Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
Prezentujemy Państwu trzecią część projektu "Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze". W tej edycji zaprezentujemy równo 60 modeli krakowskiej straży pożarnej, krakowskiego garnizonu policji, krakowskiego pogotowia ratunkowego, lotniczego pogotowia ratunkowego, straży granicznej, inspekcji transportu drogowego, górskiego ochotniczego pogotowia ratunkowego, tatrzańskiego ochotniczego pogotowia ratunkowego czy też pojazdów miejskiego przedsiębiorstwa komunikacji.
Wszystkie informacje na temat wykonywania modeli oraz ich skali zawarte są w części I oraz II projektu. Pragniemy zaznaczyć że prezentowane modele nie są do kupna, a wszystkie stanowią prywatną kolekcję i zostały stworzone własnoręcznie.
W pierwszej części projektu zaprezentowaliśmy 29 modeli, a przeczytać o nich można pod linkiem - www.krakow112.pl/index.php/psp/malopolska-brygada-odwodowa/2-rozne/1128-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-i
W drugiej części projektu zaprezentowaliśmy aż 54 modeli, a przeczytać o nich można pod linkiem - www.krakow112.pl/index.php/psp/malopolska-brygada-odwodowa/2-rozne/1304-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-ii
Czas na część trzecią. Modele, które znalazły się w materiale to zarówno przeróbki, jak i waloryzacje modeli bazowych wyprodukowanych przez firmy Herpa, Wiking, Kibri, Roco, Busch, Rietze, Igra, Preiser, AWM, a także odlewu żywicznego czy modele z wydruku 3D, który w ostatnim czasie bardzo się rozwija pod względem drukowania modeli w różnych skalach.
STRAŻ POŻARNA
O pojeździe: Ciężki samochód specjalny do transportu ratowników (SCBus) na podwoziu Volva 9700. Pojazd o kryptonimie operacyjnym 220-56 należy do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Autokar wyposażony w silniki EURO VI o mocy powyżej 300 kW i napędzie 4x2. Dodatkowo na pokładzie pojazdu znajduję się zestaw medyczny i agregat prądotwórczy. Volvo przystosowane zostało do przewozu kierowcy oraz 71 ratowników. Autokar wchodzi w skład modułu GFFFV Kraków. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie autka reklamowego. Model został przerobiony z wersji trzyosiowej na dwuosiową. Został on pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistego pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano belkę sygnalizacyjną, jedną lampę pojedynczą, dwa szyberdachy oraz klimatyzatory. Zamontowano również lusterka oraz wymieniona została przednia szyba. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
MODEL BAZOWY MODEL PO KONWERSJI
O pojeździe: Lekki samochód specjalny operacyjny (SLOp) na podwoziu Volkswagena Golfa. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 220-94 należał niegdyś do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. SLOp pomieścił kierowcę i czterech pasażerów oraz posiadał napęd 4x2. Wcześniej pojazd posiadał kryptonim operacyjny KF 220-93. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Golfa firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane relingi dachowe, anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód specjalny typu bus (SLBus) na podwoziu Forda Transita. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 250-55 należy do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Przystosowanie pojazdu wykonała firma Frank-Cars. Samochód został przystosowany do przewozu dziewięciu ratowników w układzie 1+2+3+3. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Forda Transita firmy Busch. Został on pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, a także belka sygnalizacyjna i dwie lampy pojedyncze. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratownictwa wodnego (SRw) na podwoziu Mercedesa 911 zabudowany przez firmę Wackenhut. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 250-66 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Kabina pojazdu pomieściła kierowcę oraz 8 ratowników w układzie miejsc 1+1+3+4. Pojazd do SA PSP Kraków trafił z niemieckiego THW stąd charakterystyczny kolor niebieski Mercedesa. Wóz wykorzystywany był przez GRUPĘ RATOWNICTWA WODNO-NURKOWEGO SZKOŁA ASPIRANTÓW PSP KRAKÓW, która niegdyś funkcjonowała przy SA PSP Kraków. Wyposażenie jakie znajdowało się na wozie to przede wszystkim sprzęt wykorzystywany przez ratowników w działaniach na wodzie, na dachu transportowane były poza drabinami również sanie lodowe. Mercedes często ciągnął za sobą przyczepę z łodzią motorową. Pojazd wycofany z podziału bojowego jednostki, a aktualne losy nieznane. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa 911 firmy Preiser. Został on pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, lampy pojedyncze, drabiny, szperacz, a także sanie lodowe przykryte plandeką. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-poszukiwawczy (SRp) na podwoziu Mercedesa Atego zabudowany przez firmę Szczęśniak. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 252-71 należy do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Pojazd stacjonuje w pozamiejscowym oddziale SA PSP Kraków zlokalizowanym w Nowym Sączu. Funkcjonuje tam Wydział Szkolenia Specjalistycznych Grup Ratowniczych PSP w Krakowie. Kabina pojazdu pomieści kierowcę oraz 8 ratowników w układzie miejsc 1+1+3+4, a także wyposażona została w klimatyzację postojową. W zabudowie Mercedesa znajduje się klimatyzowana przestrzeń do przewozu psów wyposażona w 6 pojemników do transportu psów, wyciągarka, agregat, rozkładane rolety na boki, a także wszelaki sprzęt ratowniczy wykorzystywany do poszukiwań. Pojazd wchodzi w skład Małopolskiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Atego firmy Herpa. Został on pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Przerobiona została kabina pojazdu a także zabudowa, która została skrócona oraz zmieniono układ skrytek. Dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane lusterka, anteny, lampy pojedyncze, klimatyzator, skrzynie sprzętowe, a także wyciągarka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód ratowniczo-poszukiwawczy (SLRp) na podwoziu Land. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 252-72 należał niegdyś do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Pojazd stacjonował w pozamiejscowym oddziale SA PSP Kraków zlokalizowanym w Nowym Sączu. Funkcjonuje tam Wydział Szkolenia Specjalistycznych Grup Ratowniczych PSP w Krakowie. Defender pomieścił kierowcę oraz 4 ratowników w układzie miejsc 1+1+3. Na pace pojazdu transportowany był wszelaki sprzęt ratowniczy wykorzystywany do poszukiwań. W październiku 2023 roku pojazd przekazano do OSP Szczawnica. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Land Rovera Defendera z wydruku 3D. Przerobiona została maska oraz przedni zderzak pojazdu. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz lampy pojedyncze. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód specjalny typu bus (SLBus) na podwoziu Mercedesa Vito. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 253-55 należy do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Przystosowanie pojazdu wykonała firma Porsche Kraków Bronowice. Samochód został przystosowany do przewozu dziewięciu ratowników w układzie 1+2+3+3. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Vito firmy Busch. Został on pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami SA PSP Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane relingi dachowe, lusterka, anteny, a także jedna lampa pojedyncza. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu Scanii zabudowany przez firmę WISS. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 301-21 należy do JRG 1 Kraków. Pojazd posiada zbiornik wody o pojemności 2500 litrów i autopompę o wydajności 1600 litrów na minutę. Pojazd w 2023 roku trafił do JRG 1, wyposażony w silnik o mocy 360 koni mechanicznych oraz napędzie 4x2. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia w tym armatura wodno-pianowa, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne. Kabina brygadowa pomieściła kierowcę oraz pięciu ratowników. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na Scanii firmy Herpa. Kształt kabiny został lekko zmieniony, skrytki w zabudowie zostały wydłużone a tylna skrytka została zastąpiona kalpą. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, lampy świetlne, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ciężki samochód proszkowy (GPr) na podwoziu Jelcza zabudowany przez firmę Total. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 302-35 należał niegdyś do JRG 2 Kraków. Jelcz wyposażony był w silnik o mocy 200 koni mechanicznych, napęd 4x2, a jego dopuszczalna masa całkowita wynosiła 15 400 kilogramów. Na pojeździe znajdowało się 3 000 kg proszku gaśniczego TOTALIT S, sześć butli 50 litrowych z azotem, działko proszkowe o wydajności 31 kg/s i zasięgu rzutu 30 metrów, dwie proszkowe linie szybkiego natarcia o długości 30 m z pistoletem 5 kg/s o zasięgu strumienia proszku 12 metrów, gaśnice proszkowe, a także ubrania żaroochronne. Kabina pomieściła kierowcę oraz trzech ratowników. Pojazd wycofany z podziału bojowego w 2015 roku i przekazany do Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Jelcza 315 firmy Tololoko. Cały model został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu MANa TGM zabudowany przez firmę Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-21 należał niegdyś do JRG 3 Kraków. Pojazd posiadał zbiornik wody o pojemności 2500 litrów i autopompę o wydajności 2400 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2009 roku, wyposażony był w silnik o mocy 280 koni mechanicznych. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia w tym armatura wodno-pianowa, działko dachowe, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne. W związku, że przy JRG 3 Kraków funkcjonuje specjalistyczna grupa ratownictwa wysokościowego na wyposażeniu pojazdu znajdował się również wszelaki sprzęt wykorzystywany w ratownictwie wysokościowym. Kabina brygadowa pomieściła kierowcę oraz pięciu ratowników. Wóz w 2023 roku przekazany został do OSP Widoma. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie trzech modeli firmy Herpa. Kabina brygadowa powstała z wycięcia przedziału brygadowego i połączenia go z kabiną MAN TGM. Zabudowa strażacka to gotowy element firmy Herpa podanej małym przeróbką. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostało zamontowane działko dachowe, lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, lampy świetlne, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (GCBARt) na podwoziu MANa TGM zabudowany przez firmę Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-25 należał niegdyś do JRG 3 Kraków. Pojazd posiadał zbiornik wody o pojemności 5000 litrów i autopompę o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2009 roku, wyposażony był w silnik o mocy 280 koni mechanicznych. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia w tym armatura wodno-pianowa, działko dachowe, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne czy też nosze wannowe umieszczone na dachu pojazdu. Kabina brygadowa pomieściła kierowcę oraz pięciu ratowników. Wóz w 2023 roku przekazany został do OSP Przeginia Duchowa. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie trzech modeli firmy Herpa. Kabina brygadowa powstała z wycięcia przedziału brygadowego i połączenia go z kabiną MAN TGM. Zabudowa strażacka to gotowy element firmy Herpa podany przerobieniu - tył został skrócony. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostało zamontowane działko dachowe, lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, lampy świetlne, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód ratownictwa wysokościowego (SLRWys) na podwoziu Avii. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-71 należał niegdyś do JRG 3 Kraków. Na wyposażeniu pojazdu znajdował się wszelki sprzęt ratownictwa wysokościowego wykorzystywany przez ratowników. Pomieścił on kierowcę oraz dwóch ratowników. Samochód w JRG 3 służył prawie 10 lat, a następnie przekazany został do OSP Wola Więcławska skąd trafił do Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Avii firmy Igra. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, lampy świetlne oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny oraz Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy (SLRr) na podwoziu Suzuki. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 303-90 należy do JRG 3 Kraków. SLRr wyprodukowany w 2010 roku, wyposażony w silnik o mocy 169 koni mechanicznych, napędzie 4x4 oraz pomieści kierowcę i czterech pasażerów. Pojazd w 2022 roku przekazany z JRG 2 Kraków. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Suzuki Grand Vitara firmy Rietze. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane relingi dachowe, anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu Stara zabudowany przez firmę Stolarczyk. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 304-22 należał niegdyś do JRG 4 Kraków. Pojazd posiadał zbiornik wody o pojemności 1300 litrów i autopompę o wydajności 2000 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2006 roku, wyposażony był w silnik o mocy 180 koni mechanicznych i napędzie 4x2. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia w tym armatura wodno-pianowa, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne. Kabina brygadowa pomieściła kierowcę oraz pięciu ratowników. Pojazd stanowił rezerwę KM PSP Kraków, dlatego często można go było spotkać na innych JRG. Wóz w 2021 roku przekazany został do OSP Smroków. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie MANa LE firmy Rietze. W kabinie został przerobiony grill z MANa na Stara, zabudowa strażacka została zmniejszona na wysokość. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, lampy świetlne, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki pojazd specjalny (SLPGaz) na podwoziu Mercedesa Benz Sprintera zabudowany przez firmę Team-Concept. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 305-50 należy do JRG 5 Kraków. Pojazd przystosowany jest do przewozu aparatów ochrony układu oddechowego, dodatkowych butli powietrznych oraz sprężarki paliwowej, która umożliwia napełnianie butli powietrzem podczas interwencji. Mercedes wyprodukowany w 2015 roku wyposażony w napęd 4x2. Kabina pomieści kierowcę oraz dwóch ratowników w układzie miejsc 1+2. W pojeździe znajduje się stanowisko serwisowe, na którym można dokonać bieżącego przeglądu aparatów. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Sprintera z wydruku 3D. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami JRG 5 Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny, lampy pojedyncze, klimatyzator, a także wstawiono szyby przednie. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Kontener przeciwpowodziowo/pompowy o kryptonimie operacyjnym 305-K2 należy do JRG 5 Kraków. Kontener został przekazany z Frankfurtu nad Menem. Na wyposażeniu znajduje się sprzęt przystosowany do działań przeciwpowodziowych. Więcej o kontenerze --> klik
O modelu: Model powstał na bazie kontenera firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z kryptonimami i oznaczeniami kontenera. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia kontenera autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Kontener platforma o kryptonimie operacyjnym 305-K10 należy do JRG 5 Kraków. Kontener przystosowany jest do transportowania wszelakich rzeczy. Więcej o kontenerze --> klik
O modelu: Model powstał na bazie kontenera firmy Herpa. Kontener został skrócony, zostały wycięte fragmenty konstrukcji, dodano wyciągarkę i skrzynie. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z kryptonimami i oznaczeniami kontenera. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia kontenera autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Przyczepa do transportu kontenerów firmy Wielton. Przyczepa o kryptonimie operacyjnym 305-P2 należy do JRG 5 Kraków. Przyczepa wykorzystywana przez jednostkę do transportu kontenerów specjalistycznych jakie są na jej wyposażeniu. Więcej o przyczepie --> klik
O modelu: Model powstał na bazie przyczepy firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami przyczepy. Zawieszenie zostało obniżone, zmienione zostały koła oraz wymienione zderzaki boczne. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia przyczepy autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód specjalny ratownictwa technicznego (SRt) na podwoziu Stara 266 zabudowanego przez firmę Autosan. Pojazd kryptonimie operacyjnym 306-44 należy niegdyś do JRG 6 Kraków. Pojazd wyposażony był w silnik o mocy 160 koni mechanicznych oraz napęd 6x6. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe to wyciągarka mechaniczna, agregat prądotwórczy, zestaw narzędzi hydraulicznych, kapoki ratownicze, pilarki do drewna, skokochron, drabiny, podręczny sprzęt ratowniczy czy też sorbent, miotły i łopaty. Kabina pojazdu pomieściła kierowcę oraz jednego ratownika. W 2007 roku pojazd został przekazany do OSP Wola Filipowska. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D Stara firmy Taurus. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Zabudowa pojazdu została przerobiona, zmieniono okna w pojeździe oraz kształt zabudowy. Na modelu zostały zamontowane lusterka, anteny, trzy lampy pojedyncze, drabiny, lampy kierunkowe. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny.
