POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
26.01.2016 - Modlniczka, DK-79 - Wypadek komunikacyjny
26 stycznia br. krótko po godzinie 15 na pograniczu Krakowa i Modlniczki (DK-79) w kierunku Katowic doszło do zderzenia trzech pojazdów. Ciężarówka uderzyła w tył autokaru, następstwem czego autokar uderzył w poprzedzającą go ciężarówkę. Wskutek zderzenia poszkodowanych zostało 5 osób jadących autokarem, najciężej ranny został kierowca, do którego strażacy wykonali dostęp przy użyciu narzędzi hydraulicznych. Pojazdami łącznie podróżowały 22 osoby. Dla podróżujących autokarem postawiony został namiot pneumatyczny, w którym udzielona została im pomoc.
Na miejsce zdarzenia przybył: bryg. Andrzej Nowak Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, a także zastępy PSP: SCRd z JRG-2, GBARt, GCBARt z JRG-3, GCBARt, SRMed, SLRr z JRG-5, GBA OSP Modlniczka, ponadto załogi Komendy Miejskiej i Komendy Powiatowej Policji w Krakowie, Biegły sądowy oraz Zespoły Ratownictwa Medycznego K01 07 i K01 13.
16, 23.01. 2016 - Skawina - Warsztaty z pożarów wewnętrznych
W dniach 16 i 23 stycznia br., w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej w Skawinie I odbył się kurs z zakresu pożarów wewnętrznych. Pierwszego dnia przeprowadzone zostały zajęcia teoretyczne:
- zagrożenie ze strony substancji kancerogennych w trakcie i po działaniach straży pożarnej;
- etapy spalania paliw;
- rozwój pożaru od zapłonu do wygaśnięcia/ugaszenia;
- zmiany jakie dokonały się w pożarach kilkadziesiąt lat temu;
- kilka podstawowych informacji na temat sprawiania linii gaśniczych i o koniecznej wysokiej jakości sprzętu ratowniczego.
Następnie, w parku miejskim, odbyły się zajęcia praktyczne z technik operowania prądami gaśniczymi: chłodzenie gazów pożarowych, natarcie pośrednie, ołówkowanie, malowanie oraz omówiona została procedura otwarcia drzwi.
W drugim dniu strażacy skupili się mniej na teorii a spojrzeli na pożary od bardziej strażackiej strony (co bez pierwszego dnia warsztatów nie byłoby możliwe). Omówione zostały zjawiska pożarowe ? w teorii ale i na licznych filmach z prawdziwych zdarzeń a następnie zaprezentowane zostały one na makiecie z płyty. Druga makieta, domek czteropomieszczeniowy, została wykorzystana do pokazania różnych scenariuszy rozwoju pożaru oraz do przedstawienia ścieżek wentylacji w budynku, oraz jak strażacy mogą na nie wpływać. Zwieńczeniem dwudniowych warsztatów były zajęcia z ?czytania dymu? ? czyli prowadzenia rozpoznania metodą B-SAHF oraz omówienie najnowszych technik gaszenia pożarów w budynkach.
Kursy przeprowadził Marcin Chuchro instruktor CFBT.pl. W kursie udział wzięli nasi redakcyjni koledzy, którzy reprezentowali swoje jednostki OSP tj. Bolechowice, Czarnochowice i Skawina I, a także obecni byli druhowie z OSP Skawina II (Korabniki) oraz OSP Dąbrowa. Warto nadmienić, że to już kolejny raz druhowie we właśnym zakresie, z własnej inicjatywy organizują warsztaty pod okiem doświadczonego instruktora, które przyczyniają się do doskonalania ich umejętności, które mają wpływ na skutecznie niesioną przez nich pomoc potrzebującym.
11.01.2016 - Kraków, ul. Okulickiego 57 - pożar w garażu podziemnym bloku
W dniu 11 stycznia 2016 roku ok. godz. 20 zastępy PSP zostały zadysponowane na ulicę Okulickiego 57, gdzie doszło do pożaru samochodów w garażu podziemnym bloku mieszkalnego. W pierwszym rzucie na miejsce zadysponowano: Oficera Operacyjnego SKKM, trzy zastępy JRG SA: (GBARt, GBARt, SCD) oraz zastęp z JRG-7 (GCBARt). Po dojeździe zastępów na miejsce stwierdzono silne zadymienie w garażu. Zostali ewakuowani mieszkańcy bloku, w budynku odłączono dopływ mediów. Jednej osobie z objawami podtrucia dymem strażacy podali tlen, a następnie przekazali obecnemu na miejscu ZRM. Silne zadymienie utrudniało działania strażakom, którzy pracowali w aparatach ochrony układu oddechowego. W późniejszej fazie działań na miejsce zadysponowano dodatkowo: GBARt z JRG-7, samochód lekki oraz kontenerowiec z dodatkowymi aparatami OUO. Z JRG-1 SRt wraz z samojezdnym wentylatorem oddymiającym celem oddymienia garażu.. Dla ewakuowanych osób rozstawiono namiot z nagrzewnicami. Około 23:40 na miejsce dojechała SGPr "Kraków 5" z modułem Rat. Budowlanego - SRt Star i SCKw MAN celem stabilizacji stropu, który został uszkodzony w wyniku pożaru. Działania trwały do późnych godzin nocnych.
