POLECANE MATERIAŁY
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część III
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część II
- Ostatni E-One Hurricane w PSP przekazany na rzecz ukraińskiej straży pożarnej
- Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
- MAŁOPOLSKA BRYGADA ODWODOWA
- Krakowski wywiadowca o swojej służbie
- Krakowscy policyjni wywiadowcy - NOC JEST NASZA!
- FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków
- Wywiad z Łukaszem Pieniążkiem
- Wywiad z Marcinem Chuchro Instruktorem CFBT.pl
- Wywiad z mł. asp. Sebastianem Dudzickim
Ochotnicza Straż Pożarna w Skawinie II
Wyspiańskiego 7
32-050 Skawina
Ochotnicza Straż Pożarna w Skawinie to jednostka typu S-3. Jednostka jest poza KSRG czyli w Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym. OSP powstało w 1921 roku. Na wyposażeniu jednostki są trzy wozy ratowniczo-gaśnicze.
16.07.2022 - Rybna - Ćwiczenia z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych
W dniu 16.07.2022r. w miejscowości Rybna (gm. Czernichów) odbyły się ćwiczenia z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych.
- ,,Pożar lasu" - monitorowanie rozwoju procesu spalania,
- ,,Dziewczynka"- poszukiwania osoby zaginionej ,
- ,,Dodatkowe oczy KDRa- rozpoznanie 360 z późniejszym monitorowaniem sytuacji.
Celem ćwiczeń były:
- Porównanie empiryczne sposobu i dokładności działania kamer termowizyjnych stosowanych w Bezzałogowych Statkach Powietrznych
- Zebranie danych porównawczych do prowadzenia badań i analiz na podstawie pkt 1.
- Test polowy - operacyjny nowej wersji Walizki Dowodzenia
- Koordynacja i współpraca pilotów BSP z rożnych jednostek
- Koordynacja i naprowadzanie zespołów naziemnych przez pilota BSP.
Ciekawostką było wykorzystanie internetu satelitarnego, dzięki czemu każdy strażak będący w okolicy ćwiczeń mógł mieć darmowy dostęp do szybkiego internetu oraz podglądu obrazu z kamer dronów. Jest to kwestia szczególnie ważna przy poszukiwaniach czy działaniach w terenie bez dobrego zasięgu.
Pierwszy epizod:
W wyznaczonym miejscu zostało rozpalone ognisko o kształcie prostokąta o dłuższym boku około 3-4m (symulowana ściana ognia). Od rejonu ognia zostały wyznaczone punkty pomiarowe w odległości 50, 100, 150 i 200m. Drony, z użyciem termowizji, wykonały 5 pomiarów:
- 1 pomiar - bez ognia - wyłącznie by spisać wyniki referencyjne
- 2 pomiar - po 2 minutach od rozpalenia ognia
- 3 pomiar - po 5 minutach od rozpalenia ognia
- 4 pomiar - po 30 minutach od rozpalenia ognia - w pełni rozwinięty "pożar"
- 5 pomiar - po 45 minutach - stopniowe wygaszanie pożaru
Dodatkowo przeprowadzono również obserwację skutków dolania wody do płonącego oleju.
Drugi epizod:
Jedna wyznaczona osoba udała się na teren bez drzew, by symulować osobę zaginioną. Do poszukiwań wyruszyły zespoły lotnicze dotyczą dronów, które nie są wyposażone w kamery termowizyjne.
Zadania do wykonania przez zespoły lotnicze:
Zespół nr 1: Oblot metodą drabinkową wyznaczonego przez KDR/KOL obszaru i przygotowanie mapy sytuacyjnej - przy okazji poszukiwanie osób zaginionych.
Zdjęcia zebrane przez ten zespół będą wykorzystane do budowy mapy sytuacyjnej oraz w aplikacji SARUAV.
Zespół nr 2: Poszukiwanie osób zaginionych metodą "wzrokową" - wyłącznie wskazanie koordynatów osoby poszkodowanej. Gdy wyruszą zespoły naziemne ? koordynowanie ich drogi oraz wyszukanie optymalnej ścieżki dotarcia
Zespół nr 3: Wstępne badanie i triage osoby poszkodowanej z wykorzystaniem Drona .