O pojeździe: Lekki samochód specjalny kwatermistrzowski (SLKw) na podwoziu Opla Vivaro oraz przyczepka z przewoźnym agregatem piany lekkiej. Pojazd o kryptonimie operacyjnym 334-90 należy do Zakładowej Straży Pożarnej SOPiRG JRG Kraków ZB-55. Pojazd przystosowany do transportu kierowcy oraz pięciu ratowników i wszelakiego sprzętu strażackiego. Przewoźny agregat piany lekkiej Meteor HI-Ex 200 SAP. Masa agregatu wraz z przyczepką to 700 kg. Parametry pożarnicze tego sprzętu to wydajność piany 200 metrów sześciennych na minutę, wydajność wody 200 litrów na minutę oraz podawanie piany w poziomie na odległość 100 metrów a w pionie na 20 metrów. Na przyczepce znajdują się trzy pojemniki na środek pianotwórczy. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Opla Vivaro firmy Rietze oraz przyczepy firmy Wiking. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu oraz przyczepy. Na dachu pojazdu zamocowano belkę świetlną oraz anteny, a na przyczepie zamontowano sprzęt strażacki oraz imitacje plandeki. Zamontowano również lusterka w modelu Opla. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu oraz przyczepy autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy (GLBA) na podwoziu Mercedesa 812 zabudowanego przez firmę Schmitz. Pojazd o kryptonimie operacyjnym 338-80 należał niegdyś do OSP Gegenbauer, która jest jednostką przyzakładową, która zabezpiecza firmę tytoniową Philip Morris. Wyprodukowany został w 1997 roku i posiadał napęd 4x2. Kabina pomieściła sześciu ratowników w układzie miejsc 1+1+4. Pojazd wyposażony był we wszelaki sprzęt wykorzystywany przez ochotników podczas działań na terenie firmy, posiadał zbiornik wodny o pojemności 700 litrów oraz autopompę o wydajności 1000 litrów na minutę. Wóz został przekazany do OSP Łaganów (gmina Proszowice). Więcej o OSP --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa firmy Herpa. Zabudowa pojazdu została wydłużona oraz zmieniony został układ skrytek. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zamontowano lusterka, anteny oraz 3 lampy pojedyncze koloru niebieskiego. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa SA PSP Kraków.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu Mercedesa zabudowany przez firmę Zielger. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 339-93 należał niegdyś do OSP Kobylany. Pojazd posiadał zbiornik wody o pojemności 1600 litrów i autopompę o wydajności 1800 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 1983 roku, wyposażony był w silnik o mocy 190 koni mechanicznych i napęd 4x4. Wyposażenie strażackie, jakie znajdowało się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia przez druhów z Kobylan w tym armatura wodno-pianowa, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne czy drabiny. Kabina brygadowa pomieściła kierowcę oraz ośmiu ratowników. Samochód w 2020 roku przekazany do OSP Brzezie (gmina Zabierzów), gdzie służy do dziś. Więcej o OSP --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa firmy Preiser. Przerobiony został dach zabudowy. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, skrzynie, drabina, sprzęt strażacki, lampa oświetleniowa, lampy świetlne niebieskie oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Lekki samochód kwatermistrzowski (SLKw) na podwoziu Renault Kangoo. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 840-84 należał niegdyś do Wojewódzkiego Ośrodka Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. SLKw pomieścił kierowcę i jednego pasażerów oraz posiadał napęd 4x2. Na "pace" pojazdu przewożony był wszelaki sprzęt wykorzystywany do szkoleń strażaków. Więcej o pojeździe --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Renault Kangoo firmy Rietze. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Średni samochód ratowniczo-gaśniczy (GBARt) na podwoziu Stara zabudowany przez firmę AutoSHL, a w późniejszym czasie zabudowa została zmodernizowana przez firmę WISS. Pojazd o kryptonimie operacyjnym KF 883-21 należy do Wojskowej Straży Pożarnej JW4495 16. Batalion Powietrznodesantowy w Krakowie. Pojazd posiada zbiornik wody o pojemności 2500 litrów i autopompę o wydajności 1600 litrów na minutę. Pojazd wyprodukowany w 2006 roku, wyposażono w silnik o mocy 220 koni mechanicznych i napędzie 4x4. Wyposażenie strażackie, jakie znajduje się na tym pojeździe, to wszelki sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do ratowania życia i mienia przez strażaków tym armatura wodno-pianowa, podręczny sprzęt burzący, aparaty ochronne układu oddechowego, narzędzia hydrauliczne czy drabiny. Kabina brygadowa pomieści kierowcę oraz pięciu ratowników. Więcej o WSP --> klik
O modelu: Model powstał na bazie MANa LE firmy Rietze oraz zabudowy strażackiej firmy Herpa. W kabinie został przerobiony grill z MANa na Stara oraz dorobione zostały stopnie i nadkola, zabudowa strażacka została skrócona na długość oraz zmieniony został kształt. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami operacyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na modelu zostały zamontowane lusterka, sprzęt strażacki, skrzynia sprzętowa, lampy świetlne, drabiny oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa JRG 1 Kraków.
