Na łamach naszego portalu prezentowaliśmy Państwu wiele ciekawych artykułów związanych z krakowskimi służbami mundurowymi. Dziś zaprezentujemy pierwszą część serii artykułów z modelami pojazdów podmiotów ratowniczych z Krakowa i okolic w skali H0 (1:87), które kiedyś służyły lub wciąż służą na krakowskich ulicach.
Zanim prezentacja modeli to parę słów o skali, w jakiej są wykonane. Skala H0 to nazwa skali w modelarstwie kolejowym o podziałce 1:87. Oprócz skali H0 w branży modelarskiej dostępne są kolejne wielkości znamionowe, na przykład 1, 2, 0, TT, N lub NP. Każdy nominalny rozmiar oznacza określoną skalę, w której obiekty są odwzorowywane w rzeczywistości jako model. Dokładne skale i wymiary nominalnych są określone w normach NEM (normy europejskie modele kolejek).
Modele prezentowane w artykule to przeróbki i waloryzacja modeli bazowych wyprodukowanych przez firmy: Herpa, Wiking, Kibri, Roco, Busch, Rietze, Igra, Preiser lub AWM.
STRAŻ POŻARNA
Model ciężkiego samochodu gaśniczego typu cysterna należącego do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 3 w Krakowie. Ciągnik siodłowy to Iveco Stralis 450 zabudowany przez firmę ARM Project oraz naczepa typu cysterna zabudowana przez firmę Germaz. Oznaczenie pojazdu to GCBM, a kryptonim operacyjny to KF 303-39. Cysterna posiada zbiornik o pojemności 25 tysięcy litrów wody. Nasz model powstał na bazie zestawu wyprodukowanego przez firmę AWM. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 303-3
Model średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Mercedesa Atego należącego do Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków Balice. Pojazd zabudowała firma Rosenbauer. Przystosowany jest on do zabezpieczeń i działań na lotnisku, a także do działań poza nim. Oznaczenie pojazdu to GBARt 2/20, a kryptonim operacyjny to KF 336-60 / 10. Nasz model powstał na bazie dwóch modeli firmy Wiking. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 336-60/10
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie oraz Grzegorza Pitka
Model średniego samochodu ratownictwa wysokościowego na podwoziu Mercedesa Unimoga w zabudowie firmy PS Szczęśniak należącego do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 3 w Krakowie. Oznaczenie pojazdu to SRWys, a kryptonim to KF 303-72. Pojazd wyprodukowany w roku 2004 jest unikatem, gdyż szczegółowy projekt koncepcyjny pojazdu wykonali funkcjonariusze JRG 3. Nasz model powstał na bazie Mercedesa Unimoga firmy Roco. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 303-72
Model lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego na podwoziu Mercedesa Vito należącego do Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Oznaczenie pojazdu to SLRr, a kryptonim operacyjny to KF 300-90. Pojazdem porusza się Oficer Operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego PSP. Nasz model powstał na bazie Mercedesa Vito firmy Busch. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 300-90
Model średniego samochodu specjalistycznego z drabiną mechaniczną na podwoziu Iveco 160E30 z zabudową firmy Magirus należącego do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 1 w Krakowie. Oznaczenie pojazdu to SD-30, a kryptonim operacyjny to KF 301-51. Pojazd wyposażony w drabinę mechaniczną o wysięgu roboczym 30 metrów. Nasz model powstał na bazie Iveco firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 301-51
Model lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego na podwoziu marki Renault. Pojazd należy do Wojewódzkiego Ośrodka Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Oznaczenie pojazdu to SLKw, a kryptonim operacyjny pojazdu to KF 840-93. Samochód został przystosowany do transportowania sprzętu oraz ratowników. Nasz model powstał na bazie Renault z firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 840-93
Model mobilnego trenażera pożarniczego znajdującego się na wyposażeniu Wojewódzkiego Ośrodka Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Zestaw składa się z ciągnika siodłowego Scania G480 przystosowanego przez firmę ISS Wawrzaszek oraz naczepy mobilnego trenażera pożarniczego zabudowanej przez firmę United Fire & Security. Pojazd służy do szkolenia strażaków z zakresu pożarów wewnętrznych, a dzięki swojej mobilności może dotrzeć do remiz na terenie całego kraju. Kryptonim operacyjny ciągnika siodłowego to KF 840-83, a naczepy KF 840-N1. Nasz model powstał na bazie modelu ciągnika siodłowego i naczepy firmy Herpa. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 840-83 + 840-N1
