06.02.2021 - Kraków, ul. Na Załęczu - Pożar archiwum Urzędu Miasta Krakowa
W sobotę, 06 lutego 2021 roku, o godzinie 20:20, zastępy z rejonowej JRG-4 zadysponowane zostały do zgłoszenia z alarmu monitoringu ppoż w obiekcie archiwum Urzędu Miasta Krakowa ul. Na Załęczu 2. Kompleks obiektów - 3 hale oraz budynek administracyjny.
Po dotarciu na miejsce zastano silnie panujące zadymienie, wydobywające się z hal. KDR poprosił SKKM o dysponowanie dodatkowych Sił i Środków. Z uwagi na specyficzny rodzaj obiektu lokalizacja pożaru była trudna. Wprowadzeni do płonącej hali strażacy pracowali w trudnych warunkach zagrażających ich życiu, tuż za plecami jednej z rot zawaleniu uległ regał archiwalny. Tym samym rozpoczęła się akcja trwająca 11 dni. Na początku działań podano w natarciu środki gaśnicze w postaci wody, piany oraz 4 ton proszka gaśniczego, który ostatecznie okazał się nieskuteczny. UMK przekazało, że w archiwum znajdowało się 20 000 metrów bieżących akt.
Kulminacyjne było pierwszych kilkanaście godzin, gdzie do działań zaangażowano mnogie siły i środki nie tylko z Krakowa ale innych jednostek PSP i OSP województwa małopolskiego. Z uwagi na realne zagrożenie dla strażaków, nie było możliwości wprowadzenia ich do zadymionych hal. Podjęto decyzję o częściowej rozbiórce budynku i wykonaniu kilku otworów rewizyjno-gaśniczych. W tym też celu na miejsce dysponowano specjalistyczny sprzęt ratownictwa technicznego z JRG-2 Nowy Sącz, JRG-2 Tarnów, JRG-2 Kraków oraz koparkę z młotem burzącym prywatnego podmiotu. Na miejscu działań niemal od początku obecny był zastęp przeciwgazowo-dymowy, który następnie podmieniony został na kontener Ochrony Układu Oddechowego. Z uwagi na bardzo niską temperaturę, bieżące napełnianie aparatów na miejscu było niemożliwe. W związku z tym zastęp SLKw JRG Skawina przemieszczał się między terenem działań, a JRG-5 gdzie mieści stacja serwisowa sprzętu OUO, w której napełniano aparaty dla pracujących strażaków.
Po wykonaniu otworów rewizyjno-gaśniczych podano w natarciu prądy gaśnicze z działek wodno-pianowych oraz drabin mechanicznych. Użyto także drona z JRG-7, którego kamera termowizyjna mierzyła temperaturę panującą na dachu hali.
W celu zapewnienia ciągłości podawania środka gaśniczego punkty czerpania wody zlokalizowano w kilku miejscach w promieniu ok. 2-3km, z sieci hydrantowej. Z dwóch cystern gaśniczych GCBM 25 Iveco z JRG-3 Kraków i JRG Chrzanów podawano wodę na poszczególne odcinki bojowe. We wtorek, w godzinach porannych na teren działań zaczęto dysponować typowo ciężkie samochody gaśnicze z m.in.: JRG PSP Oświęcim, JRG Olkusz, JRG Wadowice, OSP Michałowice, OSP Maszyce, OSP Niepołomice, OSP Wola Batorska, OSP Świątniki Górne, OSP Psary - 9 jednostek z sześciu powiatów, których samochody jednocześnie mogły dostarczyć ok. 65 000 litrów wody.
10 lutego - pożar został zlokalizowany i opanowany. Rozpoczęło się dogaszanie pogorzeliska.
11 lutego - przekazano do mediów, że do tej pory zużyto - 60 tysięcy metrów sześciennych wody. Jeśli przyjmiemy, że na terenie akcji mieli byśmy wyłącznie same samochody pożarnicze GCBA o pojemności 5 ton wody, to takich pojazdów wyszłoby nam 12 000! Oprócz tego wykorzystano 2 000 litrów środka pianotwórczego, a także 4 000 kg proszka gaśniczego.
12 lutego - wciąż trwa dogaszanie, siły i środki przyjezdnych jednostek powróciły do koszar. GCBA krakowskich JRG wciąż dowożą na miejsce wodę.
14 lutego - w dalszym ciągu trwa dogaszanie pogorzeliska, poprzez jego "zalanie" pianą gaśniczą.
17 lutego - po 11 dniach zakończone zostały działania PSP. Miejsce zdarzenia przekazano protokolarnie właścicielowi, zastrzegając obowiązek wstępu do hal, które objęte były pożarem.
