oddział prewencji policji w krakowie
Kraków, ul. Władysława Łokietka 205


- - KSP w Warszawie podczas operacji związanych z zabezpieczeniem Marszu Niepodległości, szczytu klimatycznego COP, manifestacji i zgromadzeń, obrad z udziałem przedstawicieli państw obcych, meczów piłkarskich w tym ramach rozgrywek EURO 2012 w trybie alarmowym w dniu 12 czerwca 2012 roku skierowano do Warszawy całość sił OPP w Krakowie w związku z zbiorowym naruszeniem porządku publicznego podczas meczu Polska - Rosja,
- - KWP w Poznaniu w związku z zabezpieczeniem szczytu klimatycznego COP,
- - KWP we Wrocławiu w ramach rozgrywek EURO 2012, zabezpieczeniem meczy ligowych z udziałem drużyn krakowskich,
- - KWP w Gorzowie Wielkopolskim w związku z zabezpieczeniem festiwalu WOODSTOCK w Kostrzynie nad Odrą,
- - KWP w Katowicach w związku z zgromadzeniami oraz rozgrywkami meczy reprezentacji Polski, a także meczami ligowymi drużyn krakowskich,
- - KWP w Łodzi w związku z meczami derbowymi rozgrywanymi w tym mieście.
Ponadto w ramach patroli zabezpieczających nadzorują przemieszczanie się zorganizowanych grup kibiców przemieszczających się na terenie województwa małopolskiego pojazdami lub koleją w związku z rozgrywkami przede wszystkim lig piłkarskich.
Podczas udziału w akcjach/operacjach policjanci OPP w Krakowie brali bezpośredni udział w działaniach przywracających zbiorowo naruszony porządek publiczny.



Polecamy artykuł poświęcony plutonowi alarmowemu --> http://www.krakow112.pl/index.php/aktualnosci/933-alarmowka-w-gotowosci-do-dzialan-przez-cala-dobe






Wyposażenie oddziału Prewencji
Radiowóz Volkswagen Crafter w wersji Wypadowej "W". W 2016 roku przed Światowymi Dniami Młodzieży OPP Kraków otrzymało 14 nowych "wypadówek" na podwoziu Vw Crafter, które zastąpiły ostatnie sztuki T-4. Radiowozy posiadają silnik 2.0 TDI o pomocy 163 KM. Dwa akumulatory. Całkowity koszt zakupu 14 aut, to blisko 3 miliony złotych. Pojazdy przystosowany do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem
- głośnik FSC AS-124 - 1 sztuka,
- lampy kierunkowe FSV Quadraflare Advanced - 8 sztuk,
- lampy kierunkowe FSV Impaxx 3 - 4 sztuki,
- lampa pojedyncza LED FSV LM400 barwy czerwonek - 2 sztuki,
- modulator dźwiękowy: Federal Signal Vama AS-320 DIG PO.
Radiowóz MAN TGE 3.180. Pojazd wyposażony w cztero cylindrowy silnik diesla o mocy 177 KM i napęd 4x2. Pojazd przeznaczony do przewozu 7 funkcjonariuszy (I przedział - kierowca + dysponent, II przedział - 5 funkcjonariuszy) wraz ze sprzętem PZ (III przedział).
- światła ksenonowe (lub LED),
- kamerę cofania,
- nawigację GPS (z mapami Polski i bezpłatnymi aktualizacjami),
- system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem oraz obsługą CarPlay i Android Auto,
- port USB,
- klimatyzację automatyczną.




Radiowóz Mercedes Sprinter 316 CDI w zabudowie firmy AMZ-Kutno. Pojazd posiada 164 konny silnik ponadto pojazd wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa (ABS, ESP, ASR), systemy łączności, drugi dodatkowy akumulator, system ogrzewania, który pozwoli ogrzać całe wnętrze pojazdu klimatyzację, osłonę podsilnikową, przednie oraz boczne poduszki powietrzne, mocowanie krat na szybach w celach ochronnych. Polska Policja zakupiła 600 sztuk takich pojazdów wyłącznie z myślą o Oddział Prewencji Policji i Samodzielnych Pododdziałach Prewencji Policji przed ME EURO2012. Pojazd przystosowany jest do przewozu 8 funkcjonariuszy wraz z sprzętem PZ ( m.in przyłbice, tarcze, kamizelki kamienioodporne).



