POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
Strażacy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków Airport skuteczni w niesieniu pomocy poszkodowanym w wypadku.
Strażacy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej Kraków Airport skutecznie nieśli pomoc poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym.
W czwartek, 09 maja br, o godzinie 11:08 SKKM PSP Kraków zadysponowało LSR-G do zdarzenia drogowego na łączniku węzła Balice II. Po przybyciu na miejsce jako pierwszego podmiotu ratowniczego w postaci lotniskowych zastępów SCRt Scania i SLRr Nissan zastano dwa rozbite pojazdy: autolaweta MAN oraz samochód osobowy marki Audi A4. Ciężarówką podróżował wyłącznie kierowca, który nie doznał obrażeń, natomiast w drugim samochodzie jechały dwie kobiety oraz ponad roczne dziecko. Jeszcze przed przybyciem służb ratowniczych z pomocą poszkodowanym ruszył przypadkowy kierowca. Ewakuował on z uszkodzonego Audi kierującą, pasażerkę oraz dziecko. Wskutek odniesionych obrażeń u pasażerki oraz dziecka nastąpiła utrata przytomności. W pierwszej fazie akcji ratunkowej, przez około 11 minut z uwagi wydłużony czas dojazdu kolejnych zastępów ratowniczo-gaśniczych spowodowany utrudnieniami w ruchu na autostradowej obwodnicy Krakowa oraz brakiem wolnych rejonowych zespołów ratownictwa medycznego działania prowadziło tylko 3 strażaków-ratowników LSR-G Kraków Airport. Po ocenie sytuacji rozdysponowane zostały zadania dla strażaków. Z uwagi na poważne obrażenia ciała dziecka ratownicy poprosili o dysponowanie na miejsce śmigłowca LPR Ratownik-6. Sukcesywnie docierały kolejne Siły i Środki w postaci zastępów: GBARt OSP Balice, GBARt, GCBARt, SLRr wraz z Zastępcą Dowódcy JRG-3, SLRr z Oficerem Operacyjnym SKKM, zespołów ratownictwa medycznego K01-016 z Krakowa- Prądnik Białego i K01-024 Zielonek oraz załóg KAP. Do krakowskich szpitali ambulansami przewieziono obie kobiety, a śmigłowcem LPR przetransportowano dziecko. Po zakończonej akcji ratunkowej mł. bryg. Jacek Linca - Zastępca D-cy JRG-3 wraz z st.kpt. Pawłem Polakiem - Oficerem Operacyjnym SKKM pogratulowali strażakom Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej profesjonalizmu, wyszkolenia, zgrania w zespole, doświadczenia oraz trafnie podjętych decyzji, co zaowocowało sukcesem akcji ratunkowej. W chwili gdy doszło do wypadku komunikacyjnego w drodze do strażnicy LSR-G był zespół inspekcyjny KM PSP celem przeprowadzenia Inspekcji Gotowości Operacyjnej. Ostatecznie inspekcja została przeprowadzona, a strażacy II zmiany służbowej LSR-G otrzymali ocenę celującą (100/100pkt).
Przypomnijmy. Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport jako pierwsza i jedyna dotąd w Polsce lotniskowa straż pożarna została włączona w struktury Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego. Od początku 2016 roku strażacy Zakładowej Straży Pożarnej, bo taką jest LSR-G ramię w ramię obok funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej oraz druhów Ochotniczej Straży Pożarnej uczestniczą w akcjach ratowniczo-gaśniczych poza Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków Airport im. Jana Pawła II.
Ochotnicza Straż Pożarna w Maciejowicach
32-010 Maciejowice
Ochotnicza Straż Pożarna w Maciejowicach powstała w 1950 roku. Jednostka typu S-1, będąca poza strukturami Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego, zrzeszająca 48 druhów.
Po kilku latach straż zawiesiła swoją działalność na okres ok. 20 lat. Reaktywacja jednostki nastąpiła w 1985 roku a rok później Komenda Wojewódzka przekazała nową motopompę oraz mundury bojowe. W 2000 roku druhowie z Maciejowic pozyskali pierwszy pojazd marki Żuk.
Od 2008 roku strażacy mają do dyspozycji średni samochód gaśniczy Magirus. Pojazd ten liczy 45-lat, jest mocno wyeksploatowany. Druhowie obecnie starają się o pozyskanie środków na zakup nowego średniego auta gaśniczego.