KRAKOWSKIE POGOTOWIE RATUNKOWE
O pojeździe: Ambulans na podwoziu Volkswagena LT w zabudowie firmy Wietmarscher (WAS). Volkswagen zostało wyprodukowane w 1999 roku i posiadało napęd 4x2. Pojazd w 2001 roku trafił do Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego i poruszał się nim zespół "R-9" w Krzeszowicach, a następnie od 2005 roku zespół "RT-5". Samochód posiadał numer inwentarzowy 0102. Sprzedany został w 2012 roku i dalsze losy pojazdu nieznane. Więcej o KPR --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena LT firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także belka sygnalizacyjna, jedna pojedyncza lampa oraz odpowietrznik. Zamontowano również oświetlenie robocze oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans na podwoziu Mercedesa Sprintera w zabudowie firmy Auto Form. Mercedes został wyprodukowany w 2009 roku i posiadał napęd 4x2. Pojazd w 2009 roku trafił do Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego i poruszał się nim zespół "S-11", który pierwotnie stał w JRG-5 Kraków, a po jakimś czasie trafił do Kryspinowa. Przed dostarczeniem Sprintera zespół dysponował Volkswagenem LT35 w zabudowie AMZ Kutno. Sprzedany został w 2015 roku i dalsze losy pojazdu nieznane. Więcej o KPR --> klik
O modelu: Model to oryginalny produkt firmy Herpa. Został zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także odpowietrznik dachowy i oświetlenie robocze. Dodano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Piotra Pradla.
O pojeździe: Ambulans na podwoziu Renault Traffic w zabudowie firmy Auto Form. Pojazdem o numerze inwentarzowym 1201 poruszał się niegdyś zespół transportowy Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Traffic wyprodukowany w 2012 roku, przystosowany był do transportu pacjentów oraz posiadał napęd 4x2. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o KPR --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Renault Traffic firmy Rietze. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowane zostały anteny, belka sygnalizacyjna, odpowietrznik dachowy oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Szymuc oraz Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego na podwoziu Mercedesa Sprintera 317 cdi z zabudową firmy Auto Form o numerze inwentarzowym 2206. Samochód wyprodukowany został w 2022 roku z silnikiem o mocy 170 koni mechanicznych i napędzie 4x2. Obecnie porusza się nim zespół podstawowy o kryptonimie K01-122. Miejsce stacjonowania Zespołu znajduję się przy ul. Wybickiego w Krakowie, gdzie stacjonuje również zespół podstawowy K01-016. Ambulans jest w kolorze żółtym, który spełnia wymogi Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Na dzień 21.01.2024 r. Krakowskie Pogotowie Ratunkowe posiada 16 ambulansów w kolorze żółtym. Więcej o KPR --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowane zostały anteny, belka sygnalizacyjna, jedna pojedyncza lampa, odpowietrznik dachowy, trąbki, lusterka oraz oświetlenie robocze. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans na podwoziu Fiata Ducato w zabudowie firmy Mielec-Diesel. Pojazdem w czasach "pracy" w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym poruszał się zespół reanimacyjny o numerze inwentarzowym 0902. Ducato zostało wyprodukowane w 1995 roku i posiadało napęd 4x2. W 1996 roku WKTS w Krakowie zakupił dwie takie karetki w firmie Mielec-Diesel - dla zespołów reanimacyjnych w Krzeszowicach (za Volkswagena T3) i Wieliczce (za Volvo). Pojazd po zakończeniu "pracy" w KPR został odkupiony przez pogotowie na wchodzie Polski. Więcej o KPR --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Fiata Ducato firmy Busch. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu KPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, a także belka sygnalizacyjna, jedna pojedyncza lampa oraz odpowietrznik. Zamontowano również lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Muzeum Ratownictwa w Krakowie.
LOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE
O śmigłowcu: Śmigłowiec ratunkowy Mi 2 Plus o rejestracji SP-ZXU należący niegdyś do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Śmigłowiec wyprodukowano w zakładzie WSK PZL-Świdnik w 1978 roku z numerem seryjnym 515832108. Służył w Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, gdzie dyżurował zarówno w Krakowie, jak i w Zakopanem. Od 1997 roku był też flagowym śmigłowcem krakowskiego Lotniczego Zespołu Reanimacyjnego. Po 2000 roku trafił wraz z innymi maszynami Mi-2 do Lotniczego Pogotowia Ratunkowe, gdzie w 2003 roku podjęto decyzję o modernizacji do standardu Plus. Podniesiono moc jego silników, zamontowano kompozytowe łopaty wirnika, a także przemalowano w ratownicze barwy LPR. Po wycofaniu ze służby trafił do Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej jako stanowisko laboratoryjne. W 2020 roku władze Uczelni przekazały ten wyjątkowy egzemplarz do Muzeum Ratownictwa w Krakowie, gdzie w 2021 roku został odrestaurowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Województwa Małopolskiego. Helikopter można podziwiać do dziś na wystawie stałej Muzeum Ratownictwa w Tomaszowicach. Więcej o LPR --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym helikoptera. Dodano kalki z oznaczeniami LPR i rejestracją śmigłowca. Zamontowany został dodatkowy zbiornik paliwa, anteny i inne dodatkowe elementy. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia śmigłowca autorstwa Mateusza Machulskiego, Wojciecha Kmiecik oraz Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
POLICJA
O śmigłowcu: Średni śmigłowiec wielozadaniowy "Sokół" o rejestracji SN-34XP należący do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, a użytkowany przez Sekcję Lotniczą Policji. Helikopter posiada numer taktyczny G002. Załogę stanowią 2 lub 3 osoby. Możliwość zabrania 10 pasażerów na pokład. Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa. Wirnik nośny czterołopatowy. Drugi egzemplarz tego typu śmigłowca znajduje się w KWP Szczecin. Masa całkowita "Sokoła" to 6400 kilogramów a maksymalna prędkość z jaka może się poruszać to 255 kilometrów na godzinę. Śmigłowiec wyposażono w wciągarkę LUCAS o udźwigu 250 kg, dodatkowy zbiornik paliwa 1030 litrów, kamerę LEO-400 oraz reflektor-szperacz. W SLP KWP Kraków od 2015 roku do dziś. Więcej o SLP KWP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym helikoptera. Dodano kalki z oznaczeniami Policji i rejestracją śmigłowca. Zamontowane zostały anteny i inne dodatkowe elementy. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia śmigłowca autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T6. Pojazd o numerze taktycznym G-126 użytkowany przez Wydział Sztab Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Pojazd wyprodukowany został w 2021 roku i wyposażony w wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 150 koni mechanicznych zblokowany z automatyczną 7-stopniową przekładnią DSG. Radiowóz posiada 7 miejsc, w tym dwa w III przedziale, gdzie zamontowana została klatka do przewozu osób zatrzymanych. Układ miejsc to 2+3+2. Polska Policja zakupiła w 2021 roku aż 162 takie furgony patrolowe, które trafiły do jednostek policji w całym kraju. Więcej o WSzP KMP Kraków --> klik
O modelu: Model to oryginalny produkt firmy Herpa o numerze katalogowym 097109. W pojeździe zostały zmienione numery taktyczne na krakowskie oraz dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano anteny oraz odpowietrznik dachowy. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Opla Vectry w wersji sedan. Pojazd o numerze taktycznym GG-001 użytkowany był przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Pojazd wyposażony był w silnik o mocy 211 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Pomieścił kierowcę oraz cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. Małopolska Policja posiadała pięć takich radiowozów. Jeden użytkowany przez był "autostradówkę", a pozostałe przez KWP. Samochody wyposażone były w wideorejestratory. Na dachu pojazdu zamontowana była belka sygnalizacyjna firmy Gamet, a modulator dźwiękowy jaki posiadał to Federal Signal AS-422. Więcej o WRD KWP Kraków --> klik