Zdjęcia pojazdu autorstwa Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie, Piotr Baran oraz Sebastian Marcinik
Model ciężkiego samochodu kwatermistrzowskiego na podwoziu MANa TGS. Pojazd zabudowany został przez firmę Elektro-Instal. Aktualnie znajduje się na wyposażeniu krakowskiej "piątki". Jego oznaczenie to SCKw, a kryptonim operacyjny to KF 305-83. Pojazd dodatkowo wyposażony został w podnośnik HDS oraz windę samozaładowczą. Nasz model powstał na bazie kilku modeli firmy Wiking oraz Herpa. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 305-83
Model lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Mercedesa 409 w zabudowie firmy Ziegler. Pojazd należał niegdyś do podkrakowskiej Ochotniczej Straży Pożarnej w Niegoszowicach, która znajduje się w gminie Zabierzów. W 2023 roku pojazd przekazano do Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Pojazd wyposażony w zbiornik na wodę o pojemności 1000 l oraz autopompę o wydajności 800 litrów na minutę. Samochód wyposażony został w silnik o mocy 90 koni mechanicznych, napęd 4x2 i kabinę mieszczącą 9 ratowników. Oznaczenie pojazdu to GLBA 1/8, a kryptonim operacyjny to KF 338-86. Nasz model powstał na bazie Mercedesa firmy Preiser.
Model lekkiego samochodu operacyjnego na podwoziu Opla Astry. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach i pełnił on role pojazdu dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 1 w Krakowie. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLOp i kryptonim KF 301-90. Nasz model powstał na bezie Opla Astry firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 301-90
Zdjęcia pojazdu autorstwa Grzegorza Fortuny
Model lekkiego samochodu ratownictwa chemicznego na podwoziu Iveco Turbo Daily 35-10. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, gdzie pełnił on funkcję "małego chemika" w krakowskiej Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej numer 6. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLRChem i kryptonim KF 306-61. Nasz model powstał na bezie Iveco Turbo Daily firmy Busch. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 306-61.
Model średniego samochodu specjalistycznego z drabiną na podwoziu Iveco z zabudową firmy Magirus. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach i pełnił on rolę "drabiny" w JRG 1 Kraków. Była to jedyna drabina, która dzięki swoim małym rozmiarom mogła wjechać przez wąską bramę na dziedziniec Wawelu. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie to SD 30 i kryptonim KF 301-52. Nasz model powstał na bazie Iveco firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 301-52
Model lekkiego samochodu operacyjnego na podwoziu Suzuki. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach i pełnił on role pojazdu dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 7 w Krakowie. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLOp i kryptonim operacyjny KF 307-90. Nasz model powstał na bazie Suzuki Vitara firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 307-90
Model średniego samochodu specjalistycznego z drabiną na podwoziu Magirusa Deutz w zabudowie firmy Magirus. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach i pełnił on rolę "drabiny" w podziale bojowym JRG 4 Kraków. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SD 30 i kryptonim operacyjny KF 304-51. Nasz model powstał na bazie Magirus Deutz firmy Wiking. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 304-51
Zdjęcia pojazdu autorstwa JRG 4 Kraków oraz Piotr Pradel
Model lekkiego samochodu ratownictwa wodnego na podwoziu Toyoty Hiace. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, gdyż pełnił on role "małego wodniaka" w podziale bojowym Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej numer 4 w Krakowie. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLRw i kryptonim operacyjny KF 304-72. Nasz model powstał na bazie Toyoty firmy Rietze. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 304-72