W październiku OSP Maciejowice utworzyła Młodzieżową Drużynę Pożarniczą licząca 20 członków. Ochotnicy z Maciejowic w 2018 roku interweniowali 48 razy. W roku bieżącym odnotowali już 57 wyjazdów.
W lutym 2020 roku, druhowie odebrali długo wyczekiwany samochód bojowy Mercedes-Benz Actros. Pojazd 20-letni, używany niemniej jednak w porównaniu do Magirusa zapewniający gotowość bojową OSP na wysokim poziomie.
Odległości:
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza PSP nr 7 Kraków - 11km
- Komisariat Policji w Słomnikach - 14km
- Krakowskie Pogotowie Ratunkowe / MS Kocmyrzów - 6km
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze OSP Maciejowice:
327-66 GCBA 2,4/24 Mercedes-Benz Actros
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedesa.
Oznaczenie: GCBA 2,5/24
Kryptonim: KF 327-66
Napęd: 4x4
Zabudowa: Magirus/Profis
Liczba miejsc: 6
Rocznik: 1999
Zbiornik na wodę: 2400l
Zbiornik na środek pianotwórczy: 240l
Wydajność autopompy: 2400 l/min
Sygnalizacja świetlna:
- Lampa zespolona LED - 1 szt
- Lampy pojedyncze LED - 2 szt
- Lampy kierunkowe stroboskopowe - 2 szt
- Fala świetlna
Sygnalizacja dźwiękowa:
- PW Gamet
Na wyposażeniu samochodu znajduje się armatura wodno-pianowa, podstawowy sprzęt burzący, pilarki, drabina D10W, agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy, zestaw ratownictwa medycznego - torba medyczna, nosze typu deska, szyny Kramera, opryskiwacz spalinowy.
Samochody będące niegdyś w podziale bojowym OSP Maciejowice:
328-60 - GBA 1,6/24 Magirus Deutz 13D11
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Magirusa.
Oznaczenie: GBA 1,6/24
Kryptonim: KF 328-60
Zabudowa: Magirus
Napęd: 4x4
Liczba miejsc: 9
Rocznik: 1975
Zbiornik na wodę: 1600l
Zbiornik na środek pianotwórczy: 160l
Wydajność autopompy: 2400 l/min
Sygnalizacja świetlna:
- Lampy pojedyncze-obrotowe - 2 szt.
- Lampy kierunkowe LED - 4 szt
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Sygnał pneumatyczny dwutonowy
W 2020 roku trafił do OSP w powiecie brzeskim.
18.04.2019 - Kraków, ul. Nowohucka/Klimeckiego - Zderzenie autobusu i samochodu
W czwartek, 18.04.2019r. po godzinie 18 na skrzyżowaniu ulic Nowohuckiej i Klimeckiego w Krakowie doszło do zdarzenia drogowego z udziałem autobusu komunikacji miejskiej kursującym na linii 174 z samochodem osobowym.
Autobusem marki Solaris podróżowało 8 pasażerów oraz kierowca, natomiast Volkswagenem Passatem dwóch obcokrajowców. Wskutek zderzenia czołowo-bocznego obu pojazdów poszkodowane zostały 3 osoby dorosłe oraz 2 dzieci, które znajdowały się w autobusie. Osoby z volkswagena odmówiły pomocy medycznej.
Do akcji ratunkowej zadysponowane zostały dwa zastępy ratowniczo-gaśnicze GBARt 2,5/25 MAN i GCBA 5/32 Scania z JRG-4 PSP Kraków, zastęp ratowniczo-rozpoznawczy wraz z Oficerem Operacyjnym SKKM oraz wysłano 3 zespoły ratownictwa medycznego Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego stacjonujące na Grzegórzkach (K01-002, K01-004) i Bieżanowie (K01-018).
Poszkodowani po wstępnym zaopatrzeniu na miejscu przez ZRM zostali przetransportowani ambulansami do szpitala celem dalszej diagnostyki. Przyczyny zdarzenia ustala przybyła na miejsce Policja.
20.03.2019 - Kraków, os. Wysokie - zapach siarkowodoru na klatce schodowej bloku wielorodzinnego.