Radiowozy Isuzu D-max w wersji wypadowej "W" dostarczone w 2025 roku przez firmę MarvelGrupa w liczbie 34 sztuk, które zostały rozdysponowane w oddziałach prewencji policji (OPP) oraz samodzielnych pododdziałach prewencji policji (SPPP) na terenie całego kraju. Krakowskie OP otrzymało dwa takie samochody dla II oraz IV kompanii o numerach taktycznych G-777 oraz G-778.
Pick-upy wyposażone zostały w silnik diesla o pojemności 1,9 litra i mocy 163 koni mechanicznych, automatyczną skrzynię biegów oraz systemy bezpieczeństwa, dodatkowo posiada poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne w fotelach dla kierowcy i pasażera, poduszkę kolanową dla kierowcy, poduszki kurtynowe, tylne czujniki parkowania z wizualizacją odległości na wyświetlaczu komputera pokładowego, a także przednie czujniki parkowania.
Isuzu wyposażone zostało w napęd 4x4 i dysponuje prześwitem w wysokości 24 cm i wyróżnia się kątem natarcia sięgającym 30,5 stopnia. Do tego dochodzi głębokość brodzenia wynoszącą 80 cm co sprawia, że pojazd idealnie sprawdza się w trudnym terenie.
Na kabinie pojazdu zamontowano okratowanie szyby przedniej, jak i szyb bocznych. Przednia krata umieszczona jest na stelażu, który umożliwia opuszczenie kraty na przednią szybkę w krótkim czasie. Na dachu umieszczono również oświetlenie robocze pola pracy w technologii LED. W tylnej części pojazdu zamontowana została zabudowa, w której znajduję się taca wysuwana przystosowana do przewozu: czterech sztuk zestawów sprzętu przeciwuderzeniowego "PZ" w torbie transportowej, czterech sztuk kasków ochronnych z przyłbicą, czterech sztuk pałek szturmowych, czterech sztuk kamizelek balistycznych, czterech sztuk hełmów kuloodpornych, jednej skrzyni transportowej małej (do transportu broni / uzbrojenia), jednej skrzyni transportowej dużej (do transportu broni / uzbrojenia), jednej kolczatki drogowej oraz jednej zapory drogowej typu "ZAPORA". Auto pomieści pięciu funkcjonariuszy w układzie miejsc 1+1+3. Zamontowano na pojeździe hak holowniczy, który umożliwia holowanie przyczepy do 3,5 tony oraz wyciągarkę elektryczną.
W radiowozach zamontowano sygnalizację świetlno-dźwiękową firmy Federal Signal Vama oraz zostały oklejone folią fluorescencyjną, która zwiększa ich widoczność na drodze, szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności.
Samochody przystosowane zostały zarówno do działań polegających na przywracaniu naruszonego ładu i porządku publicznego, zabezpieczeniu imprez masowych i sportowych jak i poszukiwań osób zaginionych, służb pełnionych w rejonach przygranicznych, czy w sytuacjach klęski żywiołowej.
Koszt zakupu jednego pojazdu wynosi około 330 000 złotych.
Marka: Isuzu
Model: D-max
Zabudowa: MarvelGrupa
Moc: 164 KM (120 kW)
Napęd: 4x4
Rocznik: 2025
Ilość miejsc: 5
Układ miejsc: 1+1+3
Sygnalizacja świetlna:
- Lampy pojedyncze Federal Signal LM 400 - 2 sztuki
- Lampy kierunkowe Federal Signal Nanoled XB2.00 - 10 sztuk
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Modulator - Federal Signal Vama BCT500
- Głośnik - Federal Signal AS-124