O modelu: Model to oryginalny produkt firmy Rietze o numerze katalogowym 51236. Domalowano kolor czerwony na belce, dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu oraz antenę. Model w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Piotra Pradla oraz Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
W drugiej części projektu, prezentowaliśmy podobny model który powstał od podstaw na bazie modelu Opla Vectry firmy Rietze. Poniżej porównanie obu modeli - www.krakow112.pl/index.php/2-rozne/1304-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-ii
O pojeździe: Motocykl policyjny Honda CBF 1000A użytkowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie o numerach rejestracyjnych HPG M058. Pojazd trafił w 2010 roku, kiedy to Polska Policja zakupiła 368 takich motocykli. Honda wyposażony jest w silnik o pojemności jednego litra o mocy 98 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna, jaką może osiągnąć ta maszyna to 230 km/h, a do setki rozpędza się w zaledwie 3,7 sekundy. Waga motocykla to 195 kilogramów. Na wyposażeniu motocyklu znajduje się sprzęt wykorzystywany przez policjantów podczas interwencji, a także system łączności oraz sygnalizacja świetlno-dźwiękowa. Więcej o WRD KMP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie motocykla firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi motocykla. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, bagażniki, lusterka oraz system łączności na siedzeniu. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia motocyklu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Motocykl policyjny Honda CBF 1000A użytkowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie o numerach rejestracyjnych HPG M059. Pojazd wyprodukowany w 2010 roku i wyposażony jest w silnik o mocy 98 koni mechanicznych. Waga motocykla to 195 kilogramów, a na jego wyposażeniu znajduje się sprzęt wykorzystywany przez policjantów podczas interwencji, system łączności oraz sygnalizacja świetlno-dźwiękowa. Motocykl poza interwencjami wykorzystywany jest podczas zabezpieczeń czy pilotowania kolumn. Więcej o WRD KMP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie motocykla firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi motocykla. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, bagażniki, lusterka oraz system łączności na siedzeniu. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia motocyklu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Bojowy transporter rozpoznawczy BTR-60PB użytkowany był niegdyś przez Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Na początku lat 80-tych do Polski trafiło kilkadziesiąt BTR-ów, z przeznaczeniem dla Milicji Obywatelskiej. W krakowskim OPP użytkowane były trzy takie transportery o kryptonimach operacyjnych G700, G701 oraz G702. Pojazd wyposażony był w silniki benzynowe o łącznej mocy 180 KM oraz napęd 8x8. BTR mógł przemieszczać się po twardej nawierzchni z prędkością prawie 80 km/h. Policyjny BTR nie miały karabinów maszynowych, które fabrycznie były montowane w obrotowej wieżyczce. Dodatkowo policyjne transportery w odróżnieniu od wojskowych posiadały z przodu "taran", czyli 1,5 tonowy młot, który z założenia miał służyć do usuwania przeszkód. Posiadały również przeciwwagę, która była zamontowana z tyłu pojazdu. Pojazdy te zakończyły służbę i trafiły w prywatne ręce. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi. Zamontowano lusterka, szperacze, lampy ostrzegawcze koloru czerwonego i niebieskiego oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa KWP Kraków.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T4 wyposażony 2.5 litrowym silnikiem TDi o mocy 102 koni mechanicznych i napędzie 4x2. Pojazd w wersji wypadowej "W" użytkowany był niegdyś przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G-715. Pojazd przeznaczony był do przewozu 9 funkcjonariuszy. Wcześniej pojazd był na stanie Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji (SPAP). Volkswagen został wycofany ze służby w listopadzie 2011 roku. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena T4 firmy AWM. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano kraty, trzy pojedyncze lampy koloru niebieskiego, anteny, głośnik i lusterka. Radiowóz wykonany w wersji patrolowej z niepełnym okratowaniem. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu MAN-a TGE 3.180 wyposażony w czterocylindrowy silnik diesla o mocy 177 koni mechanicznych i napędzie 4x2. Zabudowę wykonała firma WISS. Pojazd wykorzystywany przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G-773. Pojazd przeznaczony do przewozu 7 funkcjonariuszy (I przedział - kierowca + dysponent, II przedział - 5 funkcjonariuszy) wraz ze sprzętem PZ (III przedział). Wyposażenie to między innymi to światła ksenonowe (lub LED), kamera cofania, nawigacja GPS (z mapami Polski i bezpłatnymi aktualizacjami), system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem oraz obsługą CarPlay i Android Auto, port USB oraz klimatyzacja automatyczna. Pojazd trafił do OPP Kraków w 2023 roku i jest to druga partia tego typu pojazdów jakie trafiły do Krakowskiego OPP. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Crafter firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu, zmieniony został grill ze znaczkiem marki MAN. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, anteny, kraty i lusterka. Radiowóz wykonany w wersji pełnego okratowania. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
Identyczny model tylko w wersji patrolowej, bez pełnego okratowania prezentowaliśmy w drugiej części projektu - www.krakow112.pl/index.php/2-rozne/1304-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-ii
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Mercedesa Sprintera wyposażony silnik o mocy 164 koni mechanicznych i napęd 4x2. Zabudowę wykonała firma AMZ Kutno. Pojazd w wersji wypadowej "W" użytkowany przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G-788. Pojazd przystosowany jest do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z sprzętem PZ (m.in. przyłbice, tarcze, kamizelki kamienioodporne). Polska Policja zakupiła 600 sztuk takich pojazdów wyłącznie z myślą o Oddział Prewencji Policji i Samodzielnych Pododdziałach Prewencji Policji przed ME EURO2012. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, anteny, szyberdach, kraty i lusterka. Radiowóz wykonany w wersji patrolowej z niepełnym okratowaniem Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
Identyczny model tylko w wersji pełnego okratowania prezentowaliśmy w części pierwszej projektu - www.krakow112.pl/index.php/2-rozne/1128-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-i
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Craftera wyposażony silnik o mocy 163 koni mechanicznych i napęd 4x2. Zabudowę wykonała firma AMZ Kutno. Pojazd w wersji wypadowej "W" użytkowany przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G-798. Pojazdy przystosowany do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Craftera firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policyjnymi i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano elementy oświetlenia ostrzegawczego, anteny, szyberdach, kraty i lusterka. Radiowóz wykonany w wersji pełnego okratowania. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
Identyczny model tylko w wersji patrolowej, bez pełnego okratowania prezentowaliśmy w pierwszej części projektu - www.krakow112.pl/index.php/2-rozne/1128-pojazdy-podmiotow-mundurowych-i-ratowniczych-z-krakowa-oraz-malopolski-w-miniaturze-czesc-i
O pojeździe: Ambulans sanitarny Mercedes-Benz 310 użytkowany niegdyś przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. Pojazd zabudowany przez Zasada Centrum. Jedna z kilkunastu karetek zakupionych w 1994/95 roku przez MSW dla swoich jednostek. Mercedes wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 2298 cm3 oraz napęd 4x2. Ilość miejsc w pojeździe to pięć w tym miejsce na noszach. Ambulans w OPP wykorzystywany jako zabezpieczenie medyczne dla funkcjonariuszy podczas wszelkich zabezpieczeń masowych. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowane zostały anteny, sygnalizacja świetlna, oświetlenie robocze, odpowietrznik dachowy, kierunkowskazy, lusterka oraz okratowanie na wszystkie szyby i światła. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcie pojazdu autorstwa Mateusza Włodarczyka.
