POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
04.10.2013 - Kraków, ul. Królewska - Kolizja tramwaju z autobusem
W dniu 4.10.2013 roku około godziny 18.30 Oficer Dyżurny Miasta (Miejskiego Stanowiska Kierowania Komendy Miejskiej Policji w Krakowie) otrzymał zgłoszenie o kolizji tramwaju linii 8 z autokarem na skrzyżowaniu ulic. Aleja A. Mickiewicza, ul. Królewska, ul. Karmelicka.
Z polecenia dyżurnego na miejsce skierowano kilka załóg Wydziału Ruchu Drogowego KMP, w tym zastępcę Naczelnika WRD KMP Kraków, załogę Nadzoru Ruchu, Pogotowie Techniczne MPK Kraków.
Funkcjonariusze WRD będący na miejscu zabezpieczyli miejsce zdarzenia, prowadzili czynności wyjaśniające okoliczności zdarzenia, kierowali ruchem. Pracownicy Pogotowia Technicznego MPK przy pomocy specjalnych urządzeń hydraulicznych stawiali środkowy wózek Bombardiera NGT6/2. Nikt nie został ranny, ruch tramwajowy i samochodowy w okolicy miejsca kolizji był utrudniony. Ze wstępnych ustaleń wynika iż winę za zdarzenie ponosi kierowca autokaru. Kierowca ukarany mandatem karnym w wysokości 700 zł oraz 11 punktów karnych.
Na miejscu:
Wydział Ruchu Drogowego KMP Kraków:
- G110 ? Kia Cee?d
- G163 ? Kia Cee?d
- G166 ? Kia Cee?d
- G180 ? Alfa Romeo 159
- G191 ? Kia Cee?d
- G205 ? Kia Cee?d
- Opel Vectra
Nadzór Ruchu MPK Kraków:
- 03 ? Fiat Panda
- 05 ? Fiat Punto
Pogotowie Techniczne MPK Kraków:
- 38 ? Iveco Daily
Zakład Usług Energetycznych:
- 511 ? Mercedes Vario 815 D
02.10.2013 - Kraków, Al. Jana Pawła II - Wypadek drogowy
W dniu 2.10.2013 roku około godziny 10.30 Dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego PSP Kraków otrzymuje zgłoszenie o wypadku drogowym na wiadukcie Generała Ludomila Rayskiego na ciągu alei Jana Pawła II. Na miejsce zadysponowane zostają trzy zastępy JRG SA PSP Kraków: GBA 2,5/27, GBA 2,5/24, SCRt, ZRM P-14, cztery załogi WRD KMP, załoga NR MPK, Rzecznik Prasowy KM PSP.
Młoda kobieta kierująca Oplem Corsą na miechowskich rejestracjach jadąca od strony Centrum, nie dostosowała się do znaku zakazu B-2 ?ZAKAZ WJAZDU?, skręcając w lewo pod prąd wprost pod tramwaj linii 5 jadący od Nowej Huty. Tramwaj lewym przednim narożnikiem uderzył w prawy bok pojazdu, po czym pojazd przodem uderzył w słup energetyczny. Młoda kobieta została karetką na sygnałach zabrana do szpitala im. S. Żeromskiego. Ruch tramwajowy w obu kierunkach był zablokowany przez około godzinę. Kierowcy chcący jechać z kierunku Mistrzejowic ulicą Izydora Stella- Sawickiego w kierunku Nowej Huty aleją Jana Pawła Ii byli kierowani objazdem.
Podczas gdy policjanci wykonywali dokumentację służbową w radiowozie, tuż przed tramwajem linii 52 kierowca VW Passata na nowosądeckich rejestracjach nie dostosował się do znaku zakazu B-2 ?ZAKAZ WJAZDU?, wykonując identyczny manewr jak kierująca Oplem Corsą, cudem nie doszło do kolejnego zdarzenia.
Od zeszłego tygodnia na tym wiadukcie, pracownicy firmy TM-VIA postawili dodatkowe znak pionowe, usunęli z jezdni strzałki poziome, które mogły mylić kierowców, a jednak dalej zjawisko zawracania pod prąd na tym wiadukcie występuje.
Młoda kobieta kierująca Oplem Corsą na miechowskich rejestracjach jadąca od strony Centrum, nie dostosowała się do znaku zakazu B-2 ?ZAKAZ WJAZDU?, skręcając w lewo pod prąd wprost pod tramwaj linii 5 jadący od Nowej Huty. Tramwaj lewym przednim narożnikiem uderzył w prawy bok pojazdu, po czym pojazd przodem uderzył w słup energetyczny. Młoda kobieta została karetką na sygnałach zabrana do szpitala im. S. Żeromskiego. Ruch tramwajowy w obu kierunkach był zablokowany przez około godzinę. Kierowcy chcący jechać z kierunku Mistrzejowic ulicą Izydora Stella- Sawickiego w kierunku Nowej Huty aleją Jana Pawła Ii byli kierowani objazdem.