Model lekkiego samochodu z urządzeniami przeciwgazowymi na podwoziu Mercedesa 508D. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, gdyż należał do JRG 5 Kraków. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLPGaz i kryptonim operacyjny KF 305-50. Nasz model powstał na bezie Mercedesa firmy Preiser. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 305-50
Model lekkiego samochodu operacyjnego na podwoziu Škody Octavii. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, ponieważ pełnił on rolę pojazdu dowódcy JRG 6 Kraków. Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SLOp i kryptonim operacyjny KF 306-90. Nasz model powstał na bazie Škody firmy Igra. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 306-90
Model średniego samochodu ratownictwa technicznego na podwoziu MANa/Vw 8.136 w zabudowie firmy Lentner. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach i pełnił on rolę "technika" w krakowskiej "jedynce". Samochód będąc w podziale bojowym posiadał oznaczenie SRt i kryptonim operacyjny KF 301-43. Nasz model powstał na bazie kilku modeli firmy Wiking oraz Preiser. Więcej informacji oraz zdjęć na naszej stronie -> 301-43
KRAKOWSKIE POGOTOWIE RATUNKOWE
Model ambulansu Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego na podwoziu Mercedesa Sprintera 316 cdi z zabudową firmy Auto Form o numerze inwentarzowym 1802. Samochód wyprodukowany został w roku 2018 z silnikiem o mocy 160 koni mechanicznych i napędzie 4x2. Obecnie porusza się nim zespół podstawowy o kryptonimie K01-008. Miejsce stacjonowania Zespołu znajduję się przy Rynku Podgórskim, gdzie stacjonuje również zespół podstawowy K01-128. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa. Więcej informacji o Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym na naszej stronie -> KPR
Model ambulansu Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego na podwoziu Mercedesa Sprintera 316 cdi z zabudową firmy Auto Form. Pojazd z numerem inwentarzowym 1602 wyprodukowany został w roku 2016 z napędem 4x2. Samochód w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, wówczas poruszał się nim zespół podstawowy K01-014. Miejsce stacjonowania Zespołu znajdowało się przy ul. Kościuszki. Mercedes aktualnie stanowi rezerwę Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa. Więcej informacji o Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym na naszej stronie -> KPR
Zdjęcia pojazdu autorstwa adband
Model ambulansu Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego na podwoziu Mercedesa Sprintera 316 cdi z zabudową firmy Auto Form. Samochód w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich ulicach, wówczas poruszał się nim zespół specjalistyczny S-13 (po zmianach jako K01-040) z miejsca stacjonowania w Szpitalu Specjalistycznym im. Ludwika Rydygiera. Numer inwentarzowy pojazdu to 1002. Mercedes aktualnie stanowi rezerwę Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, a oznaczenie zostało zmienione na zespół podstawowy "P". Sprintera wyprodukowano w roku 2010. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa. Więcej informacji o Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym na naszej stronie -> KPR
POLICJA
Model radiowozu Volkswagen Caddy Wydziału Sztab Policji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Pojazdem o numerze taktycznym GG114 każdego dnia na krakowskich ulicach porusza się ogniwo interwencyjne. Pojazd wyprodukowany został w 2019 roku, posiada silnik o mocy 125 koni mechanicznych i napęd 4x2. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa. Więcej informacji o krakowskiej policji na naszej stronie -> Policja
Model radiowozu Volkswagen T6 należący do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Pojazd o numerze taktycznym G056 użytkowany jest przez Wydział Prewencji Komendy Powiatowej w Krakowie. Pojazd wyprodukowany został w 2016 roku, posiada silnik o mocy 150 koni mechanicznych i napęd 4x2. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa. Więcej informacji o tego typu pojazdach w policji w artykule na naszej stronie -> Nowe radiowozy małopolskiej Policji.