O pojeździe: Ambulans sanitarny Volkswagen Crafter użytkowany przez Odział Prewencji Policji w Krakowie. Pojazd wykonany został przez firmę Porsche Inter Auto i Auto-Form Distribution. VW wyposażony jest w nowoczesny silniki o mocy 130 kW. Ponadto ambulans posiada systemy zapewniające kierowcy jak i personelowi medycznemu oraz poszkodowanym bezpieczną jazdę: ABS, ASR (układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu pojazdu), ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), poduszki powietrzne, nowoczesny układ ogrzewania, klimatyzację oraz system sygnalizacji uprzywilejowania w ruchu drogowym oparty na technologii LED. Załogę pojazdu stanowi zespół medyczny w składzie: lekarz, pielęgniarka/ratownik i kierowca/sanitariusz. Ilość miejsc w pojeździe jest 5 (w tym miejsce na noszach). Wyposażenie pojazdu to m.in.: respirator ratowniczy, defibrylator automatyczny, pulsoksymetr, deska ortopedyczna, instalacja tlenowa, nosze MEDIROL, krzesełko kardiologiczne. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Craftera firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano anteny, sygnalizacje świetlną, oświetlenie robocze, odpowietrznik oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Armatka wodna Hydromil II na podwoziu Jelcz 420 Pojazd użytkowany był niegdyś przez Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Hydromil II powstał w 1983 roku w Polmo-SHL Kielce w oparciu o podwozie samochodu ciężarowego Jelcz P420, a wzorowany był na austriackich armatkach Steyera, które były używane przez ZOMO w latach 70. Wyposażony w silnik o mocy 413 koni mechanicznych oraz napędzie 4x2. Ładowność takiego pojazdu wynosiła 24 000 kg. Armatka wodna posiadała cztery dysze miotające - dwie pomocnicze pod przednim zderzakiem oraz dwie główne na dachu pojazdu. Woda mogła być miotana na odległość ponad 50m. Pojemność zbiornika wody to aż 10 000 litrów. Aktualne losy pojazdu nieznane. Więcej o OPP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano głośnik modulatora oraz anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedesa Sprintera 517 użytkowany przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie. Pojazd został zakupiony w 2023 roku. Zabudowę specjalistyczną wykonała firma AMZ-KUTNO. Wyposażony w silnik diesla o mocy 170 koni mechanicznych, automatyczną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, wyciągarkę, kamerę cofania, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe. Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Krakowie. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia do realizacji zadań w zakresie neutralizacji materiałów minersko-pirotechnicznych jaki podejmuje podczas służby Sekcja Minersko-Pirotechniczna SPKP Kraków. W tylnej części pojazdu zamontowany został w rozkładany najazd, który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota. Sygnalizacja świetlna to dziesięć lamp kierunkowych Federal Signal Vama NanoLED oraz jedna lampa pojedyncza LED. Modulator dźwiękowy to Federal Signal Vama AS-320. Więcej o SPKP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Sprintera firmy Busch. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami policji i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano anteny, sygnalizacje świetlną, oświetlenie robocze, klimatyzator oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedesa Sprintera 519 użytkowany przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie. Pojazd został zakupiony w 2016 roku przed organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i zastąpił wysłużonego Mercedesa Sprintera 616 zabudowanego przez firmę Szczęśniak. Wyposażony w silnik o mocy 190 koni mechanicznych oraz napęd 4x4. Samochód służy do przewozu urządzenia zrobotyzowanego, sprzętu oraz wyposażenia Sekcji Minersko-Pirotechnicznej SPKP Kraków. Pojazd posiada klimatyzacje postojową, rozkładany najazd, który umożliwia wjazd/wyjazd z pojazdu robota, a także zamontowano oświetlenie robocze - dwie lampy na bokach oraz dwie lapy z tyłu pojazdu. Oświetlenie barwy niebieskiej stanowi osiem lamp kierunkowych LED, a modulator dźwiękowy to Federal Signal AS. Więcej o SPKP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano oświetlenie robocze oraz ostrzegawcze, anteny, a także klimatyzację. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Specjalistyczna dwuosiowa przyczepa z pojemnikiem gazoszczelny OLA użytkowana przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie. Przeznaczona jest do ochrony ludzi i otoczenia przed działaniem wszystkich skutków wybuchu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych mogących znajdować się w bagażach, przesyłkach lub innych przedmiotach niebezpiecznych. Specjalistyczny pojemnik umożliwia wielokrotny, bezpieczny transport podejrzanych ładunków poza strefę przebywania ludzi oraz pobieranie próbek gazów powybuchowych w razie zaistnienia eksplozji. Więcej o SPKP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie podwozia od przyczepy firmy Herpa. Buda przyczepy została stworzona od podstaw. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym przyczepy. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi przyczepy. Zamontowano anteny, sygnalizacje świetlną i ostrzegawczą oraz koło zapasowe. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia przyczepy autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans sanitarny Volkswagen Crafter 35 użytkowany przez Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie. Pojazd zabudowany przez firmę W.A.S. Wietmarscher Polska. VW wyposażony jest w silniki diesla o pojemności 2 litrów oraz napęd 4x2. Ilość miejsc w pojeździe to pięć w tym miejsce na noszach. Wyposażenie pojazdu to między innymi respirator ratowniczy, defibrylator automatyczny, pulsoksymetr, deska ortopedyczna, instalacja tlenowa, nosze MEDIROL, krzesełko kardiologiczne. Pojazd w ubiegłych latach użytkowany był przez OPP Kraków. Więcej o SPKP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Craftera firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ambulansu i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zostały zamontowane anteny, sygnalizacja świetlna, oświetlenie robocze, odpowietrznik i szyberdach. Zamontowano również lusterka oraz trąbki. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Nieoznakowane radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera użytkowany przez Ogniwo Przewodników Psów Służbowych Wydziału Sztab Policji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Wyposażony jest w dwulitrowy silnik diesla o mocy 150 koni mechanicznych, sześciobiegową manualną skrzynie biegów, napęd na cztery koła, klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe. Pojazdem może poruszać się czterech funkcjonariuszy oraz dwa psy służbowe. W samochodzie zostały zamontowane specjalne półki na sprzęt "P-Z" wykorzystany podczas zabezpieczeń. W przestrzeni bagażowej, czyli z tyłu pojazdu zabudowane zostały specjalne klatki dla psów policyjnych, które posiadają dodatkowy system wentylacji. Każda klatka ma swój panel sterujący temperaturą, dzięki czemu w klatkach może być ona ustawiona na różne wartości. Pod klatkami zabudowane zostały skrytki na sprzęt wykorzystywany w służbie z psami oraz rozsuwany podest, na którym mogą odpoczywać czworonogi. Więcej o WSzP KMP Kraków --> klik
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowano anteny, sygnalizacje świetlną, odpowietrznik dachowy oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Caddy. Pojazd użytkowany przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Samochód wykorzystywany do transportu specjalistycznego sprzętu do pracy na miejsce zdarzeń przez techników kryminalistyki policji.
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena Caddy firmy Rietze. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodatkowo przyciemniono szyby oraz dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na dachu zamontowano jedną lampę pojedynczą, anteny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
STRAŻ GRANICZNA
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Jeepa Wranglera Sahara użytkowany przez Karpacki Oddział Straży Granicznej. Pojazd dostarczony w 2022 roku, posiada silnik benzynowy 2.0 o mocy 272 koni mechanicznych. Koszt jednostkowy zakupu to 241 000 zł, łącznie za 60 pojazdów zapłacono 14,5 mln zł. Jeep wyposażony jest m.in. w pełne oświetlenie LED, tempomat, czujniki parkowania i kamerę cofania, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, dotykowy wyświetlacz multimedialny 8,4 cali z nawigacją kompatybilną z Android Auto oraz Apple Carplay, a także w wyciągarkę z zestawem zbloczy do samodzielnego wydobywania się z trudnego terenu. Na dachu zamontowano belkę sygnalizacyjną firmy Federal Signal.
O modelu: Model powstał na bazie Jeepa firmy Atlas. Model został przerobiony z wersji pięciodrzwiowej na 3 drzwiową (skrócony). Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami straży granicznej oraz tablice rejestracyjne samochodu. Zamontowano belkę sygnalizacyjną, anteny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Ambulans pirotechniczny na podwoziu Mercedesa Sprintera należący do Karpackiego Oddziału Straży Granicznej a użytkowany przez Zespół Interwencji Specjalnych Placówki Straży Granicznej w Krakowie-Balicach. Pojazd dostarczony w 2021 roku, wyposażony w trzylitrowy silnik wysokoprężny o mocy 140 kW oraz napęd na obie osie i charakteryzuje się wysoką mobilnością w trudno dostępnym terenie. Auto jest przystosowane do poruszania się po drogach publicznych jako pojazd uprzywilejowany. Sprinter przystosowany jest do transportu kierowcy oraz pięciu funkcjonariuszy. W zabudowie znajduje się stanowisko kierowania operacją pirotechniczną i elementy niezbędne do magazynowania i przewozu sprzętu pirotechnicznego a także robot pirotechniczny, kombinezony antywybuchowe, zestawy służące do otwierania różnego typu drzwi, skrytek i pojazdów, a także sprzęt do obserwacji trudno dostępnych miejsc i pomieszczeń. Pojazd przystosowany jest do holowania beczki pirotechnicznej co umożliwia wywóz ze strefy zagrożenia urządzeń i materiałów niebezpiecznych. Koszt pojazdu wraz z pełnym wyposażeniem wyniósł blisko milion złotych.
O modelu: Model powstał na bazie dwóch Mercedesów firmy Herpa. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistego pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami straży granicznej oraz tablice rejestracyjne samochodu. Zamontowano belkę sygnalizacyjną, owiewkę, kamery, klimatyzator, kangur, lampy oświetlenia roboczego, anteny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera należący do Karpackiego Oddziału Straży Granicznej. Pojazd wyposażony w silnik o mocy 130 koni mechanicznych oraz napęd 4x2. Samochód przystosowany do przewozu kierowcy oraz ośmiu funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem osobistym.
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena firmy Atlas. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami straży granicznej oraz tablice rejestracyjne samochodu. Zamontowano belkę sygnalizacyjną, anteny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
O pojeździe: Nieoznakowany radiowóz na podwoziu BMW 318i wersji sedan należący do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie. Pojazd wyprodukowany w 2018 roku i wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra i mocy 136 koni mechanicznych. Samochód pomieści kierowcę oraz cztery osoby w układzie miejsc 1+1+3. BMW wyposażono w wideorejestratory, lampy kierunkowe zamontowane w grillu oraz za tylną szybą. Znajduje się w nim również sprzęt do zabezpieczenia miejsca działań, apteczka do pierwszej pomocy i niezbędny sprzęt do wykonania czynności na miejscu interwencji.
O modelu: Model powstał na bazie BWM firmy Herpa. Zwaloryzowany został zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowana jeden dysk świetlny oraz lusterka. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
O pojeździe: Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T4 wersji long należący niegdyś do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie. Furgon wyposażony był we wszelaki sprzęt do przeprowadzania kontroli drogowych. T4 do ITD trafiły z niemieckiego BAG (Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego) w 2002 roku, gdy w Polsce utworzona została Inspekcja Transportu Drogowego.
O modelu: Model powstał na bazie Volkswagena T4 firmy AWM. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami ITD i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny oraz belka sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.
ZdjęciE pojazdu autorstwa motoryzacja.interia.pl.
O pojeździe: Nieoznakowany radiowóz na podwoziu Mercedesa Vito należący niegdyś do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie. Furgon wyposażony w silnik o mocy 150 koni mechanicznych oraz napędzie 4x2. Wyposażenie pojazdu to dwa wideorejestratory oraz wszelaki sprzęt do przeprowadzania kontroli drogowej przez Inspektorów. Aktualne losy pojazdu nieznane.
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa Vito firmy Herpa. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane anteny, platforma oraz lampa sygnalizacyjna. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
TATRZAŃSKIE OCHOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE
O śmigłowcu: Średni śmigłowiec wielozadaniowy "Sokół" o rejestracji SP-SXW należący do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyna od 2004 roku służy ratownikom TOPR, a zastąpiła rozbity w styczniu 2003 roku śmigłowiec o rejestracji SP-SXZ. Masa całkowita "Sokoła" to 6400 kilogramów, a maksymalna prędkość z jaką może się poruszać to 235 kilometrów na godzinę. Śmigłowiec stacjonuje w pobliżu szpitala w Zakopanem przez cały rok, wykonując loty ratunkowe w Tatry oraz transportuje pacjentów do odpowiednich szpitali. W razie potrzeby, wykonuje także loty niezwiązane z górami, również poza granice powiatu tatrzańskiego. Załogę Sokoła stanowi dwóch pilotów, ratownik pokładowy i dwóch ratowników w desancie. Na wyposażeniu znajduje się sprzęt do ratownictwa górskiego oraz medyczny m.in.: defibrylatory, plecak reanimacyjny, szyny, deskę ortopedyczną, nosze śmigłowcowe. Z boku śmigłowca zamontowana jest wyciągarka Lucas o udźwigu 272 kg oraz długości liny 50 m, która umożliwia desant ratowników oraz ewakuacje poszkodowanych.
