SD 95454 - Przewoźny agregat piany lekkiej

DSC 4582

Przewoźny agregat piany lekkiej Meteor Hi-Ex 200 SAP

Silnik: Briggs
Dmuchawa: Vento PVM-56
Masa całkowita: 700 kg - agregat wraz z przyczepą, 230 kg - sam agregat
Wymiary (dł./szer./wys): 1620/1120/1050 mm (sam agregat), 3100/1740/1450 mm (agregat wraz z przyczepą)
Dop. szybkość: 60 km/h

Wyposażenie i parametry pożarnicze
- wydajność piany - 200 m sześć/min
- wydajność wody - 200 l/min
- podawanie piany w poziomie na odległość 100 m, w pionie 20 m
- zużycie środka pianotwórczego 3-4 l/min
- 3 przewody z tkaniny o długości 7 m i średnicy 1 m
- pojemniki na środek pianotwórczy 3x25 litrów


 

LOTNISKOWA SŁUŻBA RATOWNICZO-GAŚNICZA KRAKÓW AIRPORT

 

DSC 0792

 Każdego dnia nad bezpieczeństwem pasażerów korzystających z Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice oraz pracowników czuwają strażacy-ratownicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej.


Służba na lotnisku:
Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport na swoim wyposażeniu posiada:
- GCBA 20/110 Panther 8x8,
- GCBA 6,5/62 Panther 4x4,
- GCBA 13/62 HRET Panther 6x6,
- GCBAPr Rosenbauer Panther 6x6,
- GCBAPr Rosenbauer Panther 6x6,

- GBARt 2/2 Mercedes-Benz Atego,
- SCRt Scania G440,
- SLRr Nissan Navara,
- SDł Mercedes Sprinter,
- SLOp Opel Astra,
- przyczepę medyczną,
- przyczepę do dekontaminacji.

DSC 0776

Siły i Środki będące na wyposażeniu LSR-G Kraków Airport pozwalają na gotowość bojową przez 24 godziny na dobę, zgodnie z wymogami dla VIII kategorii ochrony operacji lotniczych i gotowe są do podjęcia natychmiastowych działań w zakresie ratowniczo-gaśniczym oraz ratownictwa technicznego, chemicznego i ekologicznego na terenie administracyjnym lotniska.

VIII kategoria ochrony lotniska oznacza, że w MPL Kraków Airport mogą lądować statki powietrzne o długości do 61 metrów i szerokości kadłuba do 7 metrów, a do zabezpieczenia potrzebnych jest minimum 11 strażaków-ratowników i sprzęt: 3 samochody bojowe. Po ogłoszeniu alarmu czas reakcji do podjęcia działań wynosi trzy minuty, w najdalszym punkcie drogi startowej używanej do operacji na lotnisku. W praktyce strażacy LSRG Kraków Airport potrzebują ok 2,5 minuty by dotrzeć do najodleglejszego miejsca na porcie. Rejon operacyjny LSRG obejmuje infrastrukturę portu lotniczego oraz teren operacyjny poza lotniskiem w promieniu 8km, na którym w przypadku zagrożenia związanego ze statkiem powietrznym siły i środki LSRG interweniują.


Służbę na lotnisku w podkrakowskich Balicach pełnią cztery zmiany służbowe w systemie 24-godzinnym. Minimalny stan zmiany wynosi 11 osób. Zmiana służbowa przy stanie minimalnym pozwala na obsadzenie 4 samochodów ratowniczo-gaśniczych. W oczekiwaniu na wyjazdy strażacy doskonalą swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w wewnętrznych ćwiczeniach, zgodnie z harmonogramem szkolenia.

DSC 0776

Zadania LSR-G Kraków Airport:
- interwencyjne zabezpieczenie ratowniczo - gaśnicze operacji lotniczych,
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo - gaśniczej w przypadku wystąpienia wypadku lub incydentu związanego ze statkiem powietrznym,
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo - gaśniczej w przypadku powstania pożaru lub katastrofy budowlanej obiektów i urządzeń lotniskowych na terenie Kraków Airport,
- działania zapobiegające powstaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia na terenie podległym MPL,
- likwidacja miejscowych zagrożeń mogących spowodować powstanie pożaru lub miejscowe zagrożenie dla zdrowia, życia i bezpieczeństwa ludzi, mienia i środowiska naturalnego,
- kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego na terenie administracyjnym MPL Kraków Balice,
- działania organizacyjno - techniczne w celu utrzymania stałej i wymaganej gotowości operacyjno - technicznej,
- teoretyczne i praktyczne doszkalanie specjalistyczne personelu LSR-G,
- podejmowanie czynności ratowniczo - gaśniczych w ramach KSR-G zgodnie z porozumieniem.