Podczas gdy policjanci wykonywali dokumentację służbową w radiowozie, tuż przed tramwajem linii 52 kierowca VW Passata na nowosądeckich rejestracjach nie dostosował się do znaku zakazu B-2 ?ZAKAZ WJAZDU?, wykonując identyczny manewr jak kierująca Oplem Corsą, cudem nie doszło do kolejnego zdarzenia.
Od zeszłego tygodnia na tym wiadukcie, pracownicy firmy TM-VIA postawili dodatkowe znak pionowe, usunęli z jezdni strzałki poziome, które mogły mylić kierowców, a jednak dalej zjawisko zawracania pod prąd na tym wiadukcie występuje.
W listopadzie w programie " STOP Drogówka" emitowanym na antenie TV 4 będzie można obejrzeć materiał z tej interwencji.
Siły i środki:
JRG SA PSP Kraków:
- 250[K]21 - GBA 2,7/25 Renault Midlum 300dCi/ISS Wawrzaszek
- 251[K]24 - GBA 2,5/25 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
- 250[K]43 - SCRt Scania P380/ISS Wawrzaszek
KM PSP Kraków:
- 300[K]92 - Skoda Octavia/Autoremo
Policja:
- G101 - Kia Cee'd - WRD KMP
- G166 - Kia Cee'd - WRD KMP
- G167 - Renault Master - WRD KMP
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe:
- P-14/1001 - Mercedes Sprinter -MS. S. Rydygiera
Nadzór Ruchu MPK :
- 07 - Fiat Grande Punto
28.09.2013 - Kraków, Al. Jana Pawła II - Zdarzenie drogowe
W dniu 28.09.2013 roku około godziny 13.55 Dyżurny SKKM otrzymał zgłoszenie o zdarzeniu drogowym na przejeździe tramwajowym na Alei Jana Pawła II na wysokości ulicy S. Wysockiej. Na miejsce zdarzenia zadysponowano sekcje ratownictwa technicznego JRG-7 Kraków, Zespół P-16 KPR, dwie załogi WRD KMP Kraków, oraz załogę NR MPK Kraków.
Kierująca Dacią Duster jadąc z Nowej Huty wykonywała manewr zawracania na przejeździe tramwajowym nie ustępując pierwszeństwa przejazdu tramwajowi linii 52 jadącemu w kierunku Czerwonych Maków. Pojazd został uderzony w lewy bok od połowy drzwi kierowcy do końca przodu pojazdu. Pojazdem jechały dwie dorosłe kobiety oraz dziecko. Jedna z kobiet została opatrzona w karetce, na szczęście nie doznając poważnych obrażeń. Przez około 45 minut ruch tramwajowy w kierunku centrum był zablokowany, pojazd został sholowany na bok, jezdnia uprzątnięta, rozlane płyny eksploatacyjne poddane zostały sorpcji.
Zdarzenie zostało zakwalifikowane jako kolizja drogowa.
Warto również nadmienić iż odległy o 300 metrów węzeł Gen. L. Rayskiego w ostatnich dniach zyskał nowe oznakowanie w celu aby kierowcy należycie stawali się do organizacji ruchu na tym wiadukcie.
Najczęstszym zjawiskiem na tym wiadukcie było niestosowanie się do znaku zakazy B-2 ?ZAKAZ WJAZDU? czyli kierowcy jadący z kierunku Nowej Huty lub centrum zbyt wcześnie zawracali czym kilku z nich przypłaciło zderzeniem z tramwajem.
Siły i środki:
Państwowa Straż Pożarna:
- 307[K]21 - GBA 2,5/24 MAN LE 14.220/ISS Wawrzaszek - JRG 7 Kraków
- 307[K]22 - GBA 2,5/24 Mercedes Benz Atego 1329/Moto-Truck - JRG 7 Kraków
Policja:
-G148 - Kia Cee'd - Ogniwo Wypadkowe WRD KMP Kraków
-G152 - Kia Cee'd - WRD KMP Kraków
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe:
- P-16/1004 - Mercedes Sprinter - MS. Igołomska
Nadzór Ruchu MPK Kraków:
- 07 - Fiat Grande Punto
28.09.2013 - Kraków, ul. Cisowa - Pokazy ratowniczo-gaśnicze
W dniu 28.09.2013 odbył się Bieg "Śladami panien zwierzynieckich" dla dzieci szkół Dzielnicy VII Zwierzyniec organizowany przez Radę Dzielnicy VII. Bieg odbył się w parafii rzymsko-katolickiej pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny - Królowej Polski w Woli Justowskiej na al. Panieńskich Skał 18. Na imprezie o godzinie 12 odbył się pokaz ratownictwa technicznego, w którym uczestniczyła Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza numer 3 w Krakowie. Odbyła się symulacja wypadku pojazdu, w którym uwięziona była jedna osoba, do której dostęp był możliwy jedynie przy użyciu zestawu narzędzi hydraulicznych. W pokazie udział wzięły zastępy GBA 2,5/24 303-21 oraz GCBA 5/32 303-25. Kolejny etap pokazu zakładał pożar samochodu gdzie strażacy rozwinęli linię gaśniczą i podali prąd piany średniej na płonący pojazd. Całemu pokazowi z podziwem pracy dzielnych strażaków przyglądali się dorośli oraz dzieci. Po za pokazem ratownictwa technicznego odbyły się różne gry i zabawy. Obecna również była Straż Miejska Miasta Krakowa, Motocyklowa Fundacja Rkwadrat.