O modelu: Model powstał na bazie wydruku 3D. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym helikoptera. Dodano kalki z oznaczeniami TOPR i rejestracją śmigłowca. Zamontowane zostały anteny i inne dodatkowe elementy. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia śmigłowca autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie.
GRUPA PODHALAŃSKIEGO GÓRSKIEGO OCHOTNICZEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO
O pojeździe: Mercedes Benz GLK będący niegdyś pojazdem operacyjno-reprezentacyjny Grupy Podhalańskiej Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego z siedzibą w Rabce. Pojazd o mocy 170 koni mechanicznych wyposażony był dodatkowo w Audio 50 APS z systemem nawigacji DVD, automatyczną klimatyzację THERMATIC oraz inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS, pakiet Off-road oraz automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC PLUS. Mercedes-Benz Polska przekazał ratownikom wszystkim grupom GOPR osiem sztuk tego pojazdu, który użyczony był na okres roku, z możliwością przedłużenia współpracy o kolejne dwa lata. Aktualne losy pojazdu nieznane.
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa GLK firmy Busch. Cały model został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami GOPR i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Na pojeździe zostały zamontowane relingi dachowe, lusterka, anteny. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Pitka.
MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACYJNE W KRAKOWIE
O pojeździe: Star 266 to pojazd specjalny jaki znajduje się na wyposażeniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie. Wyprodukowany w 1986 roku, zabudowany przez firmę Bumar niegdyś służył jako dźwig tramwajowy i służył do wkolejania wagonów tramwajowych. Dźwig umieszczony na pojeździe posiadał udźwig do dwunastu ton. Pojazd często poruszał się z przyczepką, na której znajdował się specjalistyczny sprzęt hydrauliczny wykorzystywany również do wkolejania tramwajów. Dziś jest to pojazd zabytkowy MPK Kraków. Za czasów "służby" posiadał numer boczny 43. Dziś pojazd posiada numer TT03. Pojazd przez lata miał malowanie "Pogotowie Wypadkowe", a następnie zmienione zostało na "Pogotowie Techniczne?
O modelu: Model powstał na bazie druku 3D żywica firmy GPM. Został pomalowany i zwaloryzowany zgodnie z wyglądem rzeczywistym pojazdu. Dodano kalki z oznaczeniami MPK Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowana została belka sygnalizacyjna, lampy kierunkowe, anteny, lusterka oraz osłona szyby na żurawiu. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie oraz Piotra Pradla.
O pojeździe: Mercedes-Benz Unimog U423 to pojazd specjalny jaki znajduje się na wyposażeniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie. Unimog trafił pod koniec 2022 roku do MPK i stacjonuje w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Otrzymał numer boczny TH03. Bazowy pojazd trafił do partnera Mercedes-Benz, producenta zabudowy dwudrożnej firmy ZAGRO, której przedstawicielem w Polsce jest firma Fire-Max, która zabudowa wóz. Pojazd posiada możliwość poruszania się po drogach jak i po torach. Unimog U423 napędzany jest czterocylindrowym silnikiem o mocy 170 kW. Jego głównym zadaniem jest holowanie pojazdów, w tym tramwajów po wydzielonych torowiskach oraz odśnieżanie dróg i torów m.in. na terenie zajezdni MPK. Na zabudowie pojazdu może być przewożony specjalistyczny sprzęt wykorzystywany chociażby przy wkolejeniach tramwajów. Pojazd posiada system czterech kamer zainstalowanych z przodu, z tyłu oraz nad kołami szynowymi przedniego i tylnego wózka, które ułatwiają kierowcy obserwację otoczenia. Kabina Mercedesa dodatkowo wyposażona została w klatkę wzmacniającą, która spełnia wymagania wytrzymałościowe i bezpieczeństwa. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 13,8 tony.
O modelu: Model powstał na bazie Mercedesa firmy Busch. Zmieniona została zabudowa pojazdu z piaskarki na skrzyniową. Dodano kalki z oznaczeniami MPK Kraków i tablicami rejestracyjnymi samochodu. Zamontowane zostały orurowania na kabinie, a także wózki tramwajowej pod modelem.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Jakuba Porzyckiego oraz Wojciecha Matusika.
O pojeździe: Autobus Mercedes-Benz O530 Ciataro należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie. Pojazd o numerze DO213 zakupiony został w 2011 roku. Mercedes-Benz O530 Citaro jest w pełni niskopodłogowy, trzydrzwiowy, wyposażony w klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej oraz napędzany silnikiem o mocy 240 koni mechanicznych. Długość autobusu to 12 metrów, a maksymalną prędkość jaką może osiągnąć to 85 kilometrów na godzinę. Pojazd posiada ogółem 95 miejsc pasażerskich.
Dlaczego model autobusu pojawia się w projekcie "Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze"? Autobusy MPK Kraków bardzo często są wykorzystywane przez służby lub ściśle z nimi współpracują. W przypadku dużej liczby ewakuowanych osób z miejsca działań ratowniczych dowódca działań może zadysponować autobus miejski, gdzie na czas akcji mogą się schronić ewakuowane osoby. Autobusy na terenie miasta wykorzystywane są również do transportu kibiców na miejsce rozgrywek piłkarskich, wówczas współpracują wtedy z krakowskimi policjantami, którzy zapewniają eskortę.
O modelu: Model to oryginalny produkt firmy Rietze na specjalne zamówienie, ze sklepu toysandmodels.pl. W pojeździe pomalowane zostały elementy dachu, kołpaki oraz dodano anteny na dachu. Model wykonany w skali H0/1:87.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Macieja Tomaszewskiego oraz Simona.
Przedstawiamy w liczbach cały projekt "Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze":
Modele:
- 130 pojazdów,
- 4 śmigłowce,
- 2 motocykle
- 1 quad,
- 4 przyczepy,
- 4 naczepy,
- 4 kontenery.
Figurki:
- 147 osób podmiotów mundurowych i ratunkowych,
- 3 osób poszkodowanych,
- 6 psów (dwa policyjne i cztery ratownicze),
- 1 robot specjalistyczny.
Do projektu wykonano łącznie 16 sesji zdjęciowych modeli z rzeczywistymi pojazdami.
Stan na maj 2024 roku.
Prezentacja kolejnych modeli, nad jakimi aktualnie pracuje ich autor (Redaktor Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie - Marcin Kuś) powróci w kolejnych częściach na łamach naszego portalu. Wszystkie prezentowane modele w wykonanych konwersjach nie są na sprzedaż, a stanowią prywatną kolekcję modelarską autora.