Od początku działań do 17 lutego 2020 roku, w działaniach uczestniczyło ponad 130 zastępów. Według Systemu Wspomagania Decyzji PSP było to kilkaset zastępów, jednak należy uwzględnić, że niektóre samochody przyjeżdżały i odjeżdżały z terenu akcji kilka razy - było to spowodowane podmianą sprzętu, rotacją strażaków wynikającą z czasu pracy, aż wreszcie podmianą służby ok. godziny 8 każdego dnia. W działania zaangażowano poszczególne pododdziały Małopolskiej Brygady Odwodowej, w tym między innymi pluton ratownictwa medycznego "MEDYK" na bazie OSP Chrzanów, JRG-1 Kraków oraz ratowników medycznych PSP poszczególnych JRG z woj. którzy odpowiadali za zabezpieczenie medyczne działań.
Na terenie akcji obecny byli od początku policjanci - Komendy Miejskiej Policji w Krakowie, a także podległych jej wszystkich komisariatów, jak i również Oddziału Prewencji Policji oraz funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa, którzy w systemie rotacyjnym zabezpieczali teren akcji, z uwagi na charakter obiektu. Ponadto Prokuratura Rejonowa dla Krakowa - Nowej Huty, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - Kraków Grodzki, Pogotowie Energetyczne, Wodociągi Krakowskie.
Poniżej wykaz Sił i Środków JOP:
Komenda Główna PSP:
- 120-96 - SLOp Mercedes
Komenda Wojewódzka PSP w Krakowie:
- 220-90 - SLRr Toyota
- 220-93 - SLOp Skoda
- 220-95 - SLOp Toyota
- SLOp Land Rover
Komenda Miejska PSP w Krakowie:
- 300-81 - SLKw Ford
- 300-83 - SLKw Renault
- 300-85 - SLOp Fiat
- 300-91 - SLRr Mitsubishi
- 300-92 - SLOp Fiat
- 300-93 - SLOp Renault
- 300-96 - SLOp Skoda
- 300-97 - SLOp Ford
- 300-98 - SLRr Mitsubishi
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 PSP Kraków:
- 301-21 - GBARt 2,5/16 Volvo
- 301-22 - GBARt 2/16 Mercedes. Samochód wyposażony w system gasząco-tnący "COBRA" oraz system piany sprężonej CAFS.
- 301-25 - GCBAPrRt 4,5/32 - 250 Scania. Samochód wyposażony w 250kg zbiornik proszkowy
- 301-44 - SLRtBA Iveco
- 301-51 - SCD-30 Iveco
- 301-58 - SRMed Iveco - samochód wsparcia medycznego
- 301-81 - SLKw Peugeot
- 301-90 - SLRr Suzuki
- 300-90 - SLRr Mercedes wraz z Oficerem Operacyjnym SKKM
- Przyczepa wraz z samojezdnym agregatem oddymiającym
- 301P5 - przyczepa gospodarcza
JRG-2 PSP Kraków / SGRT "KRAKÓW-2":
- 302-21 - GBARtPr 2/24 +750 Renault - samochód wyposażony w 750kg zbiornik proszkowy
- 302-25 - GCBA 6,5+4/64 MAN
- 302-26 - GCBARt 4/24 Volvo
- 302-51 - SCD-37 Iveco
- 302-41 - SCRd Rotator Renault
- 302-44 - SCRt Scania
- 302-46 - SLOn Lublin - samochód oświetleniowy
- 302-81 - SLKw Peugeot
- 302-90 - SLRr Suzuki
JRG-3 PSP Kraków:
- 303-21 - GBARt 3/28 Renault
- 303-25 - GCBARt 5/32 MAN
- 303-27 - GCBA 6+4/64 MAN
- 303-39 - GCBM 25/32 Iveco / cysterna gaśnicza
- 303-51 - SCD-42 Iveco
- 303-71 - SLRWys Ford
- 303-72 - SRWys Unimog
- 303-81 - SLKw Peugeot
- 303-90 - SLRr Nissan
JRG-4 PSP Kraków:
- 304-21 - GBARt 2,5/25 MAN
- 304-23 - GBARtPr 2,1/25 +750 Renault - samochód wyposażony w 750kg zbiornik proszkowy
- 304-25 - GCBARt 5/36 Scania
- 305-52 - SD-30 Iveco
- 304-90 - SLRr Suzuki
- 304-82 - SLKw Ford
- 300-89 - SLBus Citroen
JRG-5 PSP Kraków / SGPR "KRAKÓW-5":
- 305-21 - GBARt 2,5/16 Volvo
- 305-25 - GCBARt 5/40 MAN
- 305-45 - SCRt MAN