Miotacz Wody "TAJFUN III" na podwoziu Scania R420 w układzie napędowym 6x6, zabudowę pojazdu wykonała firma - Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek z Bielska-Białej. Właścicielem pojazdu jest Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, a użytkownikiem Oddział Prewencji Policji. Pojazd posiada zbiornik wodny o pojemności 9000 litrów. Miotacz wody wyposażony jest w dwa działka zasilane wspólną pompą o maksymalnej wydajności 4100 l/min przy ciśnieniu 15 barów. Działka wodne są umieszczone na dachu pojazdu oraz na przodzie pojazdu. Posiadają odpowiednio wydajność 31000 l/min i 1000 l/min. Dodatkowo pojazd został wyposażony w 13 dysz zraszających znajdujących się dookoła karoserii dysze mają gasić ogień powstały ewentualnie dookoła pojazdu. Szoferka pojazdu została wyposażona w kuloodporne szyby, a jej konstrukcja może zostać zamknięta hermetycznie. Pojazd posiada sygnalizację dźwiękową firmy Federal Signal Vama AS-400.


















specjalstyczny sprzęt jaki służył w ubiegłych latach
w
oddziale prewencji policji w krakowie
Radiowóz na podwoziu Volkswagena Transportera T4. Pojazd wyposażony był w 2.5 litrowy silnik TDi o mocy 102 koni mechanicznych i napęd 4x2. Volkswagen przeznaczony był do przewozu dziewięciu funkcjonariuszy wraz z wyposażeniem. VW T4 w polskiej policji zastąpił samochód Nysa 522, które to Polska Policja zaczęła kupować w I połowie lat 90. Pojazdy te miały renomę niezniszczalnych.
W pierwszy przedziale znajdowały się radiostacje, modulator dźwięku, kokpit kierowcy oraz miejsca siedzące dla kierowcy, dowódcy oraz jednego policjanta w układzie miejsc 1+2.
W drugim przedziale pojazdu znajdowały się miejsca siedzące dla funkcjonariuszy w układzie miejsc 3+3.
W trzecim przedziale znajdował się stelaż umożliwiający przewożenie sprzętu PZ (tarcze + kaski ochronne) oraz krat chroniących szyby: kierowcy i dowódcy/dysponenta. Ponadto na drzwiach tylnych zamontowane były dwa wieszaki do przewozu kamizelek (kamienio lub kuloodpornych).
T-4 występowały w wersjach Ochronno-Konwojowych "OK" oraz Wypadowych "W". Z największej liczby egzemplarzy, i to w wersji "wypadówek" korzystały oczywiście Oddziały Prewencji Policji (OPP) oraz Samodzielne Pododdziały Prewencji Policji (SPPP) w całej Polsce.
Ponadto Volkswagena Transportera o oznaczeniu modelowym "T4" można było spotkać w Wydziale Ruchu Drogowego, przeznaczonego do obsługi zdarzeń drogowych czy Wydziale Konwojowym jako małe więźniarki (MW).
Ambulans na podwoziu Volkswagena Craftera należący niegdyś do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie a użytkowany przez Oddział Prewencji Policji w Krakowie. W roku 2021 przekazany do SPKP Kraków a następnie w 2025 roku przekazany do innego garnizonu Policji w Polsce.
Wyposażenie medyczne jakie znajdowało się wewnątrz ambulansu to respirator, defibrylator automatyczny, pulsoxymetr, deska ortopedyczna, instalacja tlenowa, nosze MEDIROL czy też krzesełko kardiologiczne.
Ambulans marki Volkswagen Crafter zakupiono w grudniu 2011 roku, na kilka miesięcy przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
Marka: Volkswagen
Model: Crafter 35
Zabudowa: W.A.S. Wietmarscher Polska
Silnik: 2.0 TDi
Moc: 140 KM
Napęd: 4x2
Rocznik: 2011
Ilość miejsc: 4 + 1 osoba na noszach
Układ miejsc: 1+1+1+1+1
Sygnalizacja ostrzegawcza:
- świetlna: Gamet - 8 szt. Makroled LL8 oraz 2 szt. Gamet Makroled LL4
- dźwiękowa: Gamet - Modulator GAM150 E oraz głośnik GAM150