Trzeci epizod był realizowany równolegle - dowódcy mogli obserwować obraz z kamer dronów.
Ćwiczenia okazały się świetną okazją do wymiany doświadczeń oraz wypracowania wspólnych metod działania. Uczestnicy zaprezentowali wiele nowoczesnych trendów, które coraz częściej wykorzystywane są w działaniach ratowniczych. Wykorzystywano kamery termowizyjne, łącza satelitarne czy też transmisje obrazu i dźwięku na urządzenia strażaków pracujących w terenie.
W ćwiczeniach udział wzięli m.in.: OSP z Gminy Czernichów, OSP Niegoszowice, OSP Bolechowice, OSP Stare Bielsko, OSP Głogów, SGSP, KW PSP w Krakowie, JRG7 w Krakowie, KWP w Krakowie, Instytut Wspierania Nowych Technologii, firma Navigate, Krajowa Agencja Informacyjna, Grupa Jurajska GOPR, GPR Kraków, Politechnika Śląska, Porty Lotnicze, oraz Centrum Dronów CNBOP PIB.
10.07.2022 - Kraków, ul. Bratysławska - Pożar pustostanu
Po godzinie 19:00, 10 lipca 2022 roku, przy ul. Bratysławskiej w Krakowie doszło do pożaru budynku - pustostanu.
W pierwszym rzucie Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Krakowie zadysponowało zastępy z JRG-5 Kraków.
Po przybyciu na miejsce pierwszych jednostek ochrony przeciwpożarowej i rozpoznaniu stwierdzono, że w budynku palą się śmieci oraz panuje bardzo duże zadymienie. Obiekt samodzielnie, przed przybyciem PSP, opuściły trzy osoby bezdomne.
Na miejsce udał się Oficer Operacyjny SKKM PSP.
W trakcie działań pojawiła się informacja, iż w środku może znajdować się jeszcze jedna osoba. KDR wprowadził do budynku roty w aparatach ochrony układu oddechowego, jednak po przeszukaniu budynku nie ujawniono wewnątrz żadnej osoby.
Palące się wewnątrz budynku śmieci ugaszono przy użyciu jednego prądu wody podanego w natarciu.
Wskutek zaistniałego zdarzenia nie stwierdzono osób wymagających pomocy medycznej.
Siły i Śródki:
- JRG-1 PSP Kraków (SLRr Mercedes wraz z Oficerem Operacyjnym SKKM oraz GBARt Mercedes),
- JRG-5 PSP Kraków (GBARt Mercdes, GCBARt MAN, SCD-30 MAN),
- Zespół Państwowego Ratownictwa Medycznego K01-122 - MS / Kraków - Wybickiego
- Trzy załogi z KP III Kraków
- Pogotowie Gazowe
Pojazdy podmiotów mundurowych i ratowniczych z Krakowa oraz Małopolski w miniaturze - Część I
Na łamach naszego portalu prezentowaliśmy Państwu wiele ciekawych artykułów związanych z krakowskimi służbami mundurowymi. Dziś zaprezentujemy pierwszą część serii artykułów z modelami pojazdów podmiotów ratowniczych z Krakowa i okolic w skali H0 (1:87), które kiedyś służyły lub wciąż służą na krakowskich ulicach.
Zanim prezentacja modeli to parę słów o skali, w jakiej są wykonane. Skala H0 to nazwa skali w modelarstwie kolejowym o podziałce 1:87. Oprócz skali H0 w branży modelarskiej dostępne są kolejne wielkości znamionowe, na przykład 1, 2, 0, TT, N lub NP. Każdy nominalny rozmiar oznacza określoną skalę, w której obiekty są odwzorowywane w rzeczywistości jako model. Dokładne skale i wymiary nominalnych są określone w normach NEM (normy europejskie modele kolejek).
Modele prezentowane w artykule to przeróbki i waloryzacja modeli bazowych wyprodukowanych przez firmy: Herpa, Wiking, Kibri, Roco, Busch, Rietze, Igra, Preiser lub AWM.
07.07.2022 - Autostrada A4 - Zdarzenie drogowe