Siły i środki:
Oficer Operacyjny SKKM:
- 300[K]90 - SLRr Mitsubishi Pajero
JRG-1:
- 301[K]43 - SRt MAN/VW 8.136/Lentner + przyczepa z samojezdnym agregatem oddymiającym
JRG-5:
Siły i środki:
Oficer Operacyjny SKKM:
- 300[K]90 - SLRr Mitsubishi Pajero
JRG-1:
- 301[K]43 - SRt MAN/VW 8.136/Lentner + przyczepa z samojezdnym agregatem oddymiającym
JRG-5:
- 305[K]44 - SRt Star 266/Stolarczyk
- 305[K]50 - SLPgaz Mercedes Benz 508D
- 305[K]58 - SRmed Iveco Magirus/Wackenhut
- 305[K]71 - SCKn Renault Kerax/ISS Wawrzaszek + 305-K1 - Kontener ochrony dróg oddechowych/ISS Wawrzaszek
- 305[K]50 - SLPgaz Mercedes Benz 508D
- 305[K]58 - SRmed Iveco Magirus/Wackenhut
- 305[K]71 - SCKn Renault Kerax/ISS Wawrzaszek + 305-K1 - Kontener ochrony dróg oddechowych/ISS Wawrzaszek
- 305[K]83 - SCKw MAN TGS 26.320/Elektro-Instal
JRG-7:
- 307[K]22 - GBARt 2,5/24 Mercedes Benz Atego 1329/Moto Truck
- 307[K]25 - GCBARt 5/32 MAN TGM 18.330/Stolarczyk
JRG SA:
- 250[K]21 - GBARt 2,7/25 Renault Midlum 300dCi/ISS Wawrzaszek
JRG-7:
- 307[K]22 - GBARt 2,5/24 Mercedes Benz Atego 1329/Moto Truck
- 307[K]25 - GCBARt 5/32 MAN TGM 18.330/Stolarczyk
JRG SA:
- 250[K]21 - GBARt 2,7/25 Renault Midlum 300dCi/ISS Wawrzaszek
- 250[K]25 - GCBARt 5/42 MAN TGM 18.340/Moto-Truck
- 250[K]52 - SCD 37 Iveco 160E30/Magirus
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe:
- K01 038 / 1001 - Mercedes Sprinter 316CDI/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
- K01 040 / 1002 - Mercedes Sprinter 316CDI/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
Komenda Miejska Policji w Krakowie
Straż Miejska Miasta Krakowa
Pogotowie Energetyczne
- K01 038 / 1001 - Mercedes Sprinter 316CDI/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
- K01 040 / 1002 - Mercedes Sprinter 316CDI/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
Komenda Miejska Policji w Krakowie
Straż Miejska Miasta Krakowa
Pogotowie Energetyczne
10.01.2016 - Kraków, ul. Nowohucka - wypadek drogowy
W dniu 10 stycznia br. krótko przed godziną 15 na ulicy Nowohuckiej tuż pod wiaduktem gen. L. Rayskiego doszło do czołowego zderzenia dwóch pojazdów ? jeden z samochodów przeleciał przez pas zieleni. Na miejscu zdarzenia jako pierwszy był zastęp SLRt z OSP Zabierzów ? druhowie wracali z zabezpieczenia imprezy z okazji 24 finału WOŚP pod CH M1. O całym zdarzeniu poinformowane zostało Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Krakowie, które na miejsce zadysponowało: dwie sekcje ratownictwa technicznego z JRG SA (GBARt, GBARt), JRG-7 (GBARt, GBARt) oraz Powiatowego Koordynatora Ratownictwa Medycznego. Uszkodzenia karoserii Forda uniemożliwiały kierowcy swobodne wyjście w związku z czym przy użyciu narzędzi hydraulicznych wykonano dostęp do poszkodowanego, a następnie wspólnie z ZRM ewakuowano go do karetki. Kierowca Alfy opuścił pojazd o własnych siłach ? obie osoby przewieziono do szpitala. Wiadomo, że kierujący Fordem nie miał zapiętych pasów bezpieczeństwa. Jezdnia w kierunku Mistrzejowic przez prawie godzinę była całkowicie zablokowana ? objazd wyznaczono przez wiadukt Rayskiego.