Model radiowozu Volkswagen Crafter w wersji wypadowej "W" należący do Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G706. Zabudowę pojazdu wykonała firma AMZ Kutno. Radiowóz posiada silnik o mocy 163 koni mechanicznych i napęd 4x2. Pojazd użytkuje drużyna w plutonie wsparcia taktycznego OPP, gdyż pomieści on 8 funkcjonariuszy. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa i jest on wykonany w wersji patrolowej, czyli krata przednia podniesiona, a kraty na oknach drzwi kierowcy i dowódcy zdjęte. Więcej informacji o Oddziale Prewencji Policji w Krakowie na naszej stronie -> OPP
Model radiowozu Mercedes Sprinter 316 należący do Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Numer taktyczny samochodu to G705. Zabudowę pojazdu wykonała firma AMZ Kutno. Radiowóz posiada silnik o mocy 164 koni mechanicznych i napęd 4x2. Pojazd przypisany jest do jednego z plutonów pierwszej kompani OPP. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa i jest on wykonany w wersji pełnego okratowania. Więcej informacji o Oddziale Prewencji Policji w Krakowie na naszej stronie -> OPP
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Model radiowozu MAN TGE 3.180 należący do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie. Zabudowę pojazdu wykonała firma AMZ Kutno. Furgon wyprodukowany został w 2020 roku, wyposażony w silnik o mocy 180 koni mechanicznych i napęd 4x2. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego podpisała we wrześniu 2019 roku kontrakt na dostawę 64 takich wozów wyposażonych między innymi w: wagi samochodowe, testery diagnostyczne i sonometry. Nasz model powstał na bazie modelu MANa firmy Herpy.
Model radiowozu Ford Transit w barwach Inspekcji Transportu Drogowego. Pojazd w ubiegłych latach można było spotkać na krakowskich drogach. Zabudowę pojazdu wykonała firma Arkom. Furgony na podwoziu Forda posiadały mobilne biura i były przystosowane do prowadzenia kontroli na drogach. Nasz model powstał na bazie modelu Forda firmy Rietze.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Roadsafe.pl
GRUPA PODHALAŃSKIEGO GÓRSKIEGO OCHOTNICZEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO
Model terenowego Land Rovera Defendera 110 należącego do Grupy Podhalańskiego Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jest to najpopularniejszy pojazd służący w GOPR i TOPR, dzięki któremu ratownicy mogą dotrzeć do poszkodowanych w trudnym terenie. Pojazd wyposażony jest w napęd 4x4. W tylnej części pojazdu jest miejsce na sprzęt, dodatkowe miejsca siedzące, a w razie potrzeby z tyłu można transportować osobę poszkodowaną. Nasz model powstał na bazie modelu Land Rovera firmy Busch.
Zdjęcia pojazdu własne oraz autorstwa Grzegorza Pitka
Model Mercedesa Sprintera 318 CDI należącego do Grupy Podhalańskiego Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Samochód trafił do GOPRu w 2017 roku, a pod koniec lutego 2018 zyskał sygnalizację świetlno-dźwiękową. Miejscem stacjonowania Sprintera jest Stacja Centralna GP GOPR w Rabce. Pojazd wyposażony w silnik o mocy 180 koni mechanicznych i napęd 4x4. Nasz model powstał na bazie modelu firmy Herpa.
Zdjęcia pojazdu autorstwa Michał Kurowski oraz GOPR Grupa Podhalańska
Prezentacja kolejnych modeli nad jakimi aktualnie pracuje ich autor (Redaktor Kraków112 - Krakowskie Ratownictwo w Obiektywie - Marcin Kuś) powróci w kolejnych częściach na łamach naszego portalu. Wszystkie prezentowane modele w wykonanych konwersjach nie są na sprzedaż, a stanowią prywatną kolekcję modelarską. Tworzenie jednego modelu zajmuje sporą część czasu oraz wymaga dużej precyzji, ponieważ modele są bardzo małe.
Przykładowo wielkość ostatniego prezentowanego modelu Spintera GOPR to: długość około 6 cm, szerokość około 2 cm i wysokość około 2,5 cm. Wszystkie modele są malowane aerografem, pędzelkami, a następnie tworzone są do nich kalki i akcesoria w zależności od modelu. Autor prezentowanych modeli stara się oddać jak największe podobieństwo modeli do pojazdów rzeczywistych.
Była to pierwsza część wyjątkowej prezentacji pojazdów podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa i okolic - jednocześnie trwają prace nad kolejną odsłoną.