W pokazach wzięły udział:
- 303[K]21 - GBA 2,5/25 MAN TGM 13.280/Stolarczyk - JRG 3 Kraków
- 303[K]25 - GCBA 5/32 MAN TGM 18.280/Stolarczyk - JRG 3 Kraków
26.09.2013 - Kraków, Tyniec - Ćwiczenia i pokazy na bazie obiektów Opactwa Benedyktynów w Tyńcu
W dniu 26.09.2013 z racji odbywającej się międzynarodowej konferencji ?Ochrona dóbr kultury na wypadek szczególnych zagrożeń ? zagrożenia pożarowe i inne miejscowe? odbyły się pokazy i ćwiczenia pożarowe w klasztorze Opactwa Benedyktynów.
Scenariusz ćwiczeń:
W Klasztorze Ojców Benedyktynów na pierwszym piętrzę wybucha pożar. Na miejsce zostają zadysponowane zastępy z OSP i PSP. Działania straży pożarnej polegają m.in na:
- I odcinek bojowy: Przeprowadzeniu rozpoznania, ewakuacja osób zagrożonych i poszkodowanych, udzielenie pomocy medycznej osobom poszkodowanym, ewakuacji dóbr kultury, zlokalizowaniu i ugaszeniu pożaru, oddymieniu pomieszczeń.
- II odcinek bojowy: Budowa stanowiska zasilania wodnego z rzeki Wisły ( Agregat pompowy S A PSP ) Ustawienie dwóch stanowisk z działkami przenośnymi ( GCBA ? JRG 3,5 ) Rozwiniecie dwóch linii tłocznych W110 z punktu czerpania wody do dwóch stanowisk z działkami przenośnymi ( Samochód wężowy JRG 4 ). Podanie dwóch prądów przy pomocy działek przenośnych na klasztor.
Podział działań na odcinki bojowe jest umowny. Ma na celu jak najlepiej przybliżyć Państwu schemat działań ratowniczo-gaśniczych:
W ćwiczeniach brały udział następujące zastępy: ( w kolejności dojazdu )
- 328[K]78 - GLBA 0,7/20 Iveco TurboDaily 59-12/SHL - OSP Kostrze
- 328[K]84 - GBA 2/16 Mercedes Benz 1113/Rosenbauer - OSP Tyniec
- 320[K]90 - SLOp Hyundai Tucson - JRG Skawina
- 320[K]22 - GBA 2,5/24 Mercedes Benz Atego/Bocar - JRG Skawina
- 250[K]23 - GBA 2,5/16 Renault Midlum 300dCI/ISS Wawrzaszek - SA PSP Kraków
- 300[K]91 - SLRr Nissan Pickup - KM PSP Kraków
- 303[K]25 - GCBA 5/32 MAN TGM 18.280/Stolarczyk - JRG 3 Kraków
- 305[K]25 - GCBA 5/40 MAN LE 18.280/Stolarczyk - JRG-5 Kraków
- 320[K]27 - GCBA 9,5/68 MAN TGS 26.440/Stolarczyk - JRG Skawina
- KR 289NV - SLOp Renault Koleos - KM PSP Kraków
- 302[K]25 - GCBA 9,5/68 MAN TGS 26.440/Stolarczyk - JRG 2 Kraków
- 304[K]80 - SW 3000 Star 944/Stolarczyk - JRG 4 Kraków
- 251[K]24 - GBA 2,5/25 MAN TGM 13.290/Stolarczyk - JRG SA PSP Kraków
Oprócz wymienionych zastępów które brały czynny udział w ćwiczeniach, na miejscu można było spotkać także:
- 251[K]90 ? SOp Nissan Terrano - SA PSP Kraków
- 250[K]95 - SLRr Nissan Navara - SA PSP Kraków
- 250[K]58 - Autosan H10-10 - SA PSP Kraków
- 251[K]57 - Autosan A1012T Lider - SA PSP Kraków
- 251[K]55 - Mikrobus Mercedes Sprinter - SA PSP Kraków
- 305[K]82 - SCKw Jelcz 422 - JRG 5 Kraków
- 307[K]90 - SLOp Suzuki Grand Vitara - JRG 7 Kraków
- 300[K]92 - SLOp Skoda Octavia - KM PSP Kraków
- 300[K]94 - SLOp Skoda Octavia Kombi - KM PSP Kraków
- 120[A]96 ? SLBus Mercedes Sprinter ? KG PSP