LSRG Cwiczenia 1

LSRG Cwiczenia 2

Szkolenia:
Strażacy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków-Balice przechodzą szkolenia pożarnicze oraz kształcenia zawodowe w ośrodkach pożarniczych PSP oraz w specjalistycznych ośrodkach szkolenia. Szkolenia okresowe w zakresie ratownictwa lotniskowego odbywają się w specjalistycznych ośrodkach szkoleniowych. LSR-G Kraków Airport szkolenia okresowe odbywa w Międzynarodowym Centrum Szkolenia Pożarowego w Darlington, w północno-wschodniej części Anglii. Strażacy z całego świata w IFTC Serco uczestniczą w warsztatach, gdzie poszerzają wiedzę z taktyki działań ratowniczo-gaśniczych w lotnictwie.

Szkolenie strażaków LSRG  Kraków Airport w IFTC Serco --> www.youtube.com/watch?v=7-C0qQe3a9A&feature=youtu.be


LSR-G w strukturach KSRG:
27 sierpnia 2015 roku na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport podpisane zostało porozumienie o włączeniu Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej w struktury Krajowego Systemu Ratowniczo -  Gaśniczego. Jest to jak dotąd pierwszy i na razie jedyny przypadek, gdzie LSR-G podjęła chęć włączenia swoich sił i środków do KSRG.
Z dniem 1.01.2016 roku nastąpiło podejmowanie działań przez wydzielone siły i środki LSR-G do KSR-G.

LSRG KSRG 1

LSRG KSRG 2

Z uwagi na fakt, iż większość ciężkich pojazdów gaśniczych LSR-G są ponadgabarytowe, do KSR-G wyznaczone zostały następujące samochody bojowe, które mogą poruszać się po drogach publicznych bez pilotażu:
- 336-51 - SLRr Nissan Nawara
- 336-57 - SCRt Scania G440
- 336-59 - SDł Mercedes Sprinter 515
- 336-60 - GBA 2/20 Mercedes Atego 

LSRG KSRG 3

Zgłoszenie gotowości LSR-G Kraków Airport do działań w ramach KSRG następuje po zapewnieniu pełnej ochrony operacji lotniczych.

Wydzielone siły i środki LSR-G będą mogły być także dysponowane do zdarzeń na terenie miasta i powiatu krakowskiego a w szczególności do zabezpieczenia m.in.:
- Bazy Magazynowej nr 81 PKN Orlen Olszanica,
- Części obwodnicy A4 na odcinku bramki Balice - węzeł Mirowski,
- Składu MPS - zaplecza magazynowego i dystrybucyjnego paliw lotniczych oraz paliw samochodowych dla potrzeb 8 Bazy Lotniczej,
- Wielopoziomowego Garażu Otwartego - Balice, ul. Medweckiego,
- Naziemnych parkingów wzdłuż drogi wojewódzkiej DW 774,
- Hotelu Hilton Garden Inn Kraków Airport ul. Medweckiego 3, Balice,
- Centrum logistycznego Raben Polska sp. zo.o. Oddział w Cholerzynie,
- Siedziby spółki Intersport Polska S.A., Cholerzyn,
- LOT Catering sp. z o.o. - Zakład w Krakowie, ul. kpt. Medweckiego 40,
- Stacji paliw ET-ON, ul. Olszanicka 174.

LSRG


Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze LSR-G Kraków-Balice:

336-51 / 651 - SLRr Nissan Navara

3

SLRr Nissan Navara - samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


652 - GCBA 6,2/72+135 Rosenbauer Panther CA-5

2

GCBA 6,2/72+135 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


653 - GCBAPr Rosenbauer Panther

 

GCBAPr - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


654 - GCBAPr Rosenbauer Panther

 

GCBAPr - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


 654 - GCBA 13/54+250 Boughton Barracuda

DSC 0607

GCBA 13/54+250 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


655 - GCBA 13/70+250 Rosenbauer Panther CA-5

7

GCBA 13/70+250 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


336-57 / 657 - SCRt Scania G440/PS Szczęśniak

4

SCRt Scania G440 - ciężki samochód ratownictwa technicznego, więcej...


 658 - GCBAPr 20/110+250 Rosenbauer Panther

DSC 0175

GCBAPr 20/110+250 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


336-59 / 659 - SLDł Mercedes Benz Sprinter 515 CDI/PS Szczęśniak

6

SLDł Mercedes - lekki samochód dowodzenia i łączności, więcej...


336-60 / 6510 - GBA 2/20 Mercedes-Benz Atego 1530/Rosenbauer CL

DSC 4173

GBA 2/20 Mercedes - średni samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


 650 - SLOp Opel Astra

DSC 0163

SLOp Opel Astra - lekki samochód operacyjny, więcej...


Przyczepa do zabezpieczenia zdarzeń masowych Wiola

NikonDSC 0341

Przyczepa Wiola - więcej...


Przyczepa dekontaminacyjna Niewiadów

DSC 0116

Przyczepa Niewiadów więcej...


Pojazdy wycofane z podziału bojowego LSR-G Kraków-Balice służące w ubiegłych latach:


653 - GCBA 12/55+250 CCD Eagle Six

5

GCBA 12/55+250 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej...


336-56 - 656 - GCBA 10/50+250 Reynolds Boughton Barracuda

1

GCBA 10/50+250 - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, więcej... 


KRA 20831 - SLOp Opel Vectra

DSC 0163

SLOp Opel Vectra - lekki samochód operacyjny, więcej...


Zapowiedź WSP

Wojskowa Straż Pożarna - JW4495

 

 

Kraków, ul. Wrocławska 82

Macierzystą jednostką wojskowej straży pożarnej jest JW4495 16. Batalion Powietrznodesantowy w Krakowie.
 
Na wyposażeniu jednostki jest jeden samochód ratowniczo-gaśniczy. Na stałe jest obsadzony przez co najmniej trzech strażaków pracujących w systemie zmianowym, dodatkowo dowódcę w systemie ośmiogodzinnym w dni powszednie. Stan osobowy jednostki to 18 strażaków. 
 

Wojskowa Straż Pożarna - JW4495

Wojskowa Straż Pożarna - JW4495

6 bpd 

Kraków, ul. Wrocławska 82
 
Macierzystą jednostką wojskowej straży pożarnej jest JW4495 16. Batalion Powietrznodesantowy w Krakowie.
Na wyposażeniu jednostki jest jeden samochód ratowniczo-gaśniczy. Na stałe jest obsadzony przez co najmniej trzech strażaków pracujących w systemie zmianowym, dodatkowo dowódcę w systemie ośmiogodzinnym w dni powszednie. Stan osobowy jednostki to 18 strażaków. 
Strażacy WSP to zarówno żołnierze zawodowi i cywile szkoleni w wojskowym ośrodku w Grupie k. Grudziądza.
 
6 bpd                                  6 bpd
 
Do głównych zadań Wojskowej Straży Pożarnej należą:
- Zabezpieczenia startów i lądowań statków powietrznych podczas wykonywania skoków spadochronowych przez żołnierzy (również strażacy wykonują skoki);
- Zabezpieczenie imprez masowych;
- Uczestniczenie w akcjach ratowniczo-gaśniczych na terenie działania KM PSP w Krakowie.
Oprócz akcji ratunkowych, straż poświęca czas na szkolenia stanów osobowych w jednostkach wojskowych Garnizonu Kraków, a tych jest kilkanaście. 

Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze WSP:


883-21 - GBA 2,5/16 Star 14.225/AutoSHL

DSC 0313

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Stara

Typ: GBA
Marka podwozia: Star
Model podwozia: 14.225
Zabudowa: AutoSHL - Kielce
Napęd: 4x4
Liczba miejsc: 6
Układ miejsc: 1+1+4
Moc silnika: ok. 220 KM
Rocznik: 2006
 
Zbiornik na wodę: 2500 l
Zbiornik na środek pianotwórczy: 250 l
Wydajność autopompy - 1600 l/min
 
Sygnalizacja świetlno-dźwiękowa:
Sygnalizacja świetlna:
- 3x Elektra LBX-10T
2x Lampy kierunkowe - Wesem
 
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Elfir Zura 1120
- Sygnał pneumatyczny
 
Wyposażenie pojazdu m.in.:
- Wyciągarka
- Szperacz 
- Oświetlenie robocze 
- Zestaw hydrauliki "Holmatro"
* Pompa dwunarzędziowa
* Nożyce hydrauliczne
* Narzędzie kombi
- Pilarka do stali i betonu
- Pilarki do drewna
- Ubrania żaroodporne
- Sorbent 
- Agregat prądotwórczy 
- Przedłużacz 
- Podstawowy sprzęt burzący 
- Skrzynka z narzędziami 
- Sprzęt do zabezpieczenia miejsca akcji 
- Najaśnica 
- Aparaty ODO 
- Zapasowe butle 
- Motopompa szlamowa
- Prądownice 
- Rozdzielacze 
- Smok ssawny 
- Zasysacz liniowy 
- Łączniki 
- Zbieracz 
- Prądownica do piany lekkiej 
- Prądownica do piany ciężkiej 
- Stojak hydrantowy 
- Węże tłoczne 
- Węże ssawne 
- Drabina DW10 
- Działko dachowe wodno-pianowe 
- Linia szybkiego natarcia 
- Gaśnice 
- Torba medyczna PSP-R1
- Deska ortopedyczna 
- Kliny 
- Łopaty, miotły, bosaki, tłumice 
- Maszt oświetleniowy 

Zdjęcia WSP:

Przyczepa dekontaminacyjna Niewiadów

DSC 0116

Dwukołowa przyczepa dekontaminacyjna Niewiadów należąca do Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Portu Lotniczego Kraków-Balice. 
 
Wyposażenie m.in.: 
- Namiot pneumatyczny 16 m2 (rozbieralnia)
- Namiot pneumatyczny 16 m2 (kąpielowy)
- Zbiorniki pneumatyczne 2000 l
- Nagrzewnica wody KRK-2
- Nagrzewnica powietrza GRYP 25 AP
- Agregat prądotwórczy 6401 ED-AA/HH-BA
- Wentylator do stawiania namiotu
- Pompa zanurzeniowa do wody brudnej
- Chodniki gumowe
- Pojemniki na brudną odzież
- Przedłużacze
- Rozdzielacze