We środę, 20 marca 2019 roku, około godziny 19:30 do SKKM PSP w Krakowie wpłynęło zgłoszenie o wyczuwalnym zapachu siarkowodoru na klatce schodowej jednego z bloków mieszkalnych na nowohuckim osiedlu Wysokim. Do działań zadysponowano jeden zastęp z JRG SA.
Po przybyciu na miejsce strażacy zabezpieczeni w aparaty ochrony układu oddechowego, wyposażeni w urządzenia pomiarowe skontrolowali budynek. W piwnicy budynku stwierdzono 10ppm siarkowodoru. Odłączono dopływ prądu, lokatorom nakazano zabezpieczenie mieszkań i nie opuszczaniach ich, a pracujący strażacy ubrali ciężkie ubrania gazoszczelne (CUG). Na miejsce zadysponowano dwa kolejne zastępy ze szkolnej JRG oraz Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego "KRAKÓW-6" na poziomie gotowości operacyjnej "A" - zastęp rozpoznania chemicznego. Strażacy cały czas monitorowali poziom niebezpiecznej substancji - nie stwierdzając zagrożenia dla lokatorów mieszkań. Po przybyciu zastępu z JRG-6 przystąpiono do kolejnych pomiarów, które również wykazało obecność amoniaku o stężeniu ok. 19ppm. Do neutralizacji zagrożenia zadysponowano dodatkowe zastępy SGRChem-Eko na poziomie gotowości operacyjnej "C" oraz Oficera Operacyjnego SKKM. W jednym z pomieszczeń piwnicznych stwierdzono na podłodze rozlaną substancję. Zagrożenie zostało zneutralizowane, budynek przewietrzony, a urządzenia pomiarowe nie wykazały już żadnych niebezpiecznych substancji. W wyniku zdarzenia poszkodowana została nastolatka, którą obecny na miejscu zespół ratownictwa medycznego przetransportował do szpitala. W działaniach udział wzięło 8 zastępów PSP, Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz Policja.
GPR Myślenice: Podpisanie Porozumienia ws. włączenia do KSRG oraz przekazanie nowego samochodu
Walne Zebranie Sprawozdawcze Myślenickiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej za rok 2018.
W sobotę, 16 lutego br., w Domu Strażaka OSP Myślenice Dolne-Przedmieście odbyło się walne zebranie podsumowujące działalność GPR Myślenice w ubiegłym roku. W trakcie sobotniego spotkania nastąpiły dwa ważne wydarzenia mające szczególny wpływ na dalszy rozwój myślenickiej grupy. Podpisana została umowa z KP PSP w Myślenicach w sprawie współdziałania operacyjnego w zakresie organizacji i prowadzenia na terenie powiatu myślenickiego działań poszukiwawczo - ratowniczych oraz mająca na celu zapewnienie skutecznego współdziałania w trakcie akcji poszukiwawczych zaginionych ludzi na podstawie §3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 lipca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego (Dz.U z 2017, poz.1319). GPR Myślenice reprezentował Krzysztof Druzgała - prezes oraz Agnieszka Szklarz Z-ca prezesa natomiast KP PSP w Myślenicach brygadier Sławomir Kaganek - Komendant Powiatowy. Ponadto pomiędzy GPR a KP PSP Myślenice obowiązuje umowa cywilno-prawna, która pozwala na dysponowanie grupy do działań poszukiwawczych na terenie powiatu myślenickiego. Kolejnym istotnym punktem było przekazanie fabrycznie nowego samochodu typu furgon na podwoziu MAN TGE. Zakup pojazdu możliwy był dzięki pozyskanym środkom z Fundacji "ORLEN Dar-Serca" oraz wkładu własnego grupy. Jednocześnie trwają starania o pozyskanie dodatkowych środków na przystosowanie pojazdu z przeznaczeniem do planowania akcji poszukiwawczych oraz transportu niezbędnego sprzętu. Myślenicka Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza utworzona została w 2016 roku przez funkcjonariusza Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Myślenicach. Obecnie w jej skład wchodzi 28 ratowników, 3 stażystów oraz 2 psy ratownicze będące w trakcie szkolenia. Część ratowników to również funkcjonariusze PSP i Policji, pracownik LSR-G, a także osoby z wyższym wykształceniem medycznym. W ubiegłym roku GPR odnotowała 23 wyjazdy. Grupa ściśle współpracuje z Ochotniczą Strażą Pożarną Myślenice Górne-Przedmieście oraz Lotniczym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym.