
- 2x lampy pojedyncze LED Federal Signal Geminis

Sygnalizacja dźwiękowa:
- Modulator dźwiękowy Federal Signal Vama AS-320
- Głośnik Federal Signal AS 124

Na wyposażeniu radiowozu znajdują się między innymi dymomierz, opóźnieniomierz, analizator spalin i przyrząd do pomiaru przepuszczalności światła, komplet znaków drogowych i lamp ostrzegawczych potrzebnych na miejscu prowadzenia kontroli i kolczatka drogowa. Wysoki komfort pracy policjantów zapewni także wyposażenie w części biurowej pojazdu. Wielofunkcyjne urządzenie drukujące, komputer czy aparat to tylko jedne z wielu sprzętów ułatwiających funkcjonariuszom pracę na miejscu kontroli drogowe. Na pojeździe zamontowane zostało również oświetlenie robocze pola pracy w technologii LED - dwa punkty świetlne po bokach pojazdu oraz z tyły. Z tyłu pojazdu zamontowano również falę świetlną.

W 2023 roku flotę pojazdów małopolskiego garnizonu zasiliły cztery nowe specjalistyczne furgony ETDiE. 4 pojazdy trafiły do komend miejskich Policji w Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu oraz Komendy Powiatowej Policji w Krakowie. Koszt jednego pojazdu wraz z wyposażeniem wyniósł 595 tysięcy złotych, a zakup został sfinansowany z budżetu Policji, która na ten cel pozyskała dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Marka: Fiat
Model: Ducato
Moc silnika: 200 KM
Zabudowa: AMZ-Kutno
Rocznik: 2012
Numer taktyczny: G155

Sygnalizacja świetlna:
- 1x belka stroboskopowa serii Phoenix P3000 Federal Signal Vama
- 2x lampa kierunkowa Microled Sputnik Federal Signal Vama
- 2x lampa LE-106 Federal Signal Vama

Sygnalizacja dźwiękowa:
- Federal Signal Vama AS-422

W części "biurowej" radiowozu znajdują się dwa stoliki, fotele oraz szuflady, regały i półki mogące pomieścić potrzebną dokumentację. W samochodzie na miejscu można przesłuchać świadków zdarzenia, sporządzić szkice, dokumentację a także wydrukować potrzebne rzeczy. Przyciemniane szyby i klimatyzacja, a także ogrzewanie postojowe sprawiają, że autem można pracować zarówno w najbardziej upalny jak i zimny dzień. Wyposażenie dodatkowe znajduje się w tylnej części pojazdu. Oprócz analizatora spalin, generatora prądu oraz innych urządzeń przydatnych policjantom z wydziału ruchu drogowego znajdziemy tu również niewielką podświetlaną toaletkę, a także halogeny mogące dokładnie oświetlić miejsce zdarzenia. Na zewnątrz pojazdu zamontowano oświetlenie robocze pola pracy - dwie sztuki po bokach oraz dwie z tyłu pojazdu.

Auto wraz z dodatkowym wyposażeniem kosztowało ponad 200 tys. złotych.