SIŚ:
Ochotnicza Straż Pożarna w Zabierzowie:
- 339[K]92 - SLRt Fiat Ducato/Szczęśniak
Powiatowy Koordynator Ratownictwa Medycznego:
- 300[K]92 - SLRr Skoda Octavia
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza numer 7:
- 307[K]21 - GBARt 2,5/24 MAN LE 14.220/ISS Wawrzaszek
- 307[K]22 - GBARt 2,5/24 Mercedes Atego 1329/Moto Truck
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Szkoły Aspirantów:
- 250[K]21 - GBARt 2,7/25 Renault Midlum 300dCI/ ISS Wawrzaszek
- 251[K]24 - GBARt 2,5/24 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe:
- K01 040 / 1002 - Mercedes Sprinter316CDI/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
- K01 042 / 1304 - Renault Master III/Auto Form - MS Szpital Rydygiera
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie:
- G-100 - Kia Cee'd
- G-202 - Kia Cee'd
- Zastępca Naczelnika WRD
Aktualizacja:
Istotna informacja dla komentujących. Samochód "przeleciał" przez pas zieleni jeszcze przed "garbem", który jest kilka metrów dalej. 21 października ub.r. nieopodal tego miejsca - miało miejsce podobne zdarzenie z tym że ze skutkiem śmiertelnym. Po tym śmiertelnym zdarzeniu w miejscu wypadku położono wiązankę z kwiatów, w którą w grudniu wjechał inny kierowca i on również "przeleciał" na przeciwległe pasy ruchu.
07.01.2016 - Kraków, UMK - Nowe radiowozy dla SMMK
W dniu 7 stycznia br. o godzinie 13 przed Urzędem Miasta Krakowa na Placu Wszystkich Świętych odbyło się przekazanie 11 nowych radiowozów dla Straży Miejskiej Miasta Krakowa. W uroczystości udział wzięli: Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski, Komendant Straży Miejskiej Miasta Krakowa Adam Młot, Komendant Miejski Policji w Krakowie inspektor Janus Barcik a także przedstawiciele wszystkich Oddziałów SMMK. Prezydent uroczyście wręczył kluczyki i dowody rejestracyjne do nowych radiowozów strażnikom.
Straż Miejska Miasta Krakowa może się poszczycić pierwszym w Polsce radiowozem przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych. Opel Combo, bo o nim mowa może przewieść 5 osób. Po złożeniu tylnej kanapy robi się większa przestrzeń ładunkowa, która umożliwia w bezpieczny sposób przewieźć osobę niepełnosprawną. Strażnicy z udziałem Bogdana Dąsala - Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa Ds. Osób Niepełnosprawnych zaprezentowali funkcjonalność tego radiowozu. Pojazd będzie służył do przewozu niepełnosprawnych osób do noclegowni dla bezdomnych, Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień czy do lokali wyborczych.
Pozostałe radiowozy to 6 sztuk: Fiat Qubo typowe radiowozy patrolowe, które umożliwiają przewóz pięciu osób. 2 sztuki Fiat Doblo radiowozy w wersji OK (Ochronno-Konwojowa), która umożliwia przewóz pięciu osób załogi oraz dwóch osób w tzw. III klasie, gdzie zamontowana została klatka do przewozu osób zatrzymanych. Zakupiono także dwa radiowozy z napędem hybrydowym: nieoznakowana Toyota Auris kombi oraz oznakowana Toyota Yaris. Fiaty Qubo posiadają sygnalizację świetlną-dźwiękową firmy ZE Elektra, Fiaty Doblo firmy Elfir, a Opel Combo i Toyota Yaris firmy Strobos.
Do Komendy SMMK trafią obie Toyoty oraz jeden Fiat Qubo, oddział I śródmieście otrzyma Opla Combo oraz dwa fiaty Qubo, oddział II Krowodrza otrzyma trzy Fiaty Qubo, a oddziały III Nowa Huta i IV Podgórze otrzymają po jednym Fiacie Doblo. Całkowity koszt nowych pojazdów, to ponad 800 tysięcy złotych.