- 305-50 - SLPGaz Mercedes
- 305-51 - SD-30 Iveco
- 305-81 - SLKw Peugeot
- 305-71 - SCKn Renault
- 305-72 - SCKn Scania
- 305-82 - SCKw Jelcz
- 305-83 - SCKw MAN
- 305-90 - SLRr Isuzu
- 305K1 - Kontener Ochrony Układu Oddechowego
- 305K5 - Kontener Wężowy wraz z działkiem wysokiej wydajności
JRG-6 PSP Kraków:
- 306-27 - GCBA 9,5/65 MAN
- 306-64 - SLRChem Mercedes
- 306-51 - SCD-37 Iveco
- 306-81 - SLKw Peugeot
- 306-90 - SLRr Suzuki
- 306 K3 - Kontener proszkowy - agregat proszkowy oraz 3 tony proszka gaś. A,B,C
JRG-7 PSP Kraków:
- 307-21 - GBARt 2,5/24 Mercedes
- 307-25 - GCBARt 5/32 MAN
- 307-81 - SLKw Peugeot
- dron DJI Matrice 210
- 307-90 - SLRr Suzuki
- 300-99 - SLDł Renault - tzw. samochód batalionowy (dowodzenia i łączności)
JRG PSP w Skawinie:
- 320-27 - GCBA 9,5/65 MAN
- 320-47 - SLDł Mercedes - samochód dowodzenia i łączności
- 320-81 - SLKw Peugeot
- 320-90 - SLRr Hyundai
JRG SA PSP Kraków:
- 259-21 - GBARt 2/24 Scania
- 259-23 - GBARt 2,9/16 MAN
- 259-25 - GCBARt 5/32 Scania
- 259-51 - SCD-37 Iveco
- 259-90 - SLRr Nissan
- 251-58 - SLBus Volkswagen
JRG PSP Wieliczka:
- 561-21 - GBARt 2,5/25 Mercedes
- 561-26 - GCBA 8/60 Renault
KP PSP Wieliczka:
- 560-55 - SLBus Renault
- 560-91 - SLRr Nissan
JRG PSP Miechów:
- 461-90 - SLRr Isuzu
- 461-25 - GCBA 5/32 MAN
JRG PSP Bochnia:
- 401-22 - GBARt 2,5/24 Mercedes
KP PSP Bochnia:
- 400-55 - SLBus Ford
- 400-81 - SLKw Ford
JRG PSP Olkusz:
- 501-25 - GCBA 9,5/65
- 501-95 - SLOp Citroen
JRG PSP Myślenice:
- 471-21 - GBARt 2,5/16 Mercedes
- 471-25 - GCBA 5/32 Scania
KP PSP Myślenice:
- 470-55 - SLBus Renault
KM PSP Tarnów:
- 360-81 - SLBus Ford
JRG-1 PSP Tarnów:
- 361-29 - GCBA 8/60 Renault
JRG-2 PSP Tarnów / SGRT "TARNÓW":
- 362-22 - GBARt 2/16 Mercedes. Samochód wyposażony w system gasząco-tnący "COBRA" oraz system piany sprężonej CAFS.
- 362-25 - GCBA 8/60 Renault
- 362-44 - SCRt Scania
- 362-71 - SLRWod Renault
JRG-2 PSP Nowy Sącz / SGPR:
- 252-71 - SLRp Mercedes
JRG PSP Chrzanów:
- 421-39 - GCBM 25/16 Iveco / cysterna gaśnicza
OSP Chrzanów:
- 429-39 - SRMed (Ambulans) Fiat Ducato
KP PSP Chrzanów:
- 420-91 - SLRr Nissan
JRG PSP Wadowice:
- 551-25 - GCBARt 9,5/65 MAN
- 551-90 - SLOp Toyota
KP PSP Wadowice:
- 550-90 - SLOp Dacia
JRG PSP Oświęcim:
- 511-26 - GCBA 9/60 Volvo
KP PSP Oświęcim:
- SLKw - Opel
- 510-90 - SLOp Mitsubishi
- 510-55 - SLBus Renault
KP PSP Brzesko:
- 410-90 - SLOp Kia
- 410-55 - SLBus Ford
OSP Bieżanów:
- 327-82 - GLBM 0,3/1 Citroen
- quad ratowniczy + przyczepka do transportu
OSP Maszyce:
- 339-68 - GCBA 13/48 Steyr
OSP Michałowice:
- 339-59 - GCBA 5,5/32 Jelcz
- 329-39 - GBA 3/16 Volvo
- 339-60 - GLBARt 1/1 Iveco
OSP Wola Batorska (pow. wielicki):
- 569-48 - GCBA 10/65 MAN
- 569-45 - SLOp Peugeot
OSP Niepołomice (pow. wielicki):
- 569-34 - GCBA 10/44 MAN
- 569-91 - SLRr Nissan
OSP Psary (pow. chrzanowski):
- 429-67 - GCBA 9,5/64 MAN
- 429-45 - GLBM 0,4 Ford
OSP Świątniki Górne:
- 328-72 - GCBA 8/32 Tatra
- 329-33 - GLBM 0,2/05
OSP Rusocice: dowóz wody pitnej
- SLKw - Volkswagen T6,
ponadto:
Komenda Miejskiej Policji w Krakowie wraz z podległymi jej komisariatami,
Oddział Prewencji Policji w Krakowie,
Prokuratura Rejonowa dla Krakowa Nowej Huty,
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie.